آیین انتظار | سحاب اندیشه
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

آیین انتظار

درفرهنگ مهدوی فاصله دوران غیبت تا دوران ظهور را انتظار گویند، و زندگی در این دوره باید زندگی منتظرانه باشد و لذا برای خود فرهنگ و آیین خاصی میطلبد که با توجه به معانی و مفاهبم انتظار، این آیین روشن میگردد.


انتظار به معنی چشم براه بودن و چشمداشت و به عبارتی نوعی امید به آینده داشتن است، آینده ای که امکان پذیر و خردمندانه بوده و قابل دستیابی است، آینده ای که پر از صلح و صفا و آرامش و امنیت گردد و حق پرستان پیروز و باطل گرایان نابود شوند، انتظار باوری، باور به علم است که در زندگی انسان منتظر، در قالب کرداری خاص تجسم می یابد و لذا دست روی دست گذاردن و بدون عمل و تلاش، خود را منتظر دانستن تفسیری غلط و وارونه از انتظار است.

انتظار اعتقادی در گرو عمل، عمل کردن به آنچه که فرهنگ انتظار را ایجاب میکند، و لذا انتظار یا آینده نگری، به حال کسی گفته می شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش میکند و با این وصف انتظار یعنی آماده باش کامل و امیدوار به آینده ٔ روشن و نورانی.
حال با توجه به معنی انتظار فرد منتظر و انسان قرار گرفته در دوران غیبت باید به آیین انتظار پایبند بوده و آن را پاسداری کند.
اولین مسئله برای منتظر خوش بینی  ونفی بدبینی نسبت به جهان و زندگی آتی فردی و خانوادگی و اجتماعی است، یعنی فرد منتظر باید با عنصر “امید و نوید” با حوادث برخورد کرده و همواره روحیه شاداب و نشاط داشته باشد که بی نشاطی وکسالت و رخوت در “آیین انتظار” مقبول نیست و” آیین انتظار” در سه حوزه زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی برای منتظر برنامه دارد، بطوریکه درزندگی فردی انسان منتظر، معرفت بایسته و شایسته به توحید داشته و دارای ایمان مطلوب و عمل صالح بوده و در زندگی شبانه روزی خود دعا برای سلامتی امام و جلب رضایت آن حضرت را هرگز از یاد نمیبرد و با دعای عهد و زیارت امین اله و زیارت ال یاسین و ادعیه و زیارات دیگر دمساز است، همچنین منتظر دارای روحیه جهادی و انقلابی بوده و به شجاعت و ایثار و مقاومت و صبر وستم و عصیان ستیزی و یکدلی و عزتمندی متصف میباشد.
در زندگی خانوادگی نیز فرد منتظر خانه را کاشانه مهر ساخته و با اعضای خانواده خود در نهایت شور وصفا و وفا و سخا زندگی میکند، و بنیان خانواده را به تاسی از خانواده دوران ظهور حضرت مهدی، مالامال از معرفت عقلانیت و ایمان و جهاد مینماید، حتی در تغذیه نیز از سبک زندگی مهدوی پیروی مینماید غذای حلال و طیب میخورد ، غذایی که از نظر طاهر و عناصر کاملاً سالم بوده و تقویت کننده قوای جسمانی و روانی است. همچنین “آیین انتظار” برای زندگی اجتماعی نیز برنامه دارد که دستگیری از مستمندان و تعاون و جهاد مستمر و تقویت انگیزه طلم ستیزی و دورماندن از فساد محیط و ایجاد حساسیت در برابر وضعیت اجتماعی وحوادث آن و تلاش برای “اجتماع قلوب” ازجمله آن وظایف و برنامه ها است و آیین انتظار مردم را در دوران غیبت برای اطاعت از ولایت فقیه و تبعیت از فرامین ایشان دعوت و تاکید میکند تا جامعه اسلامی صلابت و عزت و شوکت و اتحاد و اتفاق خود را حفظ کرده وظهور آخرین دولت حق یعنی دولت امام مهدی (عج) را تسریع نماید. وبالاخره منتظر به برکت “آیین انتظار” جشن نیمه شعبان را بسیار گرامی داشته و با و قلم و قدم و مال و وقت در اعتلای آن میکوشد و امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی در کلام خود نکته بسیار دقیق و ظریف را در مورد ملت ایران در برابر امام زمان مطرح کرده ومیفرمایند:

«ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است».

امام خمینی(ره) در این جمله خدمت در انتظار را از ما میخواهد این تعبیر خیلی مهم بوده و از دو واژه خدمت و انتظار تشکیل شده و نوعی از فعالیت است که در آن، امید و صبر وجود دارد و با نیت اندیشه همراه است و خدمت در انتظار غیر از خدمت است.
ممکن است کسی منتظر نباشد ولی خدمتی هم بکند ولی مفهوم خدمت در انتظار مفهوم خاصی است و دو کار انجام میگیرد:
» یکی کار وتلاش مستقیم درنهایت تواضع
» دیگری اینکه این خدمت در راه خدمت به حضرت ولیعصر(ع) وظهور ایشان بکار گرفته میشود و هرکاری در مسیر مهدویت قرار میگیرد.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ
He said: "What is then your business, O messengers?"

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 121
  • بازدید دیروز: 209
  • بازدید هفته: 1,939
  • بازدید ماه: 10,946
  • کل بازدید ها: 759,184
  • کل نوشته‌ها: 904