“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

اثرات اجتماعی و فردی عزاداری (شب دوم)

ایام عزای ابا عبدالله و تعزیه و مرثیه خوانی و عرض تسلیت به حضور صاحب عزا حضرت حجت می باشد و اطاعت امر حضرت اباعبدالله که فرمودند:

«قولوا لاولیائنا یَهتَمُونَ فی اقامه مصائبنا»؛

حضرت امام حسین (ع) در چند وداع که در روز عاشورا داشتند جملات و کلام متفاوتی را بیان فرمودندکه در یکی از اینها که کودکان اطراف ذوالجناح را گرفته و هرکدام بنوعی میخواستند مانع رفتن حضرت شوند، حضرت بعد از اینکه آنها را آرام نمودند این مطلب را به آنها بیان

فرمودند:« بگوئید به دوستداران ما در اقامه عزا و مصائب ما همّت کنند».

h

در این حدیث ابتدا باید آخرین کلمه حدیث یعنی” مصیبت “مورد بررسی قرار گیرد، این مصیبت چیست که همه این مراسمها بخاطر آن باید برپا شود؟ که مبادا این مصائب تعریف نشود و معنا و مصداقش مورد توجه قرار نگیرد و اثرات آن دیده نشود. لازم است نخست به این سوال جواب داده شود که اکنون بیشتر به کدام مصائب پرداخت می شود و در مورد کدام مصائب در مراسمها فرهنگ سازی می شود؟ یا مراسمها و عزاداریها با کدام شاغول سنجیده می شوند؟ تا به این سوالات جواب داده نشده است درد و دغدغه حضرت حجت(عج) همچنان باقیست و با عزاداریها تسلای خاطر ایشان فراهم نخواهد شد و عزاداری اثرات خاص خود را نخواهد گذاشت.
متاسفانه پرده اول که در آن کمیت و تعداد و ظواهر مطرح است بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تا پرده دوم که عمق مصیبت را دیدن و مرحله عمل است و با امام عصر بودن و او را یاری نمودن. شهید مطهری در یکی از اثراتش چنین می نویسد: اگر حسین بیاید و بخواهد در حضورش عزا گرفته شود، از ما کدام نوع عزاداری و چه نوع نوحه هایی را میخواهد در مراسمش خوانده شود؟
پرده دوم که عمق مصیبت را روشن می کند و متاسفانه نه در مداحیها و نه در سخنرانها و نه در مستمعها دغدغه آن وجود دارد که بخواهند و پرداخت نمایند، به قتلگاه رفتن امام معصوم (ع) که هادی و راهنماست و به قتل رسیدن اوست که همگان از آن غفلت دارند و این مصیبت اعظم است که در زیارت عاشورا نیز بیان شده است. و از این بالاتر مصیبتی نیست که امام معصوم را نه تنها از روزگار و امورات حذف کردند بلکه ایشان را شهید نمودند آنهم به چه گونه و چه وحشیانه!! مصیبتی که اگر چندبار هم قیامهایی جهت انتقام صورت گرفته چون انتقام به عنوان شخصیت و نقش امام گرفته نشده، در واقع انتقام اصلی صورت نگرفته است. پس اگر امام حسین(ع) همت در اقامه مصیبه را امر فرموده منظور از این مصیبت “حذف امام از صحنه حیات دنیوی” است.
بعد از روشن شدن مسئله مصیبت است که “همت” نیز که امر حضرت است معنا خواهد یافت. در معنای “همت” چنین آمده:اگر هیچ حادثه و عارضه ای مانع از انجام و اجرای کاری نشود یعنی در فاعل آن کار همّت وجود داشته است. به عبارت دیگر زمانی گفته می شود فردی همت کرده است که حتما کاری را انجام داده باشد. یا به اراده جدی همت گفته می شود؛ پس واجب است در عزای ابا عبدالله و شرکت در این مجالس اراده جدّی وهمت صورت گیرد که فرمایش امام معصوم است و اطاعت امر واجب.
حال بعد از تعریف این واژه های مهم جا دارد که به اثرات عزاداری اشاره گردد، اثرات عزاداری از دو جنبه قابل بررسی است:اثرات اجتماعی و اثرات فردی. ذکر آیه ای که در مطلب قبل نیز بیان شده بود مقدمه ایست بر اثرات اجتماعی این عزاداریها، خداوند متعال میفرماید

