اوصاف شهر فاطمه کش(۲) | سحاب اندیشه
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

اوصاف شهر فاطمه کش(۲)

بتاب ای مه که بینم روی نیلی

بشویم دردل شب جای سیلی
بتاب ای مه که باقلب خسته
دهم من غسل پهلوی شکسته
بتاب ای مه که شویم من شبانه
ز اشک دیده جای تازیانه
بتاب ای مه حسن مادر ندارد
حسین من کسی برسرندارد…

شام غریبان زهرایی است که بارها پیامبر رحمت در حقش فرمود: «فداها ابوها»
و علی (ع) با دفن این بانوی دو عالم، در حقیقت خودش را دفن کرد و این بیت ذکر احوال حضرتش است:
ای مدینه دلم را شکستند…
زورقی را به دریا شکستند…

در مطلب قبلی با استفاده از خطبه فدکیه اشاره شد که اگر لباس دین کهنه شود و پارگی در آن ایجاد گردد، بی توجهی و بی اعتنایی به دین اتفاق افتاده و در جامعه ای که دین استخاف شود و جایگاهش را از دست دهد، باعث میشود که حضرت زهرا به شهادت برسد.
چنانچه پیامبر فرمود: «از استخاف دین توسط شما بعد از خود میترسم».
از چشم می افتادن و سبک شمردن دین هم عوامل درونی دارد و هم عوامل بیرونی، بعبارتی هم دینداران، اهل جلسه، عزاداران فاطمی، اهل قرآن و نمازخوانان می توانند دین را سبک کرده و استخفاف در آن ایجاد کنند، و هم عوامل خارجی میتواند دین را سبک کند.
چنانچه می دانید مجموعهٔ دین عبارت است از: اعتقادات، اخلاق، احکام و برنامه های دینی
اما در اینکه چگونه دین سبک شمرده میشود با ذکر مصادیقی روشن خواهد شد:
مثلا نماز که جزو احکام اسلام و قره العین پیامبر اسلام است، چگونه توسط یک دیندار که از عوامل درونی محسوب میگردد، سبک شمرده میشود؟
*مصادیق سبک شمردن دین در حوزه نماز:
_ بی توجهی به نماز اهل خانه
_ عدم آمادگی برای نماز
_ سر وقت نخواندن نما *مصادیق سبک شمردن دین در حوزه امربمعروف و نهی از منکر که از دستورات دین است:
_ بی تفاوتی به این فریضه
_ شانه خالی کردن از امر بمعروف ونهی از منکر
_ به دیگران واگذار کردن این امر در حالیکه خود حایز شرایط این امر باشد بخاطر از دست دادن منافع و موقعیت.
_ بکارگیری روش غلط در امر به معروف و نهی از منکر
*مصادیق سبک شمردن دین در حوزه ارتباطات
_ بی تفاوتی به خادمان حضرات معصومین(ع)
_ بی احترامی به عالم
_بی توجهی به شیخ و کهنسال
_ بی اعتنایی به معلم
_ بی تفاوتی به حسن همجواری (در مقابل بدی همسایه، خوبی کردن، یعنی حسن همجواری)
_ بی توجهی به زیارت مومن
_ عدم رعایت آداب دیدار (عدم توجه به بهداشت بدن)
_ بیدار کردن نوجوان به نماز همراه با حرکات و کلمات سبک
*مصادیق سبک شمردن دین در حوزه اعتقادات:
_ فراموشی مقام ولایت و امامت علی(ع) در صدر اسلا
_اعتراض به گریه های حضرت زهرا(س)
_ منت و آزار بعد از کمک کردن
_ خشک مقدس بودن و تنسک خشک داشتن
_ دینداری موزاییکی و گزینشی و انتخاب راحتترین عمل (ترجیح شب قدر به تشییع جنازه)
_ بی توجهی به آداب و مراحل دعا و شرایط استجابت دعا.
_ انفاق از وسایل و لباسهای کهنه و از چشم افتاده
* مصادیق سبک شمردن دین در برنامه های دینی:
_از روی عادت به مجالس دینی رفت و آمد داشتن
_ عدم فهم مطالب و کاربردی نکردن در متن زندگی
_ عمل به غیر واجبات
_ عدم رعایت آداب جلسه
_ متباین و متضاد دیدن برنامه ها با غرایز که خود نمونه های بارزی دارد، از جمله:
۱_بی دقتی به کلیه مراحل برنامه ها، و دقت به یک آیتم خاص
۲_ دید متفاوت داشتن به برنامهٔ تولد اعضای خانواده و ولادت امامان(ع)
۳_ عدم جذابیت برنامه های مذهبی
۴_ یا کم توجهی به مراسم شادی نسبت به مراسم عزاداری
و این در حالی است که حضرت در نهایت بیماری موهای مبارک زینب و ام کلثوم را شانه زده و با اینکار آشتی دین و دنیا را اثبات فرمود).
۵_ بی توجهی به دکور برنامه هیئت و نوع پذیرایی در آن
۶_ تاکید بر ظواهر دین و سلب روح و حکمت و علت از دستورات؛ مثلا بی توجهی به مفهوم دعای ندبه و توجه به ظاهر دعا
۸_ عدم جذابیت در برنامه های ولادت ائمه (ع)
۹_ بی توجهی به نوآوری و تنوع و جذابیت در برنامه های مذهبی که باعث عدم استقبال نوجوانان از برنامه ها میشود.
۱۰_ بی دقتی و بی توجهی در انتخاب لباس برای رفتن به مراسم مذهبی
که اینها همه و همه، از عوامل درونی استخفاف دین میباشد. عوامل بیرونی در شماره و مطلب بعد ارائه خواهد شد که شبهه افکنی و فتنه انگیزی، نمونه هایی از آن است.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ
It is God who made the night for you to rest, the day to make things visible. Indeed God is gracious to men, but most men are not grateful.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 25
  • بازدید دیروز: 195
  • بازدید هفته: 1,448
  • بازدید ماه: 10,772
  • کل بازدید ها: 759,488
  • کل نوشته‌ها: 904