“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

تحجر چیست؟

یکی از عوامل تضعیف مسئولیت اجتماعی فرد، تحجر و جمود و قشرگرائی است، تحجر انسان را از توجه به حقوق جامعه باز داشته و او را از ایفای مسئولیت اجتماعی و انجام وظایف خود در قبال افراد جامعه ممانعت می نماید. تحجر به معنای تقدس بخشیدن، اطلاق جاودانگی به برداشتهای محدود و ناقص بشری است، همچنین مقدم داشتن عادات فکری و عاطفی بر منطق و حقیقت است؛ یعنی انسان متحجر و واپس گرا با سلیقه ی خود و عادات و عواطف شخصی به شناسائی حقیقت و واقعیت پرداخته و بجای توجه به اصول شناخت حقیقت و حساسیت به مرزبندیهای آن، آنچه را به زعم خود می پسندد آنرا حقیقت قلمداد می کند و بر آن اصرار می نماید و بجای منطق و استدلال و اصول مشخص، با احساسات خود با مسائل برخورد کرده و ذوق و علاقه خود را تنها ابزار شناخت حقیقت می داند. علاوه بر این، فرد متحجر همواره در تلاش است بدون توجه به نیازهای زمان  و لوازم هرلحظه، با حالت جمود و دگم و در یک وضعیت ایستا و بدون انعطاف با واقعیتهای زمانه ی  خود برخورد نماید.

این گروه افراد یعنی متحجرین برای اداره و تربیت جامعه اسلامی فقط به ظاهر احکام اکتفا کرده و برای نیاز یک ملت و یک جامعه نمی توانند  علاج  و دستور روز را نسخه کرده و ارائه نمایند؛ فلذا اینان جلوی نفوذ اسلام و مسلمین  را در جامعه می گیرند و بنام اسلام به اسلام ضربه می زنند و سد راه پیشرفت  و حرکتهای اصلاحی می گردند. با این وصف  برای رهائی از اثرات شوم این گروه، بایستی اینان را بدرستی و به دقت مورد شناسائی قرار داد و از آنها دوری گزید.

سه مشخصه متحجران مسلمان به قرار ذیل است:

1-    توجه نکردن به مسائل مبتلا به جامعه و نیازهای روز و خواسته مردم

2-    غرق شدن در مسائل اخروی و عدم توجه به امور دنیایی و نیازها و مقتضیات زمان و مکان

3-    کج فهمی از مفاهیم اصیل دینی صبر، توکل، انتظار، شفاعت و غیره.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ
Lapping it up like female camels raging of thirst with disease."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 673
  • بازدید دیروز: 249
  • بازدید هفته: 3,612
  • بازدید ماه: 10,258
  • کل بازدید ها: 772,699
  • کل نوشته‌ها: 906