“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

با کدامین نگرش …؟

نسبت به شخصیت های اسلامی و کلاً شخصیت های موجود در عالم چند نگرش و زاویه ی دید وجود دارد که نتایج هر کدام از این نگاه ها با نگاه دیگر متفاوت می باشد. در مورد شخصیت حضرت زهرا (س) نیز این چند قسم نگاه مطرح می باشد، عده ای به ایشان نگاه عرشی دارند و با این نوع نگرش هیچ بهره ای در زندگی از وجود ایشان که خیر کثیر است، ندارند؛ برخی به آن بانوی عظیم الشأن تاریخی و اسطوره ای می نگرند و زوایای وجودی ایشان را از لابلای متون تاریخی استخراج کرده و فقط نگاه تاریخی می کنند، که نتیجه ی این نگاه این است که می گویند حضرت زهرا (س) به درد ۱۴۰۰ سال پیش می خورد و امروز هیچ کاربردی برای زندگی ندارد، گروه سوم نگاهشان نگاه عتیقه ای بوده و بر این معتقدند که به حضرتش مثل اشیاء ذی قیمت باید از دور نگاه کرد و ورود آنها به متن زندگی اصلاً ممکن نیست، چنین افرادی در جشن میلادش دوست دارند حاضر شوند و کف بزنند و در مراسم عزایش عزاداری کنند و گریه نمایند و اصلاً توجهی به حرف و سخن و امر و نهی ایشان نمی کنند ، و این در حالی است که آن بزرگواران گریه نمی خواهند و اگر هم در روایات به گریه و عزاداری اشاره شده است مقدمه برای چیز دیگر و امر مهم بعد از آن است.

هیچ یک از سه نگاه بیان شده صحیح نبوده و آنی نیست که اسلام در نظر دارد، بلکه زاویه ی دیدی که برای این بزرگواران مطرح است و مورد تأیید قرآن هم می باشد، نگاه اسوه ای و الگویی است، اما نه صرف مطرح شدن الگو بودن حضرت زهرا(س) و بس، که اگر کیفیت الگو بودنشان و ابعادی که باید در الگوگیری از ایشان مورد توجه قرار بگیرد طرح نگردد باز نگاه صحیحی نخواهد بود.

قرآن مدل خوبی برای نوع مطرح کردن الگوهای مورد نظر دارد و آن اینکه در هر جا از قرآن به قصص انبیاء اشاره شده به جزئیات زندگی آنها نپرداخته بلکه آن ابعادی را طرح نموده که جنبه ی الگو دهی برای مردم دارد و درس عبرت آموزی برای دنیا در آن داستان ها است. لذا در مورد طرح شخصیت حضرت زهرا (س) با نگاه اسوه ای نیز آنچه باید مد نظر باشد زوایای قابل تبعیت زندگی آن بزرگوار است، و نکته ی قابل توجه اینکه طرح این موضوع ها نیاز به زبان شناسی روز داشته تا الگوی صحیح دینداری تسهیل شده به مردم ارائه گردد و مردم توان الگو برداری را در خود احساس نمایند.

در پایان،این نکته شایان ذکر است که نگاه الگویی یا به عبارتی نگاه درایتی و نگرش دانشی مشکل گشای جوامع بشری است که با فهم و درک و افزایش معرفت نسبت به آن بانوی مظلومه می توان چنین نگاهی در خود ایجاد نمود و سپس برای تبیین شخصیت آن بزرگوار این مدل را به کار بست. نگرش روایتی یا همان سه نگاه نخست عرشی و تاریخی و عتیقه ای هیچ یک با دنیای امروز و نسل جوان سازگاری ندارد، و این به معنای نگفتن فضایل و عظمت های این شخصیت نیست بلکه در کنار طرح اسوه بودن و کاربردی کردن ابعاد زندگی ایشان، به قدر نیاز این دیدگاه ها هم طرح گردد بسیار مطلوب خواهد بود.

ijunp08hhga0lyau6xhg

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ
They will say: "If we had listened and been wise, we would not have been among the inmates of Hell."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 133
  • بازدید دیروز: 201
  • بازدید هفته: 2,299
  • بازدید ماه: 7,848
  • کل بازدید ها: 825,877
  • کل نوشته‌ها: 927