“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

احیای دین به شیوه ای دیگر

اصولاً تبلیغ اسلام به عنوان دین حقّ، مسئله ای است که در هیچ دوره ای از ادوار، امکان جلوگیری از انتشار آن وجود نداشته و در زمان امامت هیچ یک از امامان (ع) نیز این کار مسکوت و رها نشده است. منتها در هر دوره از امامت ائمه اطهار(ع) به شکلی خاص انجام یافته که یا احیاگر این امر بودند یا گسترش دهنده ی آن ، و در زمان بعضی امامان تقریباً به سهولت و در زمان برخی امامان درشرایط کاملاً حسّاس و به صعوبت، که دوران امامت امام محمدباقر(ع) جزو دوره هایی بود که انجام این رسالت با مشکل به وقوع پیوست. امام محمدباقر(ع) همانند جدّ بزرگوارش حضرت ابا عبدالله نقش کلیدی در احیای اسلام داشتند و هم چنان که خون ابا عبدالله دین را از نابودی و التقاط نجات داد، امام محمدباقر(ع) نیز به این حدّ اما به روشی دیگر از اضمحلال دین جلوگیری به عمل آورد.

بعد از شهادت امام حسین (ع) تنها امام سجاد(ع) سکاندار کشتی دین نبودند بلکه فرزند چهارساله ی ایشان امام محمدباقر(ع) نیز در این عرصه شروع به تلاش نمودند بطوریکه امام سجاد(ع) پاسخ دادن به بسیاری از مسائل علمی دینی را به فرزندشان ارجاع می دادند، آن هم در عرصه ای که حجاج بن یوسف ثقفی ها بودند و واقعه حره ها اتفاق می افتاد، شرایط کاملاً سختی که به خاطر قال رسول الله گفتن، گردن می زدند و زبانها می بریدند.

احیای کلام و احادیث حضرت رسول (ص) و رواج قال رسول الله گفتن ها، مرهون تلاش های امام باقر(ع) بود. در شرایطی که نه کسی اعتقاد به امامت داشت و نه علم غیب را باور داشتند و خود این احیاء که در زمان حیات پربرکت ایشان اتفاق افتاد، ویژگی بارزی در امامت آن بزرگوار شد.

حضرت در این راه از جابر بن عبدالله انصاری آخرین صحابه ی حضرت پیامبر(ص)که در مدینه مورد احترام بودکمک گرفتند.جابر به عنوان آخرین کسی که پیامبر را دیده بود و جایگاه خاصی در میان مردم داشت، علناً اظهار محبت به امام باقر(ع) می کرد و به ایشان عشق می ورزید، حضرت نیز از این موقعیت جابر استفاده کرده و توسط ایشان احادیث را به مردم می رساند.

نکته ی اساسی که از طرح این مسئله باید امروز مورد توجه قرار گیرد، تلاش های علمی و عملی برای زنده نگهداشتن مبانی عقیدتی دین اسلام است که در دنیای کنونی بسیار کمرنگ گشته و فعالیت در خور شایسته انجام نمی یابد. علی الخصوص که مقایسه ی شرایط زمانی امام محمد باقر(ع) با شرایط و وضعیت کنونی که امنیت کامل در نشر احادیث اولیای الهی وجود دارد، این وظیفه را دو چندان کرده و رسالت را بر دوش نیروهای مذهبی سنگین تر می کند.و متاسفانه دقت در این مقایسه و نتیجه گیری منصفانه، چیزی جز کم کاری یا بیکاری را نشان نمی دهد.

در عصری که جهان را در یک دستگاه کوچک الکترونیکی جای داده اند و به سهولت در دسترس همگان قرار گرفته است، کارهایی حتی جهانی می توان انجام داد.وظیفه تمامی دینداران و درد دین دارها فعالیت و مبارزه در جنگ نرمی است که دشمنان دین اسلام زیرکانه و با هوشیاری تمام در این حوزه به راه انداخته و فعالیت مستمر و جدّی دارند.

فرصتهای گوناگون مذهبی و فرا مذهبی در طول سال بهترین عرصه ی فعالیت در این زمینه است، اما چندان کاری از پیش برده نمی شود، در حالی که امام محمدباقر(ع) از فرصت های مختلفی چون: فرصت حجّ، از فرصت جمع های مذهبی، از فرصت تفریح و… استفاده کرده و کارهای تبلیغی و علمی انجام می دادند.

فهم دین وفهماندن و تبلیغ آن به دیگران در این شرایط کار چندان مشکلی نیست، زیرا نه خفقان زمان امام محمدباقر(ع) وجود دارد و نه از کمبود امکانات خبری است. فقط حس مسئولیت و ورود به جرگه ی رسالت و تصمیم و اراده ی جدی در ادای این تکلیف خطیر ، لازمه ی این امرحیاتی می باشد.

و آخر مطلب کلامی از فرمایشات امام محمدباقر(ع)، که از ایشان روایت است که فرمودند: سه دعا از بالاترین دعاهاست:

۱- «الّلهم فَقِّهْنی فِی الدّین» «خدایا مرا در دین فقیه گردان». (به عبارتی دین را به من بفهمان ).
۲_«و حَبِّبْنی الی المُسلمین» «محبوب کن بین مسلمانان»
۳_ «وَاجْعَلْنی لِسانَ صِدْقٍ فِی الآخَرین» «و قرار بده برای من در میان دیگران زبان راستگو»، (تا از قول من این حقایق را بازگوید)

۱۳۹۰۰۸۱۶۰۴۹۱

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ
It is He who produced you from a single cell, and appointed a place of sojourning, (the womb of the mother), and a place of depositing, (the grave). How clear have We made Our signs for those who understand.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 169
  • بازدید دیروز: 258
  • بازدید هفته: 2,192
  • بازدید ماه: 6,340
  • کل بازدید ها: 737,489
  • کل نوشته‌ها: 898