“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

بعد از اربعین …

هدف تمامی انبیاء و اولیاء از یک طرف حفظ و حراست از دین الهی می باشد _ که برای سعادت بشر وضع شده است_ و از طرف دیگر مبارزه با انحراف ها، قرائت های مختلف از دین و رواج برداشت های غلط از دین است تا کسی به ناحق متعرض دین نشده و بعد از دریافت کامل فجورها و تقوا های دین، با اصل لا اکراه فی الدین دین، آن را انتخاب یا رد نماید؛ و در این مسیر نیز همگی تا پای جان پیش رفته و به درجه شهادت نیز نائل گشتند.


حضرت اباعبدالله(ع) نیز با چنین هدفی و به خاطر احیای دین جدش حضرت محمد(ص) که در آن زمان با روی کار آمدن فرقه های ضاله، می رفت که از میان رود و دین ساختگی و منحرف اموی شکل گیرد، قیام فرمود.
در حقیقت حضرت در این قیام با بی دین ها کاری نداشت، چون آنها نه دین آورده و نه با قرائت غلط از دین و نه با سوء استفاده از آن، در صدد تغییر چهره و اساس آن نبودند، بلکه سرجنگ با آنهایی داشت که با ایجاد بدعت و خرافات و اصول غلط درصدد تحریف و از میان بردن دین آن هم با لباس و خرقه و تظاهر دین بودند تا به نفع خود از آن سود جویند.
امروز نیز پای انحراف و بدعت به شکل دیگری در سطح جوامع اسلامی باز شده که به راحتی هم مانع ورود نسل بالغ به عرصه و جرگه دین می شود و هم دینداران را که هنوز از عمق لازم در دینداری برخوردار نیستند، از دینداری خارج می سازد.
با این مقدمه قصد بیان این سؤال است که اصلی ترین راه و یا موثرترین تاکتیک دشمن داخلی و خارجی در این حمله و نفوذ کدامین شیوه است تا با علم برآن بتوان از گزند و آسیب این پاتکها در امان ماند.
از جمله روش های دشمن، شناخت نیازهای انسان و ارائه راهکارهای آبکی و غلط به این نیازهای انسانهاست.
و قربانیان این حملات هم آنهایی هستند که به دلیل عدم عمق در دینداری، نمی‌توانند پاسخ نیازشان را از دین بگیرند، لذا فریب راهکارهای به ظاهر درست دشمن را خورده و به تدریج به انحراف دینی کشیده می شوند.
از جمله نیازهای انسان که دشمن بهترین شناخت را از آن به دست آورده و در منحرف ساختن، تقریباً موفق بوده، نیاز به آزادی است.
پروسه آزادی و رسیدن به آن از اثرات بدون شک دینداری است، بدین ترتیب که انسان با اصول موجود در دین می تواند به نهایت آزادی برسد و می توان گفت فلسفه دین، رهاندن انسان از اسارتهاست، اما چنانچه بیان گردید به دلیل عدم درک و فهم و شناخت از دین، و در عین حال داشتن نیاز به آزادی، آزادی تبلیغ شده از طرف دشمنان دین را می پذیرد، و در این راستا چون این روش به دلیل ناصحیح بودن با دیگر اصول دین سازگاری نخواهد داشت، به تدریج بقیه مبانی دین را هم زیر سؤال برده و یا آنها را هم به خاطر رسیدن به آزادی تغییر می دهد.
مثلاً خانمی که با نام آزادی فریب دشمن را خورده، با بیان دلت پاک باشد، حجاب و محدودیت های رفتاری با نامحرم را کنار می گذارد، و این چنین انحرافات در دین شکل می گیرد.
تلاش امام حسین(ع) و حماسه ای که بعد از کربلا توسط حضرت زینب(س) ایجاد شد، برگرداندن دین به حالت اصیل و ناب خود بود. بعد از اربعین و ماه محرم و صفر، بر مبلغان و مدرسان دینی و معارف اسلامی لازم می آید که در تبیین دین و اعتقادات و احکام دینی، دقت وافری داشته و بعد از درک زیبائی های دین، آن را به مخاطبین انتقال دهند و اثرات و فلسفه احکام را نیز به نحو شایسته و زیبا بیان نمایند، تا راه کج فهمی ها و دین گریزی ها بسته و بی سبب و بی علت دین به کهنگی و ناکارآمد بودن متهم نشود.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ إِلَيْنَا لَا يُرْجَعُونَ
He and his soldiers had become arrogant in the land for no reason, and did not think that they have to come back to Us in the end.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 96
  • بازدید دیروز: 378
  • بازدید هفته: 2,311
  • بازدید ماه: 10,212
  • کل بازدید ها: 779,082
  • کل نوشته‌ها: 906