“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

اربعین و رمز و راز ظهور و عدم ظهور

مباحثی که در رابطه با اربعین و حماسه اربعین طرح میشود و بعنوان شعائر دین مطرح شده است، بیانگر این قضیه میباشد که بایست دقت بیشتری در تعظیم و بزرگداشت این شعائر نمود و لفظ لغوی”شعائر” نیز دلالت بر این دارد؛ شعائر از ریشه “شَعْر” بمعنای “مو” میباشد که بنوعی دقت نظر و ظریف بینی و نمادین بودن موضوع در آن نهفته است، و در تعظیم آنها سفارش اکید شده است.
یکی از سوالاتی که در رابطه با اربعین بعنوان یکی از شعائر دین مطرح است، اینکه آیا به پیاده روی اربعین سفارش شده است و روایتی دراین باب وجود دارد، یا نه؟
در جواب باید گفت: در هیچ روایتی چنین سفارشی نشده است، بلکه روایتهایی از جمله این فرمایش از امام صادق(ع) که میفرماید:

«در راه زیارت اباعبدالله (ع) برای هر قدم حجّی برای زائر نوشته میشود».

صحبت از قدم و ثوابِ گام برداشتن در راه زیارت حضرت حسین(ع) است، نه پیاده روی. لذا روایات ساختن برای بالابردن اهمیت پیاده روی، در حقیقت، با نام حسین ضد حسینی عمل کردن است.
آنچه تصریح و تاکید روایات است، رفتن به زیارت همراه با معرفت است حال چه پیاده و چه سواره، و در باب زیارت مسئله “عارفا بحقه” موضوعیت مهم دارد و باید حق زیارت بجا آورده شود، شکل زیارت چندان
موضوعیت ندارد.
برای روشن شدن مطلب، چند معنا از عبارت “عارفا بحقه” ذکر میشود:
۱_ یک معنا برای عارفا بحقّه، یعنی حاضر و ناظر دیدن امام معصوم و تبعیت از فرمان ایشان، چنانچه در زیارت آل یسن آمده «…والمعروف ما امرتم به و المنکر ما نهیتم عنه…».
۲_ ترک لهویات، اولویت بندی، و مبارزه با احساسات کور نیز در زیارت «عارفا بحقّه» مطرح است، طوریکه اگر کسی واجبی بر گردن داشته و زیارتی را انتخاب کند، مرتکب لهو شده است.
و یا اگر با احساسات کور به زیارت رفته شود، به آن زیارت عنوان “عارفا بحقه” اطلاق نمیشود.
۳_ معنای دیگر بر “عارفا بحقه” اینکه اطمینان بدرستی و برحق بودن کار و برخورد امام داشته و تا حد توان در شناخت و چگونگی زندگی و منش و رفتار و برخورد امام تحقیق کرده و شناخت داشته باشد. مثلا به این موضوع پرداخت شود که آیا اگر یزید فقط قمارباز و میمون باز و میگسار بود، حضرت اباعبدالله(ع) به چنین حماسه ای دست میزد؟
در توضیح باید گفته شود،لازمست از شکل قضایا به بطن قضیه انتقال یافته و فلسفه مبارزه و قیام، دانسته شود. باید دانسته شود که فلسفه مبارزه و قیام حضرت اباعبدالله بخاطر میگساریها و میمون بازی خلیفه نبود، بلکه مبارزه با انواع تحریفات و بدعتهایی بود که به دین ورود کرده و با عوام فریبی مردم را گمراه ساخته و به بردگی کشانده بودند.
درد حضرت حسین(ع) شرابخواری یزید نبود، بلکه مردمخواری او و ضایع کردن حقوق مردم و منکرات اجتماعی‌اش بود چون:
» به بردگی گرفتن
» عزت و شوکت و اختیار و حریتشان را سلب کردن
»عقل و احساساتشان را به بند کشیدن
» بلاد اسلامی را فاسد کردن
» معالم دین را گم و کتمان کردن
بود، فلذا حضرت با قیامش بر علیه این منکرات اجتماعی شورید و باطل و غیر دینی بودن آنها را اثبات فرمود.
آری حق معرفت برای زائر، یعنی فهمیدن این جمله: «مثل منی با مثل یزیدی بیعت نمیکند». یزید شوکت شکن بود و هرکس چنین صفتی را دارا باشد، یزیدی است.
یا نمونه دیگر اینکه: در فلسفه این نوع قیام و همراه بودن اهل بیت در این سفر، رسوایی یزید مطرح بود. یزید میخواست که با حذف دین وضعیت جامعه را به جاهلیت قبل از اسلام بازگرداند، چون در زمان جاهلیت “حق جوار” مسئله مهم بود،_ منظور از حق جوار اینکه در زمان جاهلیت، زن را به قتل نمیرساندند_ و حضرت که به دشمن و برنامه هایش شناخت داشت، اهل بیت خویش را با خود همراه برد و در حقیقت با این شیوه از عقاید یزید بر علیه خودش استفاده و در رسواییش بکار بست. و چه بسا علت زنده ماندن حضرت زینب و جریان سازیهای ایشان، همین تاکتیک حضرت در قیام بود.
تا معاویه بود، جهاد و شهادتی نبود و کربلا اتفاق نیفتاده بود؛ اما چون یزید که نظر به دفن اسلام داشت، دیگر حضرت سکوت را جایز ندانست.
آری پیچیدگی و اوج نفاق و تزویر، و جهل و حماقت، طرف مقابل اباعبدالله بود، پس حق معرفت زیارت، شناخت چنین موضوعاتی در فلسفه قیام است نه دلیل و روایت یافتن بر چگونه رفتن به زیارت.
حال با این اوصاف، با اربعین چه کار باید کرد؟ و چگونه برخورد نمود؟
چرا اربعین بعنوان معروف واقع شده است؟
اولاً: شناخت و شناساندن حق معرفت زیارت اربعین لازمست.
ثانیاً: اگر عرفاً روی آوردن خیل عظیم دوستداران حضرت حسین(ع) از نظری نشانی از ظهور معرفی شده، این علت میتواند خود دلیلی بر تعظیم این چنینی بر اربعین و زیارت این روز مقدس باشد، چرا که هر معروف که جزو تعظیم شعائر باشد، لازم به بزرگداشت است، اما در مدلی که عرف آنرا قبول دارد و مؤثر می پندارد.
این شکل زیارت اربعین، در حقیقت ابطال تلاشها و هزینه کردهای دشمنان اهل بیت برای تفرقه افکنی در میان محبین اهل بیت است که در اربعین با وفاق اجتماعی این محبین با مرکزیت کربلا اتفاق می افتد، و از رمز و راز ظهور خبر میدهد.
هر چند بر متولیان امور فرهنگی لازمست که به عنوان رسالتی بزرگ، حق معرفت را در این اجتماعات به زائران در هر قالب و شکل و حالتی برسانند که یحتمل، با این فعالیت فرهنگی، مقدمات ظهور قطعا شکل خواهد گرفت.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ
This is so that God may try the faithful and destroy the unbelievers.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 76
  • بازدید دیروز: 114
  • بازدید هفته: 2,110
  • بازدید ماه: 6,736
  • کل بازدید ها: 744,817
  • کل نوشته‌ها: 901