:«وَلَقَد ارسَلنا موسی بِایاتِنا اَن اَخرِج قَومکَ مِنَ الظُّلُمات اِلَی النّور وَذَکِّرهُم بِایّام الله انَّ فی ذلِکَ لَایات لِکُلِّ صَبّارٍ شَکُور»،

با توجه به این آیه برداشته شدن ظلمت و تبدیل آن به نور در اثر متذکر کردن مردم، از اثرات اجتماعی عزاداری می باشد؛ اگر ایام الله ذکر شود و انواع عزاداری اقامه شود، ظلمات به نور تبدبل می شود واینها نشانه و آیه است که توسط آنها انسان به فلاح و تقوا و احسان و اخبات هدایت میگردد.
اما مصادیق ظلمات چیست که در این مراسمات تبدیل به نورمی شوند؟ اگر در امتی ذکر ایام الله نباشد و شعائر الهی تعظیم نگردد یهود و مسیح و فرقه های غیر شیعه بوجود می آید، قرار دادن الواح و اناجیل تحریف یافته در اختیار انسان در اثر عدم تعظیم شعائر دینی است. که لازم است به برخی از تحریفات اشاره گردد که در اناجیل آمده:
در روز قیامت، خدا قدم به جهنم گذاشته و جهنمیان قدمهای خدا را خواهند دید..
درختی است از خدا بزرگتر که خدا از ترس بندگانش در پشت آن قائم خواهد شد..
پیامبر هنگام وحی مرتکب شک و اشتباه می شود که آیا این کلمات راجبرئیل القاء می کند یا شیطان؟
یا در ظلمات قرار گرفتن است که رژیم غذایی به انسان تزویج می کنند:
موقع خوردن غذا خون میل کنید و یا چیز قرمزی بخورید تا خونت به خون خدا آمیخته گردد!!
یا دراثر این ظلمات صحیح بخاری احکام تحریف شده ای را به نام مناسک به مردم آموزش می دهند:
در هنگام نماز نباید آب دهان به جلوی رویت بیندازی چون ممکن است به صورت خدا برخورد کند!!!
اگر کسی هنگام خواندن نماز از جلوی تو رد شد نمازت باطل و تو میتوانی آنها را بکشی.
یا از دیگر اثرات عدم تعظیم شعائر، گرفتاری به جلسات عرفانهای کاذب و انرژی درمانی است. آری اگر شعائر ترک شود و مزد رسالت ادا نگردد و تولی و تبری نباشد این آفتها بوجود خواهد آمد. اگر از عزاخانه ی ابا عبدالله قطع علاقه شود و از جاهای دیگر برای دردها درمان خواسته شود، اینگونه افراد منحرف انسانها را به انحراف و فساد خواهند کشاند. و انسان در این ظلمتهاو تاریکیها خواهد افتاد وبا این ظلمات عقل از انسان ستانده می شود. در حالیکه عزاخانه حسینی شفاخانه است که انسان با شخصی از اولاد کرام روبروست که هم از دردش باخبر است و هم درمانش را می داند. زیارت عاشورا و مجالس حسینی اکسیری است که در هیچ جا یافت نمی شود نورانیتی که در این مجالس انسان کسب می کند در هیچ جا وجود ندارد، وحدت و اتحاد و حیات اجتماعی و بقا اسلام در این مجالس بدست می آید که همه از اثرات اجتماعی عزاداری می باشد.
اما چرا با اینهمه مجالسی که امروز وجود دارد آمارهای عجیبی از تشنجات اخلاقی و مشکلات خانوادگی بچشم میخورد بطوریکه در سال گذشته بالغ بر یک میلیون اختلاف و دعوا و رجوع به دادگاهها آمار داده شده و ۱۴ میلیون پرونده قضائی مطرح بوده است… چرا به اینگونه؟ خود جای بحث جداگانه دارد که در عنوانی با مصیبت عاشورا در کلام مهدی(ع) در همین سایت ارائه خواهد شد.
جنبه دیگر عزاداری اثرات فردی آن می باشد، اگر حضرت به” همت” برای اقامه عزاداری دستور فرموده است بعلت یافتن معمهاهای عاشوراست که بعد از اینهمه سال هنوز همه حل نشده و بیش از هزار معما باقیست و به برکت مجالس و عنایت صاحب عزا انشاءله حل خواهد شد، معماهایی نظیر:
به تاخیر انداخته شدن رفتن علی اکبر به جنگ و شهادت ایشان؟
ظهیر چگونه فرمانده میمنه حضرت اباعدالله شد؟ پرسیدند ظهیر ترا چه شد؟گفت: چشم در چشمان اباعبدالله که افتاد پیامبر را به یادم آورد…
حرّ چگونه به آن مقام رسید؟
حضرت پشت خیمه بعد از شهات علی اصغر چه کرد؟
چرا دو نفر از فرزندان حضرت زینب بعدا به آنها ملحق شدند؟
گفتن و شنیدن اینها در مجالس که شکلی از اشکال عزاداری است و حضرت اباعبدالله به همت در اقامه این مجالس فراخوانده است،اثرات فردی نیز دارد. از جمله اثرات فردی در کلام امام حسین(ع) چنین آمده:
« مَن أتانا لم یَعدَم خصله من أربع : آیه محکمه و قضیه عادله، و أخاً مستفاداً، و مجالسه العلماء» (بحار الانوار/ج۴۴/ص۱۹۵)؛ «

