“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

ثبات در انتظار

از یک سو امید و آرزو لازمهٔ زندگی و از اهمیت زیادی برخوردار است و بدون این عناصر، زندگی حیات خود را از دست میدهد و از سوی دیگر انتخاب نوع آرزو در زندگی، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار میباشد و دراین راستا آنچه نیاز به تامل خاصی دارد اینکه، برای رسیدن به هر امیدی و برای به سر آمدن هر آرزویی، انگیزه و حرکتی عمیق و جهت دار میباید که انسان را از مسیر منحرف نساخته و به نکته اصلی رهنمون سازد.


لذا اگر انتظار فرج که بعنوان امید و آرزو مورد انتخاب منتظران است، بر منتظر است که با یک انگیزه و با یک هدف متقن، این امر را دنبال کرده و بتواند با نهایت شوق به سرانجامش برساند.
چرا که امید به یک هدف تعریف شده، جذابیت لازم را برای در مسیر ماندن، در درون فرد منتظر ایجاد میکند و شوق و هیجانش را تا ظهور تثبیت مینماید.
بدون امید و هدف نه تنها حرکتی صورت نمیگیرد، بلکه توان انسان نیز به تحلیل رفته و بنوعی هدر میگردد. در طول تاریخِ انتظار، دیده شده که افرادی بدون انگیزه و بی هدف وارد گودی انتظار شدند و در یک غربال براحتی از سلک منتظران جدا افتادند.
پس در کنار داشتن امید به فرج، هدف تعیین شده مهمترین بار انتظار را بردوش میکشد و انتظار را برای منتظر باحلاوت و هیجان میکند.
اگر دیگر آرزوها غیر از انتظار فرج سخیف انگاشته شده و از شایستگی انتظار و حیز انتفاع ساقط شده اند، این انتظار باید به آن سرمنزل و مقصودی برساند که تمامی ارزشها را در خود نهفته داشته باشد، حال دراینکه چه چیزی را باید در انتظار گنجاند که منتظر به دام انتظار مقطعی و فصلی نیفتد و ثابت قدم با انگیزه طی طریق کند، سه عنصر مهم بیشترین حایگاه را بخود اختصاص داده است و جزو اهداف انتظار مطرح هستند:
»انتظار برای عدالت
»انتظار برای حریت
»انتظار برای کرامت
هر سه انتظار برای وصال به دولت کریمه و تنفس در هوای مهدوی ضروریست.اما هرکدام میتواند طرفداران خود را هم داشته باشد.
“انتظار عدالت” همان برچیده شدن شاخه های ظلم و شجره ملعونه، انگیزه ای است که تمام عدالت خواهان را بر علیه ظلم موجود می شوراند و برای تحقق آن در صراط مستقیم انتظار فرج نگهشان میدارد.
انتظار حریت، هدف انسانهایی استکه از قید و بند اسارتها در تنگنا وخفقان قرار گرفته اند و در رسیدن به حریت خود و همنوعانشان، حداکثر قوایشان را در اختیار این انتظار فرج می گذارند. حریتی که استبداد و خودکامگی ها را بزداید و برای کسب نهایت حریت و داشتن حق انتخاب، روزگارشان را بسر میکند.
و انتظار کرامت آن انتظاریست که با دیدن از میان رفتن زمینه های رشد و کمال انسان، در منتظران ایجاد میشود.

کرامت، تنوع و تکثر انتخاب است و بعبارتی بسترهای ارزشی را در جامعه فراهم نمودن.
منتظرِ کرامت، منتظر در مسیری است که در مقطعی از تاریخ بنام ظهور و فرج، با دسترسی آسان به اطلاعات، ارزشها را در جامعه گسترده دیده و برای انتخاب آنها موانعی حس نخواهد کرد.
این سه گزینه بعنوان برترین امید و آرزوها و متقن ترین دلیل انتخاب آرزوی فرج، هم میتواند انسانها را از آرزوهای پوچ و بی اساس به صف انتظار فرج کشاند و هم آنان را در تحقق این انتظار با ثبات و با استقامت نگهدارد.
به امید بالا رفتن سطح انتظارات و آرزوها و امید اصلی شدن انتظار فرج و به امید برگزار کننده بودن حماسه بزرگ ظهور و مقهور کردن دشمنان ظهور

images

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

لَيُدْخِلَنَّهُمْ مُدْخَلًا يَرْضَوْنَهُ ۗ وَإِنَّ اللَّهَ لَعَلِيمٌ حَلِيمٌ
God will surely lead them to a place with which they will be gratified. Verily God is all-knowing and forbearing.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 9
  • بازدید دیروز: 194
  • بازدید هفته: 1,952
  • بازدید ماه: 9,341
  • کل بازدید ها: 796,588
  • کل نوشته‌ها: 910