“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

اوصاف شهر فاطمه کش(۳)

دریغا بضعه طاها کجا رفت؟
دریغا زهرهٔ زهرا کجا رفت؟
چو شمعی پیش ماه او نور میبود
کجا رفت ای خدا بی ما کجا رفت؟
روم پرسم من از شب زنده داران
که زهرا شب تنها کجا رفت؟
چرا قبر زهرا ناپیداست؟!

در مطلب گذشته عوامل داخلی استخفاف دین بیان شد. در این قسمت عوامل بیرونی استخفاف دین مورد بررسی قرار میگیرد.
چنانچه قبلا اشاره شد، شبهه افکنی و فتنه انگیزی دو مصداق مهم استخفاف دین است. شبهه افکنان کسانی هستند که در فضای دین نبوده و با دین مخالف هستند، اما به عظمت دین و اثرات آن پی برده و سپس برای تضعیف دین نقشه طراحی کرده و پیاده مینمایند؛ بی شک این وضعیت به نقطه ضعفهای دینداران بر میگردد که شبهه افکنان این نکته ضعفهارا پیدا و روی آنها شبهه افکنی می نمایند که اگر دینداران، ارزشها، اهداف، مدل و برنامه های دین را متوجه شوند، توسط مخالفین مورد سوء استفاده قرار نمیگیرد.
مثلا اگر دینداران سنگ از راه مردم برداشتن را به اندازه نماز مهم قلمداد کنند، شبهه افکنان عمل انسانی غربیها را، در تخطئه دینداران و تضعیف دین، عَلَم نمیکنند.
اما در اینکه شبهه چیست باید گفت: شبهه امری مختلط به حق است که به قصد انحراف از حق و به اشتباه انداختن ایجاد میشود، شبهه به قدری خطرناک است که حضرت علی(ع) میفرمایند:

«مبادا برای به حقیقت رسیدن دنبال شبهه بروید».

اثرات شبهه در چهار مرحله در فرد شبهه زده، دیده میشود:
۱_ شک
۲_ تردید
۳_ انکار
۴_ کفر
آری دشمنان دین، با ۷ جریان خطرناک شبهه افکنی نموده و علیه دینداری کار می کنند.
البته چنانچه قبلا نیز اشاره شد، آنچه که در موفقیت شبهه افکنان نقش بسیار مهمی دارد، اینکه بستری از سوی دینداران بطور ناخواسته پهن شده است که شبهه افکنان براحتی دراین بستر جولان داده و به هدف خود نائل میشوند. بعبارت دیگر: _زمانیکه فهم دقیق از آیات و روایات از طرف متدینین صورت نمیگیرد،
_ زمانیکه فلسفه و علت احکام و برنامه های دینی روشن و شفاف بیان نمیشود،
_ زمانیکه دین در زبانها مانده و بعمل تبدیل نمیشود و از اسلام فقط نامش باقی میماند،
_ زمانیکه دین بعنوان ابزار دنیا و منافع آن مورد استفاده قرار میگیرد و…
شبهه افکنان هم با بزرگنمایی غفلتها و کوتاهیها و خطاهای دینداران، و نمایش نکته ضعفهای آنان و از همه مهمتر مقایسه آنان با کشور های پیشرفته علمی، دین را تحقیر و مورد استخفاف قرار داده و شبهه افکنی می کنند. که در ادامه به دو نمونه از این شبهه ها اشاره میگردد:
۱_ شبهه افکنان با استناد به آیهٔ «لم تقولون مالا تفعلون»، چنین در اذهان شک ایجاد میکنند که طبق این آیه کسی حق ندارد آنچه به آن عمل نکرده را بازگو، و کسی را دعوت به آن عمل نماید، در حالیکه اصلا محتوای آیه چنین نبوده، بلکه معنا و مفهوم آیه چیزی فراتر از این میباشد، در حقیقت آیه به گفتن همراه با عمل دعوت میکند، و چنین می فرماید که چرا آنچه را میگویید عمل نمی کنید (یعنی حتما باید به گفته هایتان عمل کنید)، لذا آیه نمی فرماید چرا آنچه عمل نمی کنید را می گویید، چون مفهوم مخالف حجت نیست، چرا که ممکن است گویندهٔ آیه در مقامی نباشد که آن عمل را بتواند انجام دهد، اما حق گفتن آنرا دارد.
۲_ آیه دومی که از آن بعنوان شبهه استفاده کردند آیه ۳۹ و ۴۰ سوره مدثر میباشد:

« کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَه ٌ* إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ»

بدین صورت که با استفاده از آیه ۴۰ که استثنائی برای آیه ۳۹ محسوب میشود، اصحاب یمین را مجاز به خطا و گناه و معصیت دانسته و یا حداقل با این شعار که “علی دارم چه غم دارم” یا “حسین دارم چه غم دارم”، از توبه و اصلاح عمل باز داشته و تفکری غلط در رابطه با معاصی و جزای اعمال، شیوع میدهند.
در حالیکه پیام و مفهوم این آیه چنین نیست، بلکه آیه بیانگر این نکته مهم است که اصحاب یمین که در روایات مراد امامان و شیعیان و آن بزرگواران هستند، در دنیا اسیر عملشان نبوده و هر عملی که انجام میدهند چون بخاطر خداست، تعلق خاطری بدان ندارند و دیگر کارها و اعمالشان در گرو یک عمل خاص نیست. مثلا افعال اصحاب یمین به بزرگی و کوچکی ومقام و افتخار کاری وابسته نیست، بلکه در هرجا هر نقش و وظیفه ای در توانشان بود و به آنها محول گردید و یا کاری از آنان به عللی و مصلحتی سلب شد، آنرا با کمال میل پذیرفته و خود را اسیر آن عمل نمیکنند و از عمل و تلاش باز نمی مانند؛ بعنوان مثال در احکام انتخاب امام برای نماز جماعت چنین آمده است:
اگر چند نفر یکجا حایز شرایط امام جماعت بودند (عادل و بالغ، شیعه و توانایی قرائت صحیح محتوای نماز)، انتخاب یکنفر از میان آن چند نفر را با چند شرط دیگر، احسن نمایید، بعبارتی در میان آنها باید بترتیب خصوصیات زیر را احراز نمود، تا انتخاب دقیقتر و بهتر انجام یابد:

۱_ کدام یک مسن تر است
۲_ کدام یک شهری است
۳_ کدام یک خوش صدا است
۴_ کدام یک خوش سیما و خوش پوش تر است.
و اصحاب یمین کسی است که اگر برادرش مثلا در خوش صدایی بر وی تفوق داشت، انتخاب او را احسن دانسته و در گرو خصوصیات دیگری نیست
که در خود دارد.
پس اصحاب یمین اگر طبق آیه فوق در گرو اعمالشان نیستند نه اینکه مجازند هر عملی انجام دهند جون محاسبه ای ندارند، بلکه بخاطر عملشان انتظار تشویق نداشته و از عملشان بهره دنیوی مطالبه ندارند و خود را اسیر عملشان نمی کنند.
حتی در خصوصیات اصحاب و یاران امام زمان (عج) نیز چنین آمده که ایشان استعداد و داراییهایشان را نه تنها به مشارکت میگذارند بلکه عمل خیر و نیکشان را منتسب به دوستشان می کنند و عمل خلاف دوستشان را برعهده میگیرند.
آری این گروه اصحاب یمین هستند، و اگر چنین نباشند از اصحاب شمال بوده که در سوره صافّات در چگونگی برخورد با آنها در روز قیامت چنین آمده:

«وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» «و نگه داریدشان، آنان مسئولند و باید بازخواست شوند».

آری فاطمیه فرصتی است تا با الگوگیری از حضرت فاطمه(س) در حراست وحفاظت دین نهایت تلاش را کرد و نگذاشت دینی را که زهرای مرضیه و فرزندان گرامیش بخاطر آن جان خود را فدا نمودند، امروز با عملکرد ناصواب دینداران و سوء استفاده بی دینان و دشمنان اسلام، مورد استخفاف قرار گیرد و قلب داغدار منتقم خون زهرا(س)، حضرت حجت، بیشتر جریحه دار شود.
به امید ظهور و التیام دردهای روحی حضرت زهرا(س)

مراسم فاطمیه ۹۶ _ایام اول_ هیئت مشتاقان ظهور

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
And thus have We placed in every city the greatest of the sinners to contrive and deceive; yet they contrive against no one but themselves even though they do not know.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 76
  • بازدید دیروز: 114
  • بازدید هفته: 2,110
  • بازدید ماه: 6,736
  • کل بازدید ها: 744,817
  • کل نوشته‌ها: 901