اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

آذرخشی بر شیاطین لال(۵)

قال رسول الله(ص):

«انّ السّاکت عَنِ الحقّ شیطانٌ اَخرَس و النّاطق بِالباطِل شیطانٌ ناطق»؛ «هر کس در برابر حق اعلام موضع نکند و سکوت نماید شیطان لال است و هرکس باطل را بگوید شیطان ناطق است».  

از موثرترین عامل سکوت انسان در برابر حقّ و بی تفاوتی و عدم موضع، داشتن «جُبن» یا همان ترس، میباشد. “جبن” جزو ویژگیهای منفی و متفاوت با خوف بوده که عنصری مثبت در وجود انسان است.
ترس و جبن انسان را از رساندن به حقیقت و رشد و کمال و فیوضات باز میدارد.
این ترس از زمان حضرت آدم(ع) وجود داشت، آنجا که آدم(ع) ترس از عدم جاودانگی اش، همان ترس، لغزشگاهش شد و به هبوطش انجامید. ترس بمیزان جزئی هم مضرّ رشد و کمال بشر میباشد.
از حضرت علی(ع) سوال شد:
«فَمَا الْجُبْنُ؟ قَالَ:الْجُرْأَهُ عَلَى الصَّدِیقِ وَ النُّکُولُ عَنِ الْعَدُوِّ» «جبن چیست؟ فرمود: جبن یعنی جرأت داشتن در برابر دوست، و ترس در برابر دشمن» (تحف‌العقول، ص۲۲۵)
باید توجه داشت که در وجود انسان امکان وجود دو نوع ترس است:

ترس طبیعی
ترس اکتسابی

حضرت علی(ع) در مورد ترس طبیعی میفرماید:«الْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ» این ترس نوعی نقص است، و انسان را از حوادث دور کرده و دور شدن از حوادث انسان را از کمال باز میدارد.
ترس اکتسابی یا غیر طبیعی: در روایت این نوع ترس عار و ننگ نامیده شده است «الجبنُ عار».
چنانچه از روایات استفاده میشود، هر دو ترس مردود بوده و باید ازبردنش اقدام گردد. اما ترس دوم، همان ترس اکتسابی، مهمتر و آفتش برای رشد انسان بیشتر است چراکه انسان را از عنصر بسیار مهم “مروت” دور میکند.
زیرا اگر تمام اعمال خیر و خوب و فعل و عمل و قول صالح را جمع شود، انسان بامروت تعریف میشود.
حضرت زهرا (س) علت ثقیفه و چگونگی آنرا تحلیل میکند.
یک نمونه تاریخی وجود ترس اکتسابی، شخصیتی بنام سعدبن عباده میباشد، او رئیس مهاجر و انصار بود که در سال دهم هجرت، با رحلت پیامبر، این شخص و سعدبن عباده مانندهایی در خانه او جمع میشوند، زیرا میترسیدند که مهاجران و انصار مانع منافع آنها شوند، و لذا در سقیفه جمع، و صحنه گردان سقیفه شدند و بدین ترتیب، سعی کردند حکومت به علی(ع) نرسد.
نمونه دیگر خالدبن ولید فرمانده نظامی بود که اراذل و اوباش و چماق بدستها را به داخل توده های مردمی فرستاد تا بزور بیعت بگیرد بعبارت دیگر، گرفتن بیعت با ایجاد رعب و وحشت،و هتک و قتل.
یعنی کار او اینبود که اگر با هیچ طرفندی بیعت انجام نشود، با تقلب و چماخ بدستی از عوام الناس اینکار انجام یابد.
آری ترس و رعب و وحشت چه ها که نمیکند؟
یا مورد دیگر تاریخی علت شکست قیام مسلم است که آنهم در کوفه بخاطر رعب وحشت مردم از حکومت اتفاق افتاد.
آری دشمنان می ترسیدند که مبادا با علی(ع) بیعت کنند، همه چیز خود را از دست دهند.
و حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) درد مردم آن زمان را تشخیص داده بودند.
فاطمه(س) برخلاف ترسویان زمان، ترسی از خون و شمشیر نداشت. فاطمه شعب ابیطالب دیده بود و مباهله گذرانده بود،
در برابر مانورهای آتش دشمنان دلی محکم داشت و آذرخش وار وارد عرصه شده بود.
ادامه دارد….
برگرفته از برنامه فاطمیه هیئت مشتاقان ظهور

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا
He brought out its water and its pastures from it,

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,036
  • بازدید ماه: 3,989
  • کل بازدید ها: 837,115
  • کل نوشته‌ها: 930