“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

تلنگری برای شیعه

کم کم به سالروز عظیم ترین اتفاق تاریخ شیعه نزدیک می شویم، اتفاقی که شیعه را تا روز قیامت بیمه نمود و سعادت و کامیابی دنیاهایش را ضمانت کرد، همان رویدادی که دل حضرت زهرا(س) بحدی بدان شاد و مسرور گشت که در هیچ لحظه ای از عمرش حتی در جریان ازدواجش بدان حد خرسند و خوشحال نشده بود؛ آری “غدیر”که قلب تپنده شیعه و نبض اسلام است و اسلام و تشیع با این رویداد، زنده و پابرجاست.

اما چرا این اتفاق، بزرگ و عظیم قلمداد می شود و چرا معرفی جانشین پیامبر(ص) و امامان بعد از ایشان در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟ امروز که در سالروز ولادت امام دهم شیعیان قرار گرفتیم، جواب این سوال را از یک منظر میتوان در یادگاری از امام علی النقی (ع) یافت که به زیارت “جامعه کبیره” مشهور است، این زیارت متضمن فراز های معرفتی است که جایگاه امام را برای شیعیانش معرفی نموده ونقش وجودی آن بزرگواران را بطور روشن بیان می کند. مسئله امامت در اصول دین بعنوان یکی از اصول عقاید که دیگر عقاید را تحت الشعاع خود قرار می دهد تنها مسئله ای که اگر انسان بخوبی فهم و درک نماید و تمامی اعمالش را طبق آن تنظیم کند هیچ نگرانی برای چنین فردی در دنیا و عقبی نخواهد بود، لذا میتوان گفت این زیارتنامه تلنگری برای شیعه است که تا امامان خود را بهتر بشناسند تا بدین ترتیب وظایف خود را تشخیص دهد و در سایه این وجودهای مقدس مکث کنند وبیارامند “یمکث فی ظلهم”.
در یکی از فراز های این منشورامام شناسی ، امام بعنوان رابط بین شناخت خدا و انسان ذکر گردیده است:«من وَحَّدَهُ قیل عنکم…» یعنی «هرکس به وحدانیت خدا اقرار کند این عقیده را از شما گرفته است»، و با این فراز است که میتوان ریشه و کانال تمامی معرفتها و ارزشها را از آن جانب دانست و در یک کلام بقای هستی و جامعه را مدیون امام بود «لو الحجه لساخت الارض بجمیع اهلها». چنانچه عبارتی از دعای ندبه نیز حاکی از مطلب است و به این موضوع بدین صورت اشاره شده است که خطاب به امام عصر(عج) گفته می شود:« این وجهُ اللهِ الَّذی الیه یتوجه الاولیاء» «کجاست محور و مرکز توجه خدا که بسوی اوست توجه تمام اولیاء»؛ یعنی انسانی که میخواهد به خدا توجه کند ناخودآگاه به سمت ولیّ خدا توجه می نماید، یا در قرآن مجید خداوند متعال میفرماید:«و ما یذکرون الا ان یشاء الله» «انسانها خدا را یاد نمی کنند مگر خدا بخواهد» و امامان(ع) ظرف و مشیت اراده خدا هستند.
آری امام هادی(ع) در این زیارتنامه شیعه را متوجه امر بزرگی و نعمت بزرگتری می فرماید و عنوان “رحمه الموصوله” طرح می فرماید و انسان را با رحمتی مداوم و غیر قابل انقطاع آشنا می سازد.
و از یک بُعد میتوان گفت این است رمز غدیر و فلسفه توصیه هایی که برای بزرگداشت این روز بسیار مقدس شده است. چراکه اگر غدیر نبود و غدیریان نبودند شیعه ای نبود و هر چه بود ظلم و تجاوز و تسلط فراموش کنندگان غدیر بر عرصه حیات انسان. با خواندن و درک و فهم این زیارت میتوان قدمی در شناخت بیشتر از قبل این جریان جاری در طول تاریخ برداشت و آنرا زنده و پویا به نسل امروز و آیندگان معرفی کرد نه یک واقعه تاریخی صرف که فقط در سالروزش به جشن و شادی و دید و بازدید پرداخت، وظیفه ای که پیامبر در خطبه به آن اشاره فرموده است که غدیر را حاضران بشنوند و به غائبان برسانند….

السَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلِیآءَ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا حُجَجَ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا نُورَ اللهِ فی ظُلُماتِ الاَْرْضِ،
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ، صَلَواتُ اللهِ

عَلَیْکُمْ وَعَلی آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ…
فَلَعَنَ اللهُ اَعْدآئَکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ اَجْمَعینَ…

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ
Saying: "We were also once full of fear at home.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 40
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,379
  • بازدید ماه: 7,811
  • کل بازدید ها: 787,017
  • کل نوشته‌ها: 907