“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

جاهلیت خصمانه_ جاهلیت عاشقانه

۱۷ ربیع سالروز ولادت شخصیت بزرگ اسلام، صاحب مقام محمود و رسول مهربانی‌هاست.

پیامبر رحمت دارای ویژگی های بسیار عالی و عموم پسندی بود که حتی قبل از رسیدن به بعثت نیز، همه را جلب و جذب خودش ساخته و همه، ایشان را بسیار دوست می داشتند، از جمله ویژگی بارز ایشان، «اهتمام به نظم واهل انتظام» بودن ایشان بود، که با این ویژگی مشهور خاص و عام گشته بودند، در زندگی شخصی ایشان، وسایل شخصی، اسم خاص و جای خاص داشت، برای هر مجلسی لباس مناسب آن داشتند، و در زندگی اجتماعی هم نظم خاصی در منش و رفتارشان دیده می‌شد، یک نمونه اینکه در انتخاب مکان برای سخنرانی و مجالس، به نسبت تعداد مخاطب توجه داشتند و بر این اساس اگر تعداد نفرات کم بودند، مکان کوچکتری را برای آن مجلس برمی‌گزیدند تا نهایت توجه مردم جلب شده و فکر و ذکر و حواسشان پرت نشود و نیز ایشان تأکید بسیار داشتند که مردم در مجلس و مسجد مثل دانه‌های انار جمع بنشینند و از پراکنده نشستن خودداری کنند که پراکنده نشستن، از رسوم و صفات جاهلیت است.
پیامبر (ص) دو باب خانه داشتند، دار الضیافه که مخصوص میهمانان داخلی بود و دارالوفود، که برای مهمانان خارجی ترتیب داده شده و‌ ایشان خود آن خانه را مهندسی کرده بودند.
از دیگر ویژگی پیامبر «مناعت طبع» ایشان بود، بعبارتی حضرت رسول(ص) علوّ دید و بلند نشینی داشتند، هیچ موقع درخواستی از کسی نداشته و به مردم هم توصیه می کردند فقط از خدا درخواست کنند.
اما بارزترین ویژگی ایشان از دیدگاه قرآن، عظمت اخلاق پیامبر بود، «انَّک لعَلیٰ خُلُق عظیٖم».
صفت «عظیم» از صفات هم ردیف خود یعنی «کبیر» و «کریم» متفاوت است، «عظیم» چیزی که اصلا از آن بالاتری نباشد، که این عظمت، هم خَلق و هم خُلق پیامبر را دربر می گرفت‌.
در خلقیات ایشان همین بس که رایحه و عطر پیامبر شناسایی شده بود، و اگر از محلی گذر می کردند، همه متوجه گذرشان می‌شدند، ایشان دارای روحیه تسامح و تساهل بودند و اهل خدمت بیشتر به همنوعان، چون می‌فرمودند که هرکس بیشتر خدمت کند، مورد رحمت بیشتر خداوند خواهد بود.
نمونه دیگر این تسامح، هنر ارتباطی ایشان با دامادشان بود، ابوالعاص داماد پیامبر بعد از بعثت حضرت به ایشان ایمان نیاورده و بعد از مدتی طی جریاناتی، اسلام آورد و موحد شد و حضرت اسم او را به ابوالمطیع تغییر داد، و او با جان و دل پذیرفت و ماحصل این زندگی دختری بنام امامه شد که حضرت زهرا (س) به علی(ع) چنین سفارش کرد که بعد از من با امامه ازدواج کن.
انتخاب عنوان «معاشر الناس» توسط پیامبر برای گروههای ده نفره که در خطبه غدیر، بیشتر دیده میشود، نشانه «مدیریت گروهی» ایشان است که به این طریق از مردم میخواست در این گروهها قرار گرفته و مراقب همدیگر باشند.
نمونه دیگر در خُلق ایشان اینکه حضرت مأموری برگزیده بود خرماهای درخت های خرما را بشمارد تا زکات آنها را بپردازد و موارد بسیار دیگر از خلق عظیم ایشان که در این مجال امکان ذکر آنها نیست.

اما نکته مهم در این مطلب اینکه، باید دید اکنون چرا ما بین این همه فضایل اخلاقی پیامبر(ص) با امتش فاصله ایجاد شده است؟
این پیامبر و این دین اسلام با این همه عظمت و زیبایی که باید در همه جا حرف اول را بزند، هزاران تاسف که مسلمانانش امروز به جای دین اسلام، بیشتر متاثر از دین ها و مکاتب انحرافی قرار می‌گیرند.
که باید گفت علت اصلی به وجود آمدن این شکاف، “جهل” می‌باشد، آن هم جهل دو شاخه، که نمی گذارد از آن بزرگوار الگوگیری شده و‌ از خَلق و خُلق ایشان، درس های لازم گرفته شود. آری در رابطه با میراث گرانقدر حضرت پیامبر(ص) یعنی «قرآن و سنت» از سوی مردم دو نوع برخورد اتفاق افتاده است:
“جاهلیّت خصمانه” و “جاهلیت عاشقانه”، که هر دو صورتش بدلیل اشتراک در جهل، ناپسند و مذموم و مخرب اسلام و عقاید اسلامی است. علی الخصوص جاهلیت عاشقانه که بسیار مدرن و پیچیده‌تر از خصمانه می‌باشد.
جهل خصمانه کار دشمن است که نمونه اش کتاب آیه‌های شیطانی است که نوع نگاه قرآن به حضرت را تحریف می کند و مسلمان را با صفاتی چون تروریست و خشن و بد اخلاق و تند خو و … معرفی می کند.
و جهل عاشقانه که همان «م‍ُحبٌّ غالها» هستند، همان جهلی که مسلمان با شیفتگی و‌ لذت، وارد تاریخ اسلام شده، و با آسمانی و اسطوره ای کردن دین اسلام قدرت الگودهی را از آن می گیرد واین مسلمانی اگر «مسلمانی سیاه» نامیده شود، بجا و عین حقیقت است.
آری امروز بر تمام امت حضرت پیامبر(ص) لازم است که در مورد سنن و خلق و خوی ایشان هم در خانواده هم اجتماع ‌و هم سیاست، تحلیل درست انجام دهند، تا هم بتوانند وارد عمل شده و در زندگی عملیاتی بکنند، و هم با پیروی از ایشان، زندگی خود را آکنده از زیبایی و نشاط نبوی سازند.
(برگرفته از سخنرانی ندبه ربیع ۹۷، هیئت مشتاقان ظهور)

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً وَلَٰكِنْ كَرِهَ اللَّهُ انْبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِينَ
If they had intended to go out (to fight) they would surely have made preparations. But God did not like their setting forth, and they were held back and told: "Stay at home with those who stay behind."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 60
  • بازدید دیروز: 93
  • بازدید هفته: 1,076
  • بازدید ماه: 8,883
  • کل بازدید ها: 794,696
  • کل نوشته‌ها: 909