امام حسین(ع) فرمود: هر کس به نزد ما آید چهار خصلت را از دست نمی دهد، (و حداقل از چهار خصلت بهره مند می گردد) ۱-نشانه های محکم و استوار ۲- قوانین اخلاقی ۳- برادر سودمند ۴- مجالست با علما ».
آیه محکمه:

توضیح اینکه شرکت کننده در این مجالس، آیه محکم می یابد و عقاید صحیح می یابد، درک می کند که “التوحید ان لا تَتَوَهَّم” چیست؟که امام سجاد(ع) فرمودند:« مردم آخرالزمان معنای سوره توحید را خواهند دانست». حقیقت برای اهل حقیقت در این مجالس روشن میشود چنانچه امام صادق(ع) با کنار زدن چادر و نشان دادن نورانی شدن آن مکان با نور خورشید اهمیت این نکته را عملا بیان فرمودند .
قضیه عادله:

قوانین اخلاقی را می آموزد، می آموزد که انسان باید از خدا خوف داشته باشد ونباید فقط به قطره اشک بر اباعبدالله دلخوش کند، به این موضوع میرسد که رحمت خدا در اثر تقوا و پرهیزگاری طبق آیه بعد از مراحلی به محسنین نزدیک می شود: «… وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ» ، یعنی بعد از چهار مرحله تسلیم و ایمان و تقوا به رحمت تبدخدا نزدیکتر خواهد شد، و این خوف، فرد را درحال مراقبت نگه خواهد داشت. و سپس به امنیت یل می شود.
اخا مستفادا: یافتن برادری سودمند و نافع است، که انسان از او بهره مند می شود.

مجالسه العلماء: مجالست با علماء یعنی شرکت کنندگان در مجلس اباعبدالله علماء می باشند و آنها برای انسان با کلام و بیانات خود موانست آور و برطرف کننده خوف انسان هستند.
از دیگر اثرات فردی عزاداری در کلام امام مهدی(عج):

«انّی لادعوُا لکلِّ مومنٍ یذکُرُ مصیبهً جدّیَ الشّهید ثم یَدعُوا لِتَعجیلِ الفرج». «همانا من دعا می کنم هر مومنی را که ذکر کند مصیبت جدّ شهیدم را سپس برای تجیل فرج دعا نماید»؛ پس مشمول دعای حضرت مهدی(عج)شدن که بشارتی برای عزاداران است که از خود صاحب عزا صادر شده است از دیگر اثرات عزاداری بر حضرت اباعبدالله است.
خوش به سعادت آنکس که در این شبها و مراسمات حضرت او را مورد عنایت قرار داده و آن بزرگوار او را دعا فرموده است. وفراموش نشود که هر نوع عزاداری با درک عمق مصیبت فراهم کردن آرامشی برای حضرت حجت است که قلبش محزون و داغدار است.

السّلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

السّلام علیک یا بقیه الله السّلام علیک یا عزیز الزهرا السّلام علیک حین تقوم السّلام علیک حین تقعد السّلام علیک حین ترکع و تسجد السّلام علیک حین تهلل و تکبر…

السّلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان آجرک الله فی مصیبه جدّک

 مطالعه بیشتر:

عزاداری چیست؟ (شب اول)

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
Verily God knows the unknown of the heavens and the earth; and God perceives all you do.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 63
  • بازدید دیروز: 129
  • بازدید هفته: 1,379
  • بازدید ماه: 5,901
  • کل بازدید ها: 749,082
  • کل نوشته‌ها: 903