“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

با حضور امام بی امام ماندن ؟؟!!

“طمع” جزء صفات رذیله ای است که انسان را از درجات والای ایمان به سطح بسیارپایین تنزل داده و حتی ممکن است به کفر بکشاند و وجود حق را نیز منکر گردد. حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) می فرماید:«هر کس می خواهد آزاد زندگی کند نباید طمع را در قلبش جای دهد» ، و نیز می فرمایند:«طمعكار ، گرفتار خوارى است». در تعریف طمع چنین آمده است که:طمع دوست داشتن چیزی است بطور شدید همراه با چشم داشت به مال دیگران یا بهره مند شدن از چیزی در مسیر رسیدن به خواسته خویش و به عبارت دیگر طمع علاقه شدید انسان به چیزی است که در اختیار ندارد. شاید با این تعاریف رذل بودن این صفت چندان روشن نشود اما چه کسی فکر می کند که این صفت که در روایات زیادی اثرات سوء آن هشدار داده شده است، روزی انسان را با وجود و حضور امام از آن دور کرده و حتی آنرا منکر شود؟! دلیل بر این گفتار جریان تاریخی دوران امامت امام رضا(ع) است که بصورت بسیارخلاصه بدان اشاره میگردد:

با وجود اختلافاتی که در زمان شهادت امام جعفرصادق(ع) مبنی بر جانشینی آن حضرت بوجود آمده بود صحابه امام در این امر دقت بیشتری مبذول می کردند تا آن مشکلات دوباره تکرار نشود، لذا در این مورد سوالات بسیاری از امام موسی کاظم(ع) می نمودند و جوابهای ایشان را در بین مردم نشر می دادند، ولی در این برهه نیز بدلایل مختلف از جمله گرفتار شدن چند تن از اصحاب به صفت “طمع” امام رضا(ع) در میان برخی شیعیان غریب و ناشناخته ماند. آنچه از کتب تاریخی بدست می آید اینکه به دلیل زندانی بودن امام کاظم (ع) و عدم دسترسی مردم به آن بزرگوار جهت پرداخت وجوهات شرعی، این وجوهات در نزد عده ای از وکلای امام جمع گشته بود که بعد از شهادت آن امام مظلوم، این افراد به دلیل طمع به اموال و ودایع که حتی گفته شده است در زمان حبس امام کاظم(ع)آنرا صرف خواسته های خود نموده بودند؛ موضوع شهادت ایشان را انکار کرده و به تبع آن جانشینی امام رضا(ع) را نیز منکر شدند که هم خود از باب امام رانده شدند و هم باعث گمراهی و دور شدن عده ای از امام رضا(ع) شدند و بدین ترتیب امام معصوم حیّ و حاضر را به فضای غربت کشاندند و خود در گنداب هوسهای خود غوطه ور گشتند. و چه گناهی بالاتر از این که انسان بخاطر خواسته های نفسانیش موجبات غریبی کسی را فراهم آورد که نعمتها و روزیها بخاطر او به بشر از جانب خدا میرسد:

« بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَری و بِوُجودِهِ ثَبَتَتِ الاَرْضِ وَ السَّماء».

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ
You will find the Jews and idolaters most excessive in hatred of those who believe; and the closest in love to the faithful are the people who say: "We are the followers of Christ," because there are priests and monks among them, and they are not arrogant.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 46
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,385
  • بازدید ماه: 7,817
  • کل بازدید ها: 787,023
  • کل نوشته‌ها: 907