اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

آذرخشی بر شیاطین لال(۳)

در مطلب قبل اشاره شد که برای پیوند بیشتر با امام معصوم(ع) و ادای حقّ ایشان که مسیر عبودیت است و راه تقرب و رستگاری و در نگاه دیگر رمز و راز عاشقانه زیستن و لذت بردن از حیات، بایست به “احیای امر” امام اهتمام شود، و امروز برای عملیاتی کردن این امر نیز، باید این درس را از فاطمیه گرفت و اجرا نمود.

نخست باید توجه داشت که احیای امر بمعنای اطاعت نیست، بلکه “احیای امر” رسیدن به تشخیص عمل اولویت دار و انجام آن فعل است. بعبارت دیگر، “احیا” هم بمعنای زنده کردن و هم زنده نگهداشتن امر میباشد، پس فرایند تشخیص اولویت در ادای حق امام را “احیای امر” گویند.
بسیار روشن است که جریانات شهادت حضرت فاطمه(س) در مسیر احیای امر حضرت پیامبر(ص) و امام زمانش اتفاق افتاد، هر چند که کل زندگی آن بانوی عظیم الشان، با این روش صرف شد.
جهت روشن شدن مطلب باید به زمان حیات پبامبر برگشت، همان زمانیکه آیات «فاستقم کما امرت» بر پیامبر اکرم(ص) نازل گردید و حضرت بشدت ناراحت شدند، در تفاسیر آمده که: وقتى آیه «فاستقم کما امرت و من تاب معک» نازل شد حضرت فرمود: «شمّروا، شمّروا، شمّروا» «مهیاى استقامت شوید» و از آن پس دیگر کسى ایشان را خندان ندید.
و در مجمع البیان در ذیل آیه (فاستقم کما امرت …) از ابن عباس نقل کرده که گفت: هیچ آیه اى بر رسول اکرم(ص) نازل نشد که به قدر این آیه ناراحتش کند، و لذا وقتى اصحابش عرض کردند یا رسول اللّه پیرى به سرعت بر شما حمله آورد و موهاى شما را سفید کرد، در جوابشان فرمود: سوره هود و سوره واقعه مرا پیر کرد.
“شمّروا” در یک نگاه بمعنای جدیت و اجتهاد میباشد، یعنی کمر همت بستن برای امری.
معنای دوم در “شمروا “عصری بودن” است.
حضرت زهرا(س) بعد از این کلام پیامبر(ص) احساس خطر نمود و تشخیص داد که ضروری ترین و بایسته ترین اقدام در اینراه چیست و چگونه باید ادای حق نماید، لذا کمر همّت بر یاری دین خدا و احیای امر رسولخدا(ص) و امام زمانش بست، تا بتواند ادای حق نماید.
آری وقتی مردم این سخن پیامبر را نشنیده گرفتند و با شهادت ایشان غدیر را بدست فراموشی سپردند و حق پیامبر و امام را ضایع کردند و بعد از پیامبر با اهل بیتش بی وفایی کردند، حضرت زهرا(س) با حرکت بجا و تشخیص مناسب، دست به مقدمات قیام زدند و با حسنین بسراغ مردم مدینه علی الخصوص انصار رفتند اما با بی تفاوتی و سکوت ناحق مردم مواجه گشتند، و اینبار ایراد خطبه را تشخیص دادند فلذا در خطبه غرای فدکیه اش خطاب به همانان چنین فرمودند:

«….کنتم تشربون الطرق وتفتاتون القد و الورق تخافون ان یَتخطفکم الناس من حولکم، فانقذکم اللَّه تبارک و تعالی بابی محمد صلی اللَّه علیه و سلم، …».

«آیا میدانید شما که بودید… آب گندیده نوشیده و پوست حیوانات و برگ درختان میخوردید و از همدیگر گرگ وار میترسیدید که مبادا اموالتان را ببرند، پس نجات داد خدا بوسیله پدرم محمّد (صلی الله علیه و آله) …»، و بدین طریق آن مردم پست را به گذشته پستشان متذکر شد.
آری چون حضرت زهرا تشخیص داده بود که میخواهند پیامبر و دینش را از بین ببرند، لذا با تشخیص اولویت اقدامات متفاوتی انجام دادند که هرکدام احیای امر نمودن در مقاطع مختلف است.
چنانچه در یک اقدام دیگر نیز وقتی زنی از حضرت زهرا یادگاری خواست تا با آن، یاد پیامبر کند، حضرت زهرا نوشته ای را از فضّه خواست که در آن کلام پدرش نوشته شده بود، وقتی فضّه اظهار بی اطلاعی کرد، حضرت زهرا(س) در اهمیتش چنین فرمود: «حتما آن کاغذ را پیدا کن که بیشتر از حسنین دوستش دارم»؛ و جریان هدیه خواستن از حضرت زهرا(س) درحالی بود که غاصبان خلافت درصدد از بین بردن احادیث پیامبر(ص) بودند،
و چنین است رمز و هنر ماندگاری و انتخاب احسن حضرت زهرا(س) که بعداز هزار و اندی سال، هنوز فریادش بر ظلم و سکوت ناحق در فاطمیه شنیده میشود.
» حال در این ایام با الگوگیری از حضرتش چگونه و با چه ممیزه هایی باید به احیای امر امام (ع) اقدام کرد؟
» چگونه میتوان حضرت زهرا(س) را عصری نمود و از ایشان الگوبرداری کرد و خود و جوانان را با آن بزرگوار مانوسشان کرد؟
» چگونه میتوان با الگوگیری از ایشان دین موزاییکی را از میان برداشت؟
» چگونه میتوان در تغییر برنامه ها و اجرای برنامه ها اولوبتها را تشخیص داد تا “احیای امر” بوقوع پیوسته و رشد و سپس ظهور را در پی داشته باشد؟
» چگونه مثل زهرا(س) هنرمندانه به اولویتها رسیده شود تا مثل ایشان جاودانگی ایجاد گردد؟
» چگونه و در چه متدی به امر «شمّروا، شمّروا، شمّروا»، از طرف پیامبر عمل شود؟
» وچگونه تشتّت افکار در میان دوستداران حضرت سرو سامان داده شود و اجتماع افکار و قلوب برای تحقق شرط ظهور منتقم خون حضرت زهرا(س) اتفاق بیفتد؟
ادامه دارد….
برگرفته از مراسم فاطمیه ۹۵ هیئت مشتاقان ظهور

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

قَالُوا يَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ
They said: "O Noah, you have argued with us, and disputed at length; so bring that (retribution) you promise, if you speak the truth."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 48
  • بازدید دیروز: 146
  • بازدید هفته: 971
  • بازدید ماه: 3,861
  • کل بازدید ها: 837,189
  • کل نوشته‌ها: 930