“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و انتخاب روش زندگی

زندگی و انتخاب روش آن مبتنی بر آموزه های دینی، موضوعی است قابل تحلیل تا در پرتو آن به حیاتی رسیده شود که در طول تاریخ گمشده بشر بوده است و این مساله از روز نخست مورد چالش و بررسی بوده، که در هر دوره ای هر صاحب بینشی ادعایی در این مورد داشته و در پَسِ این ادعا روشی برای زندگی ارائه داده است. اما با روشهای متعدد ارائه شده در انتها واقعیت غیر قابل انکار این است که هنوز بیشترین رقم از بشریت با رنج خود یعنی ناآرامی و بی هدفی دست و پنجه نرم می کنند. لذا باید دید که با اینهمه پژوهش و تحقیق و دادن تئوری برای زندگی مطلوب همراه با آرامش و آسایش چرا فقط آسایش برای بشر فراهم شده و چرا بشر با این آسایش هرشب در جستجوی آرامش روحی و رسیدن به آن خواسته ای تازه فریاد می کند؟
دیدگاههای ارائه شده غالباً فرا دینی و شاید خالی از ارزشهای فطری، چنان سایه بر نوع نگاه انسان انداخته است که انسان بغیر از خودش به هرچیز فکر می نماید و فکر نمی کند که این انسان پیچیده و با عظمت چرا خلق شده و قرار است چه کاری انجام دهد؟ این مخلوقی که از میان مخلوقات برگزیده شده و روح خدایی در او دمیده شده به چه باید توجه کند و عاقبت بکجا باید برسد؟ جالب این نکته است که انسان بعد از احساس درد از روی جهالت دنبال مخدری می رود که دردش را فقط تخدیرمی نماید، و از درمان خبری نیست، در واقع بدنبال درمان نمی رود تا آنرا ریشه کن نماید. برای تسکین دردش روزی بدنبال تجمل رفته و روزی دامن مُد را گرفته و روزی به دَرِ مکاتب و عرفانهای نوظهور رفته و روزی دیگر به فکر تامین آرامش از در آسایش تن وارد شده اما در انتها مطلوبش را نمی یابد. واقعاً مشکل چیست و در کجاست؟ در جواب باید گفت که عنصری بنام کاهلی و سستی و جهل بر این انسان حاکم شده که از اینکه بدنبال مطالعه و تفکر در کتاب قانون و راهنمای خود باشد که او را برای شناخت موجودیت خویش کمک کرده و در مسیر زندگی از اول عمر تا آخرش او را بیمه نماید و در آسایش همراه با آرامش زیست کند، او را مانع شده است. اما حال انسان باید به چه روشی زندگی نماید که در پرتوش بالاترین رنج هم او را نرنجاند و هیچیک از موجهای زندگی او را ناآرام نکند؟ و بعد از رسیدن به آن، فارغ از پرده عصمت و مصرف داروی آرامبخش، برای نگهداشتنش آن هم با طیب خاطر، همه دارائی مادیش را هم هزینه نماید، حتی اگر آسایش ظاهری هم نباشد؟! این نیست مگر فهم بهتر برای حقیقتی عالیتر ازخود ظاهریش وشناخت ماهیت درونی خود و دین ودنیا، که در سایه سار آن به رشد و آرامش درمانگر برسد.
شخصیت ممتازی که مصداق بارز این فهم واعتقاد و بینش بود “امّ المومنین” حضرت خدیجه کبری(س) می باشد. محبوبه پيامبر(ص)”، همان بانويي كه با ازدواجش با رسولخدا(ص) ساختارشکنی و قالب شکنی مهمی درجامعه آنروز عصبیت جاهلی پدید آورد و از ورود تا رحلتش برای تاريخ اسلام عنصری حیاتبخش شد چنانچه حضرت رسول(ص) درباره ایشان فرمودند:

«ما قام و لا استقام الدین الا بسیف علیٍّ و مال خدیجه».

و همچنین قرآن نیز خطاب به پیامبر(ص) می فرماید:

«و وجدک عائلا فأغنی» (مبارکه ضحی/8)

« خداوند تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود» که مراد از « بی نیازساختن پیامبر» مال و بخشش خدیجه بود که با معرفتی و اعتمادی که نسبت به امین قریش یافت ، همه زندگیش را برای پیشرفت دین مبین اسلام در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم پیامبرنمود.

با نگاهی به تاریخ ملاحظه میگردد که محرک ایشان برای انتخاب این روش در زندگی و این اقدام بی نظیر، یک سلسله جهات معنوی از جمله راستگوئی، امانتداری و اخلاق پسندیده بود که در”امین” آن روزگار مشاهده میکرد و ایشان برای بودن و همراه شدن با چنین شخصی که وجودش ناآرامیها را قرار می بخشید، برخلاف افکار غلط حاکم بر آن روزگار تمام ثروتش را در اختیارحضرت پیامبر(ص) گذاشت و به تبع اینکارخانه اش برای دیگر مسلمانان نیز پناهگاهی امن گشت. ایشان با توجه شيوه‏ هاى مختلف از جمله: درک موقعیت حساس پیامبر(ص) و رسالت ایشان، ایستادگی در برابر هر ناملایمات جهت تثبیت و گسترش اسلام، دلجوئی و پشت گرمی شدن برای همسر، محیط خانواده را آرام نگاه داشته و امنيت روحى و روانى را براى همسر و فرزندان برقرار و زمينه را براى رشد فضائل اخلاقى فراهم ‏آورد. تا جائیکه بعد از رحلتش رسول خدا(ص) پيوسته جاي خالي خديجه را احساس مي‌کرد و با ياد او به خود تسلّي مي‌داد. هرگاه او را ياد مي‌کرد، مي‌گريست و مي‌فرمود: «خديجه! کجا ديگر مانند خديجه پيدا مي‌شود؟»
جا دارد بشر امروزبه زندگی خود از خواستگاه دین نگاهی نو کرده و بجای رجوع به جریان رو به انحراف و انحطاط بنام مدرنیته و گرفتاری در آمال و آرزوهای بلند و ارضانشدنی ، به احوالات این اسوه‌هاي دینی و پیاده نمودن بینشها وروشها و فرمولهای ایشان مراجعه نموده، و با آگاهی و شناخت، آن مدل از زندگی را انتخاب کند که در پرتو آن استرس و اضطراب از او زایل شده و با پذیرش برنامه های آرامبخش دین، به سعادت و رشدی که فلسفه خلقت انسان است باریابد که کارکرد دین این است و همه تلاشش در این است که انسان را دررسیدن به آن هدف مشخص یاری کند.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَإِبْرَاهِيمَ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ ۖ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
And (remember) Abraham who said to his people: "Worship God and be obedient to Him. This is better for you if you understand.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 96
  • بازدید دیروز: 378
  • بازدید هفته: 2,311
  • بازدید ماه: 10,212
  • کل بازدید ها: 779,082
  • کل نوشته‌ها: 906