اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

….تا رفع فتنه از عالم

یکی از خصوصیات بارز مسئولیتها و رسالتهای سنگین، شناخت حق و تفکیک آن از باطل و کنار زدن کف و کفری است که حق را میپوشاند. این نوع حرکت که در بستر انسانیت اتفاق می افتد و در حقیقت برای یافتن ارزش و شان وجودی انسان در جهان است در اصطلاح عامّ “قیام” گفته میشود. قیام در لغت به معنای خیزش و بیداری، آگاهی ، بپاخواستن، تلاش مداوم برای ایجاد امری،و… می باشد، رسیدن به تکامل از ریشه های آن و اعتدال فکری زیر بنای این حرکت است.

تاریخ شاهد قیامهای متعدد و گوناگونی است که هریک در رسیدن به هدفی شروع شده و با نتیجه ای پایان پذیرفته است. اما آنچه مهم است وجدان مفهوم قیام و هدف از آن می باشد. به عبارت دیگر اگر مفهوم قیام روشن نباشد این خیزش احساسی و مقطعی بوده و قائم را به هدف نخواهد رساند.
در دید متخصصان علم سیاست مفهوم قیام، حرکت و مبارزه ای هدفدار و عملی کاملا ارادی و آگاهانه ی فردی یا جمعی است. بطوریکه مسیر این حرکت از عدم رضایت و نفی وضعیت موجود آغاز و تا بوجود آوردن و رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه دارد، که این همان است که در فرهنگ مهدویت از آن به انتظار نیز تعبیر می شود و اگر انتظار بهترین عمل طبق روایات است “افضل الاعمال انتظار الفرج“، با این حرکت قابل تحلیل است، چراکه انتظار تنها حالت نیست بلکه عمل است و فعل.
با توجه به فرهنگ قرآن در مورد قیام، هرگاه قیام و خیزشی با اهداف متعالی صورت پذیرد قیام برای خدا بوده و این وظیفه هر انسانی است که این ضرورت را درک کند«قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثنی و فرادی….»؛ موعظه ای که خداوند متعال در این آیه فرموده است مسئولیت آوربوده و جنبه دفاعی داشته و شاید این قیام معادل “جهاد” هم باشد جهادی که محدودیتی برای او فرض نیست، چراکه هرچه انسان گامهای بیشتری برمیدارد افقهای جدیدی را پیش روی خود دیده و در این مسیر قیام و دفاع و جهاد، اصل لاینفک می باشند و مادامی که در جهان دو جبهه وجود دارد چه در جهان درون و چه در جهان برون، قیام و مبارزه نیز وجود دارد.
لذا برای تحقق ارزشهای الهی، آشکار ساختن حق و حقیقت، رساندن حق به ذی حق، کمال گرایی، رسیدن به سعادت، برای رفع فتنه ها و حیات در مدینه فاضله، ” قیام” تنها وسیله و سبب است و برای تحقق چنین قیامی می بایست ویژگیهای مبارز و قیام کننده را یافت. امروز عصری است که چنین قیامی بر تک تک منتظران حضرت ولیعصر(عج) ضروری به نظر میرسد، چراکه تحول و عدم رضایت از وضعیت موجود و رغبت و تلاش برای وضع مطلوب، لازمه به اتمام رسیدن دوره غیبت است که آزمونی سخت، دردی جانکاه و بلایی عظیم می باشد و هر چه بر مدت و طول آن افزوده میگردد درصد هلاکت انسان در این دوران بالا میرود، آیا بغیر از قیام فردی و جمعی راهی دیگر است؟

«قُلْ انّما اَعِظُکُمْ بِواحدة انْ تَقُومُوا لله مَثْنی وَ فُرادی….»

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
And there is a man who is willing to sell even his soul to win the favour of God; and God is compassionate to His creatures.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 21
  • بازدید دیروز: 101
  • بازدید هفته: 1,316
  • بازدید ماه: 5,661
  • کل بازدید ها: 842,921
  • کل نوشته‌ها: 931