اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

اعوجاج و کج فکری

دوران امامت امام هادی(ع) از دوران های شدید اختناق شیعه و امامان شیعی می باشد، دوره ای که حتی مشکلات درونی بیشتر از مشکلاتی بود که از بیرون توسط دشمن برای امام هادی(ع) و شیعیان ایجاد می شد و این نوع مشکل قطعاً در افزایش مشکلات دیگر نیز بسیار موثر است و این نشان دهنده ی سختی مراحلی است که دین اسلام و اولیای الهی در حفاظت و صیانت آن مواجه بودند.

امام هادی (ع) طبق شرایط جدّشان امام رضا(ع)، تحت نظارت و پیگیری حکومت وقت بودند و سیاست متوکل عین سیاست مأمون بر ایشان اعمال می شد، اما ایشان به هر شکلی بود سعی در بر طرف کردن مشکلات به وجود آمده برای شیعه و شیعیان داشتند.

از جمله ی این مشکلات، موج گیری غلات و شیعیان غالی در آن زمان بود که برای شیعه و امامان شیعه این مسأله بسیار کمرشکن بود و آسیب های جدی از این طریق وارد می شد. این شیعه نماها که نام غُلات بر آنها گذاشته شده، با کج فهمی و اعوجاجات فکری و جهت سودجویی،از نام و احادیث ائمه استفاده کرده و گاهاً با نام تقیه مخالفت هایی از خود نشان می دادند و یا با انتساب خود به ائمه شیعه و بالا بردن جایگاه امامان از جایگاه اصلی، بسیاری از افراد را به انحراف عقیده ای می کشاندند، علی الخصوص آنان را که در بلاد دور بودند و از علم و معرفت و فرهنگ شیعی رشد یافته، بهره مند نشده بودند.

چنانکه می دانید این گروه داخل در شیعیان، از زمان امام علی(ع) بودند و تا امروز هم امتداد یافتند و تاثیر فکری آنها در متون های حدیثی شیعه دیده می شود. همت و تلاش غُلات در این راستاست که با انتساب خود به امامان و ارادت خاص نشان دادن و بزرگنمایی مقام آنان به صورت شوری و هیجانی ، در متن شیعه نفوذ کرده و با راه انداختن موجی، افکار غلط و تأویل غلط از احادیث را نشر داده و این تأویلات نادرست از قرآن و سنت را به نفع خود در میان مردم رواج داده و آنها را از حقیقت شیعه گری رانده و دیگران را نسبت به شیعه بدبین نمایند. اینان در نفسانیّات و پرداخت به خواسته های نفسانی و گرفتن آن مسائل از دین که نفعی برآنها داشته، یدی طویل، اما در عمل به تکالیف شرعی و رعایت حدود دینی، بی توجه و کاهل می باشند.

غالیان هیچ گونه اعتقادی به نسک و آداب و احکام و حدود دین ندارند و با زیر پا گذاشتن این حریم و حدودها آن هم با نام شیعه و با عنوان تمسک واهی به ائمه اطهار،در میان شیعیان تفرقه افکنی و مشکلات درونی به وجود می آورند. و آنانکه حرکت های شوری دارند و بدون عمق فکری، با امواج جمعیتی در مسیر ارادت به امامان قرار می گیرند، بیشتر در معرض خطر این افکار و کج فهمی های غلات قرار می گیرند، که برای نمونه فضاسازی برای عزاداری محرم و بی توجهی به عید بزرگ شیعیان یعنی “غدیر خم”، بی تاثیر از افکار غالی و غالیان نیست.

یا آنانکه زیر و بم دین را نمی دانند و بی هوا وارد مباحثات دینی شده و با استفاده از چند روایت که نمی دانند شأن صدورش چیست و در کجا بایست به کار گیرند و اهل تقیه و حفظ و کنترل حدود و حریم نیستند، ناخواسته در شیوع این افکار غلط  امدادرسانی می کنند.

اگراین گروه نبود و امامان بزرگوار به جای وقت گذاشتن به مبارزه با این گروه ها، در بازکردن احکام و شریعت دین فضا و امکان می یافتند، وضع دنیا و علی الخصوص جهان شیعه این نبود که الآن ملاحظه می گردد و لازم به ذکر است که جریان های انحرافی غلات و دیگر دشمنان، امروز آزمایشی برای مؤمنان است که مواظب دیدگاه و عملکرد خود باشند و در چنگال فریب این هجمه های ضد دینی گرفتار نشوند، که این امتحان و آزمایش و سنت خداوند متعال است که در قرآن بدان اشاره شده است:

« أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ»

(سوره ی مبارکه عنکبوت / آیه ی ۲ )

images.jpg1

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

قَالَ وَمَا عِلْمِي بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
He said: "It is not for me to know what they were doing.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 128
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,044
  • بازدید ماه: 3,997
  • کل بازدید ها: 837,123
  • کل نوشته‌ها: 930