“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

حرکتهای هوشمندانه در نظام ولائی امام جواد(ع)

امامت نهمین پیشوای شیعیان امام جواد(ع) هفده سال بطول انجامید که این دوران همزمان با خلافت ناحقّ مامون و معتصم عباسی بود، که یکی از علل دشوار بودن تبلیغ دین تشیع در آن مقطع از زمان می تواند همین علت باشد چراکه طبق نظر مورخین آن دو ملعون از زیرکترین و عالم ترین خلفای عباسی بودن،د علی الخصوص مأمون عباسی که اعلم تر از همه خلفا نسبت به فقه و کلام بود.
امام جواد(ع) با اینکه در دوران کودکی به امامت رسیده بودند اما در چنین شرایط پیچیده ای با تشکیل نظام ولایی شکست نظام خلافتی را که بدست پدر بزرگوارشان انجام یافته بود تثبیت نمودند.
از جمله فعالیتها و کارکردهای این نظام ولایی مبارزه با اندیشه های عقل گرای معتزله بود. این اندیشه ها که با کمک خلفای جور تقویت شده بود با توجیه عقلانی به خلافت سلطنتی، مشروعیت و بقاء بخشیده و تعبد و بندگی، و پایبندی به احکام دینی را در میان مردم کم رنگ نموده و آنها را به سستی کشانده بود. امام جواد (ع) در این دوره با مباحث علمی درباره اختیار و تفویض با قاطع ترین برهانها، علمای عصر خویش را به چالش کشاند و نظام فقهی غیر مشروع را فرو پاشاند و بار دیگر با ولایت خویش احکام سازنده دین را زنده و شعله آموزه های قرآنی در تبیین و پیاده سازی نظام ولایی را بار دیگر در مکتب پویای تشیع برافروخت و نقص آن تفکرات را ثابت فرمود.
حیات شیعه در گرداب حوادث آن عصر که علاوه بر انحرافات عقیدتی، مورد یورش موضوع سن کم امام نیز قرار گرفته و آنها را به حیرت انداخته بود، با امامت حضرت امام جواد (ع) احیا شد و با موضعی شفاف توانست اکثریت توطئه ها وشبهه افکنی های زیدیه و واقفیه را نابود و با نفوذی بیش از پیش حقانیت و شایستگی خود را حفظ نماید و مانع کتمان حقایق شود. برای نمونه امام جواد(ع) دربرابر موضعگیری فرقه ی زیدیه و واقفیه، با تفسیر آیه ی «وجوه یومئذ خاشعه»«عامله ناصبه» آنها را در ردیف ناصبی ها خواند و مردم را از اینکه پشت سر آنها نماز بخوانند باز داشت.
امام جواد (ع) با چیدمانی عالی نیروهای فکری و سیاسی، خود را حرکت میداد و مسئولیت آنها را بروشنی و کاملا محرمانه گوشزد مینمود. ایشان در یک حرکت هوشمند، منافقان و ناصالحان خودی چون:”ابو عمر جعفر بن وافد”و”هاشم بن ابی هاشم” را از خود رانده و فرمود: «خداوند آنان را لعنت کند، زیرا به اسم ما از مردم اخّاذی میکنند و ما را وسیله دنیای خود قرار داده اند»، و بدین ترتیب خطرات ناشی از این افراد را نیز خنثی نمود.
از دیگر برنامه های مهم امام جواد(ع)بیان ضرورت علم آموزی برای پیروان مکتبش بود. از منظر ایشان علم و دانش چون چراغی روشنی بخش در پیمودن مسیر بندگی است و جهل وعدم رشد عقلی و فکرى مناسب ، موانعی برای نائل گشتن انسان به هدف اصلی خویش است. آن بزرگوار در این زمینه فرمودند:

« عَلَیْکُمْ بِطَلَبِ الْعِلْمِ، فَإ نَّ طَلَبَهُ فَریضَهٌ وَالْبَحْثَ عَنْهُ نافِلَهٌ، وَ هُوَ صِلَهُ بَیْنَ الاْ خْوانِ، وَ دَلیلٌ عَلَى الْمُرُوَّهِ، وَ تُحْفَهٌ فِى الْمَجالِسِ، وَ صاحِبٌ فِى السَّفَرِ، وَ اءُنْسٌ فِى الْغُرْبَهِ » . ( حلیه الا برار، ج ۴، ص ۵۹۸) «بر شما باد به تحصیل علم، چراکه فراگیرى آن واجب و بحث پیرامون آن پرفایده است، علم وسیله نزدیکی به برادران، و نشانه مروّت و جوانمردى، وهدیه ای برای مجالس است و همراه انسان در مسافرت، و مونس او در تنهائى مى باشد».

و در یک بیان دیگر علم را با تواضع آراسته کردند و چنین فرمودند:

« خَفْضُ الْجَناحِ زینَهُالْعِلْمِ » «تواضع و فروتنى زینت بخش علم و دانش است».

که امید است با تأسی به آن امام همام اندیشه های خود را از اعتقادات ناصحیح زدوده و با ملبس نمودن علم و دانش خود به این صفت، پرده های ظلمانی جهل را کنار زده و با آموخته هایی که در این نظام ولایی بدست می آوریم به سعادت و درک حیات در دولت کریمه فرزند بزرگوارش حضرت مهدی(عج) نائل گردیم.
کلام آخر….
سرانجام مغلوب شدن مداوم دستگاه خلافت در حوزه های مختلف فرهنگی و عقیدتی بر خشم و دشمنی مخالفان نظام ولائی افزود و موجب شد با تدبیری شیطانی آن بزرگوار را از صحنه مبارزات بیرون ببرند و به اعمال شوم و وقیحانه خود ادامه دهند. لذا با توطئه و دستور معتصم ملعون آن امام بزرگوار درچنین روزی یعنی آخر ذی القعده سال ۲۲۰ ه.ق توسط همسرش ام الفضل (دختر مأمون) با انگور زهرآلود مسموم شدند. در تاریخ آمده که ام الفضل ملعون بعد از مسموم کردن آن حضرت در را از پشت بسته و به کنیزها دستور داد هیاهو کنند تا صدای امام به گوش احدی نرسد. پس از شهادت امام جواد (ع) براثر نفرین امام، ام الفضل به بیماری سختی مبتلا شد که همه دارائیش را صرف معالجه کرد ند اما سودی نکرد و عاقبت در فقر و بدبختی و به بدترین وضع ممکن به درک وجایگاه آتشین و ابدی خود واصل شد.

«اللّهُمَّ الْعَنْ اوَّلَ ظالمٍ ظَلَمَ حقَّ محمّدٍ و آل محمّدٍ و آخِرَ تابعٍ لَهُ عَلی ذلک اللّهمَّ الْعنهُمْ جَمیعاً»

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَيَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَلَيْسَ هَٰذَا بِالْحَقِّ ۖ قَالُوا بَلَىٰ وَرَبِّنَا ۚ قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ
The day the unbelievers will be stood before the Fire, (they will be asked:) "Is this not the reality?" They will answer: "In truth, by our Lord!" It will be said: "Then taste the torment of what you had denied."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 133
  • بازدید دیروز: 201
  • بازدید هفته: 2,299
  • بازدید ماه: 7,848
  • کل بازدید ها: 825,877
  • کل نوشته‌ها: 927