“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

آذرخشی بر شیاطین لال(۲)

فاطمیه اول

قال رسول الله(ص):

«انّ ساکت عن الحق شیطان اَخرس و النّاطق بالباطل شیطان ناطق»

« هر کس در برابر حق اعلام موضع نکند و سکوت نماید شیطان لال است و هرکس باطل را بگوید شیطان ناطق است».

چنانچه در مطلب قبلی نیز اشاره شد، نکته کلیدی این حدیث شریف، حقّ و ادای حقّ و عدم بی تفاوتی در برابر حقّ میباشد.
حقّ، گونه ای سلطه است که دارنده آن، بر طرف دیگر، ایجاب تعهد کند.
بعبارت دیگر آنچه پایدار، با ثبات، و مطابق با حقیقت است را «حقّ» می گویند.
حقّ همواره منشأ تکلیف است، چون یک گونه و یک طرف حقی بر دیگری دارد که لازم به ادا کردن میباشد.
در کنار نکته کلیدی این حدیث، آنچه انسان را به تعجب وامیدارد اینکه:
خداوند متعال درنهایت کرامت و حریت انسان را خلق فرموده و او را جانشین خود ساخته، اما چگونه میشود که این انسان تبدیل به شیطان گشته و با او هم پیمان میگردد و در برابر حقّها سکوت میکند؟
چگونه این انسان که مخلوق احسن الخالقین است، عمل شیطانی که لال است را مرتکب میشود؟
عوامل این گرفتاری انسان و علت تشبیه شدن او به چنین وضعیتی، سکوت در برابر حق است، و این سکوت یعنی عدم موضع داشتن و عدم موضع گیری در برابر یک موضوع، _چون گاها سکوت وظیفه انسان میباشد و لازم است موضع سکوت را برگزیند_.
در مطلب قبلی از حقوق انسانها نسبت بهم که ملزم به رعایت و ادای آن است، در قالب “حق جلیس” نمونه هایی بیان شد؛ و چنین ذکر شد که در صورت عدم رعایت این حقوق، نباید سکوت نمود، و اجازه بی تفاوتی داد؛ چراکه بتدریج این بی تفاوتی ها عادی شده و با عادت گشتن بی تفاوتی، یا حق و باطل در هم آمیخته گشته و شبهه ایجاد میشود و یا “باطل” ظهور خواهد کرد.
پس بدنبال بی تفاوتی، عادی شدن اتفاق خواهد افتاد، و سپس راضی شدن به عادی بودن در بی تفاوتی، و سپس قاسی شدن قلب را در پی خواهد داشت؛ قلبهایی که خداوند در قرآن چنین توصیف میفرماید: “سخترتر از سنگ”.
انسان قسی القلب انسانی خشن و تند مزاج است؛ که در اینجا لازم به ذکر است که گفته شود: آنهایی که در مدینه و مسجد النبی بودند بودند انسانهای ساده و معمولی نبودند، اما چون قلبهاشان در اثر بی تفاوتی به حقوق، قسی شده بود، هیچ عکس العملی در برابر ناله ها و گریه های حضرت زهرا(س)نشان ندادند. لذا چنین برخوردهایی حضرت زهرا را به این درخواست کشاند که مدام از خدا چنین طلب کند:

«اللهم عجل وفاتی سریعا».

خشکیده شدن اشک چشم، یکی از اثرات قساوت قلب میباشد، در روایات نیز برای نجات از خشونت و رفع قساوت:
رفع بی تفاوتی از خود
و حساس شدن به حقوقها هر چند حقوق کوچک؛ که باید مورد توجه انسان قرار بگیرد.
قلب دروازه عواطف و مرکز اخذ حقایق است لذا باید آنرا برای درک حقیقتها همیشه آماده ساخت.اگر قلب انسان وارد به مراحل خطرناک فوق شود، به نازلترین حالت خود رسیده از دست رفته و دروازه عواطف بسته شده و حقیقتها دیده نمیشود، زیرا قساوت قلب مساوی با انکار حقیقت میباشد. و این همان رتبه پستی است که خداوند متعال میفرماید:

«اولئک کَالانْعام بَلْ هُمْ اضلّ».

برای رفع قساوت قلب دو راه بسیارموثر میباشد:
*تلاوت روزانه قرآن
*فکر معاد
*نوشتن وصیتنامه و ادای حق و دین در ضمّه
اما از دیگر حقوق مهمی که بایست در برابرش موضع داشته و بهیچ عنوان درقبالش بی تفاوت نبود، حق ولایت و امامت است. حضرت علی (ع) در خطبه ۳۴ در رابطه با حقوق متقابل إمام و أمّت میفرماید:

«أیها الناس، إنّ لی علیکم حقّا و لکم عَلَیّ حق ٌ…. و أمّا حقّی علیکم:
۱_ فالوفاء بالبیعه
۲_ و النصحیه فی المشهد والمغیب
۳_ و إجابه حین أدعوکم
۴_ و الطاعه حین آمرکم».
حال سوال مهم این است که کدام حق امام امروز باید ادا شود؟
در روایتی دیگر در کتاب مکیال المکارم ۸۰ وظیفه برای ماموم در قبال امام تعریف شده است. و تشخیص اینکه امروز کدامین حق مطرح است، نکته مهم این قضیّه میباشد.
مردمان صدر اسلام و نیز در زمان امامان(ع)، بعد از پیامبر در تشخیص اولویت و وظیفه خود وحق امامشان مرتکب اشتباه شدند و بدین ترتیب ۱۱ گل سر سبد خلقت و در راس آن بزرگواران حضرت زهر(س)به اشتباه مردم پرپر گشتند، لذا امروز در زمان غیبت علیرغم مشکلات زمانه و عدم دسترسی به امام، فرصت توان یابی جهت تشخیص اولویت با مدل “احیای امر” ائمه علیهم السلام است که براحتی قابل اجراست.
در روایتی آمده است که «خداوند متعال زمانیکه می بیند دو نفر باهم به گفتگوی معارفی مشغولند به فرشتگانش مباهات میکند». و روایات مختلف دیگر درین باب سفارش و توصیه شده است که
که نتیجه این گفتگوها و احیای امر این است که انسان میتواند اولویت دارترین حق را نسبت به امام تشخیص و ادا نماید.
ادامه دارد…
برگرفته‌از مراسم ایام فاطمیه هیئت مشتاقان ظهور

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

كُلُوا وَتَمَتَّعُوا قَلِيلًا إِنَّكُمْ مُجْرِمُونَ
Eat and enjoy for a while: You are certainly sinners.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 119
  • بازدید دیروز: 107
  • بازدید هفته: 1,394
  • بازدید ماه: 7,254
  • کل بازدید ها: 810,976
  • کل نوشته‌ها: 913