“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

آذرخشی بر شیاطین لال(۱)

فاطمیه اول

السلام علیک یا بقیه الله اجرک الله…
فاطمیه ایام ناله و گریه حضرت حجه بن الحسن در عزای مادرش زهراست…
فاطمیّه هیاهوی زمان برای احقاق حقهاست…
فاطمیّه فریاد بر سکوت ناحقّ است….

در برابر هجمه ها و حملات امروز دشمن که بقصد مبرا کردن تاریخ ازین جنایت بزرگ هستند.
پرداخت بیشتر به ایام فاطمیه و تاریخ و جریانات حضرت زهرا(س)، وظیفه تک تک محبّان و شیعیان آن حضرت میباشد، تا درسها و پیامهای آن بانوی عظیم الشان را گرفته و فاطمه و فرهنگ فاطمه را جهانی نمود و راه برای ظهور فرزندش مهدی هموار نمود.
در ۳۴ منبع از منابع تاریخی چنین آمده که بعد از شهادت حضرت پیامبر(ص) از طرف شخصیت اول اعلام جنگ بر علیه علی (ع) و فاطمه (س) صورت گرفت و حدود ۱۰۵۰۰ نفر برای جنگ آماده شده بودند؛
۶۰۰۰ نفر خارج از مدینه آماده جنگ با علی(ع) مستقر شده بودند؛
۴۰۰۰ نفر در مسجد از ابوبکر محافظت میکردند؛
۲۰۰ نفر شیپور زن برای کشیدن علی(ع) به مسجد؛
۳۰۰ نفر برای هجوم به خانه زهرا(س)….
صرف نظر از توصیه های پیامبر نسبت به ذوی القربی، این رقم و تعداد هیچ تناسب در مقابل هم قرار گرفتن هم ندارد، آیا برای دو نفر اینهمه سپاه و لشکر لازم بود؟
و اصلا چرا این اتفاق افتاد؟
چرا کسی در برابر این رویداد واکنشی نشان نداد؟
چرا لطمات وارده بر حضرت زهرا را میدیدند اما عکس العملی نداشتند. مضافا اینکه در منابع اهل سنت آمده که دوبار به درخانه حضرت حمله شد.
در صورت عظمت بخشی به فاطمیه، فاطمیه جوابگوی این چراها میباشد.
با وجود تاکید حضرت پیامبر آنهم از اول بعثت تا آخر عمر مبارک، با نازل شدن سوره ای بنام کوثر که کلمه به کلمه اش چون زهرا بی مثلو بی تکرار است، با دخت نبیّ چنان کاری کردند که نباید اتفاق می افتاد.
جریانات صدر اسلام عبر ت است و باید امروز پیام ها را از تاریخ اخذ نمود.
علت اساسی این جریان تلخ و سوزناک تاریخ اسلام را در روایتی از پیامبر(ص) میتوان یافت، حضرت فرمودند:
«انّ ساکت عن الحق شیطان اَخرس و النّاطق بالباطل شیطان ناطق» « هر کس در برابر حق اعلام موضع نکند و سکوت نماید شیطان لال است و هرکس باطل را بگوید شیطان ناطق است». این کلام از هر منظری پیام بخصوصی دارد.،که یکی از دلایل ایجاد فاطمیه در همین کلام نهفته است، و آن نیست مگر سکوت ناحقّ بجای ادای حقّ.
شیطان موجود لعن شده، پست و پلیدیست که یکی از کارهایش “ضالّ و اغوا “ میباشد، ضالّ گمراه کردن و اغوا بسمت خلاف سوق دادن؛ که حضرت زهرا نیز در خطبه شریفشان میفرماید: «…شیطان شما را دعوت کرد و شما چه خوب دعوتش را قبول کردید»…
آری سکوت در برابر حقّ عمده دلیل شهادت حضرت زهرا ی اطهر میباشد. اما:
چگونه حقّ را بشناسیم؟
چگونه حقّ را بگوییم؟
نکته قابل توجه در روایت، شیطان لال میباشد، لال در اصطلاح نبوی یعنی تبلیغ خاموش و عملی، بعبارتی با رفتار و عملکرد تبلیغ کردن.
تبلیغ به دوگونه است، لسانی و عملی.
تبلیغ قولی زود نتیجه داده اما ماندگار نیست
تبلیغ عملی هرچند تدریجی عمل کرده و جواب میدهد، اما بقاء و ثبات دارد.
و تبلیغ عملی منفی که شیطان لال بدان تعبیر شده، خیلی تخریب کننده است.
باید گفت انسان فطرتا گرایش بحق دارد و آنرا دوست داشته و گرایش بدان دارد. در اهمیت حقّ علی(ع) در چند حدیث چنین میفرماید:

«الحق اقوی ظهیر».
«حق پشتوانه قوی است».
«الحق سیف قاطع».
«حق شمشیر برنده است».
حضرت علی(ع) میفرماید که در شمشیر حضرت پیامبر(ص) چنین نوشته شده بود:
«قل الحقّ ولَو علی نفْسک».
«حق را بگو اگر چه بر علیه خودت باشد».
«الصّادِعُ بهِ مُجاهِد».« آشمار کننده حق مجاهد است».

آری حق مرکب راهواری است، که صاحب و گوینده خود را آسوده و زود به مقصد و مقصود میرساند.
بغیر از خدا در تمامی مخلوقات نسبت به همدیگر حقی تعریف شده وجود دارد. که باید آنها راشناخت و ادا نمود و در صورت ضایع شدن حق کسی با چیزی سکوت نکرده و مثل شیطان لال نشد.
امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود به چندین حق اشاره فرموده اند، که با ذکر این حقوق بظاهر کوچک به سراغ حقهای مهمتر و حباتی باید رفت و درادای آنها قدم گذاشت.
بعنوان نمونه:
حق جلسه و حق جلیس
در این رساله برای جلیس و جلسه چند حق ذکر شده است:
حق جلسه: مرتب و منظم نشستن
سکوت در حین جلسه
عدم بازی و مشغولیت فردی داشتن، مثلا بازی با مبایل
حق جلیس:
فراموش کردن بدی های جلیس و به یاد سپردن خوبی های او در همان جلسه
نشستن تا زمانیکه جلیس نشسته است و عدم ترک هم جلیس.
طاهر و طیب کردن مکان و سخن در جلسه
فرصت برابر ایجاد کردن در صحبت دو طرفه با جلیس.
نکته مهم در رابطه با این حقوق این است که اگر بعنوان حق در برابر عدم رعایت این موارد آشکار هیچ اعتراض و عکس العملی نشان داده نشود، چه بسا در برابر حق بزرگ ولایت و غصب ولایت نیز چون مردمان مدینه سکوت کرده و حق مظلومانه به شهادت برسد.
ادامه دارد….
برگرفته از مراسم ایام فاطمیه۹۵ / هیئت مشتاقان ظهور

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

أَئِفْكًا آلِهَةً دُونَ اللَّهِ تُرِيدُونَ
Why do you solicit false gods instead of God?

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 41
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,380
  • بازدید ماه: 7,812
  • کل بازدید ها: 787,018
  • کل نوشته‌ها: 907