“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

اثر و بار تبلیغات

با وجود حجم سنگین و تعدد نعمتها و کالاهای ریز و درشتی که برای مصارف گوناگون تولید و به بازار عرضه می شود و برای فروش این کالاها و خدمات تبلیغات گسترده ای صورت میگیرد، واژه “تبلیغات” بعنوان ابزار آشنایی و معرفی و به سرانجام رساندن هدف تولید، بار معنایی خود را متاسفانه از دست داده و هرگاه سخن از تبلیغ و تبلیغات می شنوند نوعی نارضایتی از هجمه این اهرم در چهره مردم نمایان می شود.

با این حال و با وجود اینهمه پیشینیه نامطلوب باز این پدیده اثر خود را در اذهان گذاشته و تولیدکنندگان با استفاده از این روش به اهداف خود می رسند.
تاثیر عمیق تبلیغات بحدی زیاد است که هنگامی که یک تولید کننده کالای خود را در یک فِرِم چند دهم ثانیه ای قبل از شروع فیلم تبلیغ کرد بطوریکه ۷۰ درصد مردم متوجه آن نشدند، میزان فروش آن کالا چند برابر افزایش یافت. لذا تبلیغ و تبلیغات عنصر مهمی در رساندن پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده است و نوع بکارگیری آن نقش بسیار مهمی در رساندن و تفهیم آن موضوع دارد.
در امور دینی هم این عنصر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و خداوند متعال اولین دستوردهنده برای تبلیغ مهمترین اصل دین یعنی “امامت و جانشینی” به حضرت پیامبر(ص) می باشد «یا ایها الرسول بلِّغ ما انزل الیک …»؛ مشاهده می شود که در این آیه خداوند امر به گفتن نفرموده و” قُل ما انزل الیک” نیامده، بلکه رسالت بر پیامبر با عنوان تبلیغ «بَلِّغ» نازل شده است.
تبلیغ به معنای: معرفی، به بلوغ و سرانجام رساندن، رفع ابهام و… می باشد، لذا اگر تبلیغ در اطلاع رسانی صرف خلاصه شود بر این واژه و در حقیقت فعل، اجحاف شده است. تبلیغ در بین ما بعنوان عملی پس از انجام کار و جهت دادن صورت میگیرد در حالیکه طبق رویداد غدیر و آیه فوق باید در حین کار و در جهت رشد و به سرحد رساندن آن بر طبق نیاز بشراستفاده شود.
با توجه به خطبه غدیر، تبلیغ رسالتی است که پیامبر بر عهده داشت و در غدیر به انجام رساند و مردم را موظف نمود تا این رسالت را بر عهده گیرند:

«…مَعاشِرَالنّاسِ، إِنِّی أَدَعُها إِمامَهً وَ وِراثَهً (فی عَقِبی إِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ)، وَقَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّهً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَغائبٍ وَ عَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْلَمْ یَشْهَدْ، وُلِدَ أَوْلَمْ یُولَدْ، فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ…..».
«…هان مردمان! اینک جانشینی خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت به جای می گذارم در نسل خود تا برپایی روز رستاخیز. و حال، مأموریت تبلیغی خود را انجام می دهم تا برهان بر هر شاهد و غایب و بر آنان که زاده شده یا نشده اند و بر تمامی مردمان باشد. پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز ابلاغ کنند…».

دیگر نکته در امر تبلیغ که جزو رسالت انبیا محسوب می شود این است که تبلیغ بر اساس نیازهای حقیقی انسان باید باشد نه ریشه در در غرایز و امیال. معنای تبلیغ دین و غدیر، امروز، یعنی رساندن آن به مردم بر طبق نیازشان نه گفتن و شرح ما وقعه و آنچه مورد دلخواه مبلّغ است.
امروزه چون واژه ها از معانی حقیقی خود دور شده اند و ما نیز غافل از این مسئله،چنین شده است که مشاهده می شود. بارها و بارها گفتمانهای غدیر ترتیب داده می شود، بارها و بارها بازخوانی خطبه غدیر صورت می گیرد اما چرا نتیجه ای در خور ندارد؛ باز میگردد به نوع چیدمانها در این برنامه ها و نوع نادرست تبلیغ در این نشستها. اما اگر تبلیغات دین و امروز انجام رسالت غدیر در حوزه و با وجهه مطلوب در زمان و مکان مناسبش و طبق درخواستها و نیازهای اساسی رخ دهد، هر روز شاهد تاثیر عمیق این وقایع خواهیم بود و بنظر می رسد یک گام برای رسیدن به ظهور، در پیش گرفتن چنین روشی است برای تبلیغ و رساندن و معرفی امام غایب و غریب و مضطر به گوش مردم جهان اسلام علی الخصوص جامعه شیعه نام.
و نکته آخر اینکه: آنهایی که می خواهند در این غدیر منشاء اثر شده و خود را مامور ایجاد تحول در تاریخ می پندارند تا زمانیکه از معیارهای خود و عصر خود تبعیت کنند هیچ تحولی دراین گذرها اتفاق نخواهد افتاد. باید توجه و دقت داشته باشیم که:

«معیار تبلیغ نیاز است و مبنایش حین عمل»

فهم و عمل به این دستور پیامبر اکرم(ص) را که چون نماز و سایر واجبات مفروض است را از خداوند متعال عاجزانه طلب مینمائیم چراکه عمل به دستورات غدیر ریشه و مایه قبولی دیگر اعمال عبادی است و منجی انسان از هلاکت.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ
That this is indeed the word of the noble Messenger,

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 96
  • بازدید دیروز: 378
  • بازدید هفته: 2,311
  • بازدید ماه: 10,212
  • کل بازدید ها: 779,082
  • کل نوشته‌ها: 906