“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

آذرخشی بر شیاطین لال(۶)

“جهل” از عوامل ترس….

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِىَ اللّهِ وَ رَبّانِىَّ آیاتِه، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللّهِ وَ دَیّانَ دینِه، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَهَ اللّهِ وَ ناصِرَ حَقِّه…. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا تالِىَ کِتابِ اللّهِ وَ تَرْجُمانَهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ فى آناءِ لَیْلِکَ وَ اَطْرافِ نَهارِکَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّهَ اللّهِ فى اَرْضِه، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا میثاقَ اللّهِ الَّذى اَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ….
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقُومُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْعُدُ … اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصَلّى وَ تَقْنُتُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ،….اَلسَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوامِعِ السَّلامِ.


زمان اولین روز از شهادت بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه اطهر (سلام الله علیها) میباشد و لحظات، مصادف با لحظات سخت و دردناک “کتک خوردن مقداد” بخاطر روبرو شدن با عمر در مسیر بازگشت از دفن زهرا (س) وبیان این حقیقت است…

قال رسول الله(ص):

«انّ السّاکت عَنِ الحقّ شیطانٌ اَخرَس و النّاطق بِالباطِل شیطانٌ ناطق»؛ «هر کس در برابر حق اعلام موضع نکند و سکوت نماید شیطان لال است و هرکس باطل را بگوید شیطان ناطق است».
در جریان شهادت حضرت زهرا(س) دفاع از حق و دفاع از ولایت مطرح است، که هم موضوع فردیست هم اجتماعی.

گفته شد ترس از عوامل مهم سکوت در برابر حق است، شخص ترسو هر خطر موهومی را جدی می گیرد و هر دشمن خیالی را مایه وحشت قرار میدهد، از همه چیز و حتی از سایه خودش نیز می ترسد. از ورود در هر کاری به احتمال عدم موفقیت واهمه دارد؛ که چنین ترسی مایه عقب ماندگی و بدبختی و ناکامی است و موجب شکست و ذلت و زبونی است. این جهان در همه ابعادش مانند میدان نبرد است. موانع، مشکلات و خطرها همیشه وجود داشته و دارد و تا انسان با آنها دست و پنجه نرم نکند، موفق نخواهد شد. در مقابل شجاعت آن است که خطرات جدی پیش بینی شود و راه مقابله با آن شناخته شده و نیز از بی پروایی و تهور پرهیز گردد اما در عین حال احتمالات نسنجیده و نامعقول و یا احتمالاتی که همیشه و در هر حال وجود دارد نباید سدّ راه گردد.
لذا شجاعت، مهمترین و بزرگترین پشتیبان و حامی در فریاد بر علیه ظالمان و ساکتان است؛ تا جاییکه حتی با اعلان موضع خود نیز ترسی بدل راه نخواهد داشت.
و چنین حضرت زهرا(س) تشخیص داد که در دفاع از حق آذرخش گونه برخورد نماید.
و حالا بر ماست که باید با شناخت حضرت زهرا(س) و عملکردش یاد گرفت که با ترس و خوف چگونه برخورد و مقابله شود.
سیاست أسرایی و شجاع مدارانهٔ حضرت زهرا(س) بی هیچ وحشتی ایشان را به نصرت طلبی از مهاجرین و انصار، آنهم شبانه کشاند و با خطبه های آتشینش، حماسه ای خلق کرد که بعد از گذشت سالها، درس سیاست برخورد با دشمن را می آموزد.
یکی از شخصیتهای تاریخی که از زهرا(س) الگوگیری نمود و نگذاشت ترس و نگرانی او را به سکوت ناحق بکشاند، بانوی شجاع، ام سلمه میباشد.
ام سلمه شخصیت والایی بود که طرف مشورت حضرت علی(ع) قرار گرفته بود، این بانوی مکرمه بدلیل حقیقت گویی اش، حقوق همسرییش قطع شده بود اما نمی ترسید چون حق را پشتیبان خود میدید.
آری اگر انسان حس کند که حق مدافع او و حامی او است، هیچ ترسی بوجودش راه نخواهد یافت.
جناب “مقداد” هم نمونه ای از مردان نترس است که بعد از تدفین حضرت زهرا با غاصبان ولایت مواجه شد و بعلت دفاع از حق حضرت زهرا(س) توسط آن ناکسان کتک خورد.
برای نمونه تاریخی “ترس” نیز، بخود خلفاء میتوان اشاره کرد.
عمر از یهودیان ترس داشت و بخاطر منافع مادی فریب خوردهٔ ایشان شد، حتی او بعد از پشیمانی از عمل جنایتکارانه اش بخاطر ترس از دست دادن مقام، ترس از سبقت انصار برای ربودن خلافت، و جهل به تنصیصی بودن امر خلافت و ریاست و نیز اینکه نخواست توسط مردم سرزنش شود، استغفار و توبه نکرد و به حقیقت کشی ادامه داد و یه عاقبت شوم اشقی الاشقیاء گرفتار گردید.
پس ترس امت بخاطر از دست رفتن امکانات و پایمال شدن حقوق شخصی، از دست دادن فرزند و همسر، باعث ایجاد فاجعه عظیم جنایت بزرگ تاریخ شد و در طول تاریخ هم چنین اتفافاتی در حوزه جغرافیایی اسلام صورت گرفته و میگیرد، گویا تاریخ تکرار میشود…
امروز دشمنان اسلام در هر موقعیتی، علی الخصوص در محیطهای مجازی از یکسو قصد تضعیف روحیه برائت فاطمی واز بین بردن غیرت دینی و از سوی دیگر، ایجاد نا امیدی و تقویت ترس و سکوت و حق کشی در امت اسلامی را دارند، لذا لازم است نترسیدن و نیفتادن به موضع ترس را یادگرفت و با دشمنان دین و اولیای دین بمقابله پرداخت.
چنانچه قبلا بیان شد دو نوع ترس وجود دارد: طبیعی و اکتسابی.
برای رفع ترسهای طبیعی باید با آنچه که مورد ترس است روبرو شد؛ امیر المؤمنین (ع) فرمودند: «إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِیه ِفَإِنَّ شِدَّهَ تَوَقِّیهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ»
« هر گاه از کارى ترسیدى خود را به کام آن بینداز ؛ زیرا ترس از آن کار زیانبارتر از اقدام به آن کار است».
حضرت رسول (ص) فرمودند:

