با کدام رویکرد؟ | سحاب اندیشه
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

با کدام رویکرد؟

در مسیر زندگی و حیات دنیوی، انسانها را میتوان به سه دسته تقسیم کرد که این تقسیم بندی در تمامی حوزه ها کاربرد دارد:


دسته اول خواهان نجات
دسته دوم خواهان حفظ وضع موجود
دسته سوم خواهان رشد و پیشرفت و تعالی
این سه دسته افراد در هر حوزه، مصادیق خود را دارند، مثلاً در دوران تحصیل:
عده ای خواهان نجات از مردودی هستند
عده ای خواهان حفظ نمرات موجود
و عده ای خواهان کسب نمرات و امتیازات بالاتر.
در حوزه ی ارتباطات:
عده ای خواهان نجات از بی توجهی ها
عده‌ای خواهان حفظ موقعیت خود در چشم دیگران
و عده ای خواهان افزایش هنر ارتباطی و تقویت ارتباطات میان فردی و حتی اجتماعی.
این روال در مسیر مواجهه با ماه مبارک رمضان هم صادق است و دیده میشود، بطوریکه عده ای با رویکرد نجات از گناهان وارد ماه میشوند، عده ای با رویکرد حفظ ثواب های موجود در ماه رمضان، مثل: عبادت با خواب، قرائت یک آیه مساوی ختم قرآن است، اقامه اعمال شب‌های قدر و خواندن حتمی جوشن کبیر و …
اما دسته سوم با رویکرد متفاوت  این ماه را آغاز میکنند، و آن دسته همان ها هستند که دغدغه رشد داشته و از اولین شب با دعای افتتاح و ابوحمزه ثمالی، با خدا راز و نیاز و ناز میکنند و از اول ماه مبارک رمضان، دعای وداع می‌خوانند و برای اجابت دعای قنوت نماز عید فطر مقدمه سازی می‌کنند، آنهم با اصرار و الحاح؛ بدین ترتیب که نه مرتبه در قنوت می خواهند:
«… وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ…».
آری اینان نه صرفا بدنبال راه نجات نه حفظ وضع موجود، بلکه در کنار اینها، خسته و متنفر از وضع موجود و حالتها و اعمال تکراری، بدنبال کسب و رسیدن به وضعیت مطلوبی هستند که ماه مبارک رمضان بیشتر بخاطر آن وضع شده است، چراکه اگر شب قدرش طبق فرمایش قرآن، «خیر من الف شهر» می‌باشد، نه برای نجات است، نه برای حفظ موجودیت‌ها و‌ کسب منافع حداقلی در ماه رمضان، بلکه برای این رمضان وضع شده تا انسان را از نگاه حداقلی به نگاه حداکثری رسانده و به اوج و قله عبودیت و رشد و کمال برساند. و در حقیقت نظام خلقت چنین است و رساندن انسان به عالیترین مقامات، هدف از آن بیان شده که همانا عبودیت و فلاح و رستگاری می‌باشد.
دین حداقلی و نگاه حداقلی به امور دینی، هیچ‌ لطف و صفا و هیجانی ندارد، و شاید بتوان گفت که از عوامل دین گریزی، دیده نشدن و نشناختن زیبایی‌های دینداری و عدم درک شور و نشاط های آن است، و این دور از واقعیت نیست که گفته شود اگر زیبایی و هیجان از دین زدایش شود، دین باقیمانده بغیر از برنامه‌های عبادی خشک و خالی و تکراری و نسکی، نخواهد بود و در نتیجه دین در این شکل، جذابیت و لطف خاصی نخواهد داشت و طرفدارانش را از دست خواهد داد.
پس دسته‌ای در این میان برگ برنده را دارا هستند که بهترین بهره ها را میخواهند و طلب رشد و تعالی دارند، چرا که چنانچه بیان شد هدف از دنیا و زندگی دنیوی، رسیدن به بهترین ها می‌باشد «ایکم احسن عملا».
استفاده حداقلی و متوسط و حداکثری و بلند همتی، انسانها را در رتبه های مختلف ایمانی قرار داده و سبب میشود با رویکردهای سه گانه به ماه میهمانی خدا وارد شوند و آنگاه به نسبت دیدگاه و مطالبه خود از آن بهره برداری کنند، و بی شک‌ دین و اعمال عبادی آن و ایام مقدسش رسیدن‌ به حداکثرها و بی نهایت ها ست و این مطالبه والا را خدا در فطرت همه انسانها بالقوه قرار داده و او را کمال طلب خلق نموده است.
قطعاً منتظران جزء دسته سوم هستند، چون دوست دارند خود را از همه ابعاد آماده دیدار امامشان در شب قدر نمایند، ویژگیهای دسته اول و دوم آنها را به آرمان شهرشان که ملاقات با سفره دار ماه رمضان است، نخواهد رساند، لذا از مصادیق بارز دسته سوم میتوان از منتظرانی نام برد که شور و شوق دیدار آنها را بیقرار کرده و از هیچ تلاشی برای رسیدن به آن مضایقه نمی‌کنند.

حال ما در احوالات خود بنگریم ببینیم جزء کدام دسته‌ایم و با چه رویکردی قدم به ماه مبارک و ماه میهمانی خدا خواهیم گذاشت!!

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۚ وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ
We made tempestuous winds obedient to Solomon which blew swiftly to sail at his bidding (with his ships) to the land We had blessed. We are cognisant of everything.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 121
  • بازدید دیروز: 209
  • بازدید هفته: 1,939
  • بازدید ماه: 10,946
  • کل بازدید ها: 759,184
  • کل نوشته‌ها: 904