«رجُلٌ علی متْنِ فَرْسِه، یخیفُ العَدُوَّ و یَخیفونهُ»
«مرد بر اسبش سوار و دشمن را بترساند»
و نیز فرمودند:
«إذا خِفْتَ صُعوبَهَ أمْرٍ فاصْعُبْ لَهُ یَذِلَّ لکَ…»
« هرگاه از سختى کارى ترسیدى در برابر آن سرسختى نشان ده…».

اما برای رفع ترسهای اکتسابی می باید “جهل” که یکی از عوامل مهم ترس است را نسبت به آنچه که مورد ترس هست برطرف کرد.
جهل به مسأله ریشه اکثر بیمسئولیتها و کارهای در زمین مانده و یا اقدام نکردن و در نتیجه عدم پیشرفت در کارهاست، جهل باعث میشود، سیستم پاسخ دهی بدن از حیث کلامی و عکس العملی تضعیف گردد تا جاییکه نخواسته و علیرغم میل خود نیز از حق گویی امتناع ورزیده و.سکوت پیشه کند، اما معرفت و یقین به مسائل انسان را مسلط و آماده برخورد مطلوب با آن می نماید.
امروز بی شک همه مطالب و ترفندهای دشمنان در راستای مهدویت و ظهور است، و باید توجه داشت که مظلومیت حضرت حجت(ع)از حضرت زهرا(س) بیشتر بوده و ایشان دائما مضطر و غمگین و گریان میباشند، لذا منتظران نترس و شجاعی نیاز است که با روحیّه حماسی در فراهم کردن شرایط ظهور مضطرانه و مصرّانه تلاش نمایند، زیرا در آماری که بیان شده از ۱۲۰۰ نشانه ظهور ۱۱۹۵ اتفاق افتاده و تنها ۵ مورد باقیمانده است، با اینحال براستی اگر حضرت بیاید و آمادگی نباشد از شرمندگی چه باید کرد و از نکبت بکجا باید فرار کرد؟
پس نهایتا باید در زدودن ترس بعنوان مانع دفاع از حق و عامل سکوت ناحق، کوشش کرد و با ایجاد روحیه حماسی زمان غیبت را به اتمام رساند و شاهد تشکیل دولت کریمه و انتقام گیری حضرت حجّت(ع)از دشمنانش شد.

…قباله در دستی و در دست دیگر دست حسن باشوق…
اما بابا! شد آنچه باید نشد من گرفتم در وسط کوچه دست مادر را…

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسَانَ كَفُورٌ
If they turn away (you are not responsible); We have not appointed you a warden over them. Your duty is to deliver the message. When We let man taste of Our favours he begins to exult; but if misfortune befalls him, as a consequence of his own deeds, man is surely then ungrateful.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 51
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,390
  • بازدید ماه: 7,822
  • کل بازدید ها: 787,028
  • کل نوشته‌ها: 907