اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

حضرت زینب(سلام الله علیها) قوی ترین مانع بایکوت شدن عاشورا(۲)

چنانکه در قسمت نخست بیان شد مطالعه پیرامون حوادث و رویدادهای جریان خونین عاشورا انسان را به فهم رسالت سنگین حضرت زینب(س) نزدیک می‌سازد.در لهوف سید بن طاووس قسمتی ازاین جریانات بیان گردیده است؛ زمانیکه یزید ملعون آن جسارت بی شرمانه را در محضر امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بر آن سر مقدس نمود حضرت زینب(س) برآشفت «فقامت زینب بنت علی بن ابیطالب فقالت:

«الحمد الله رب العالمین و صلی الله علی رسوله و آله اجمعین صدق الله سبحانه کذلک یقول: “ثم کان عاقبه الذین اساؤوا السوآ ان کذّبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزؤون”…»

بکارگیری آیه فوق تنویر افکار بر وضعیت حاکم بود که حضرت زینب(س) با قرائت آن آیه وضعیت نابسمانی را بر دستگاه جورایجاد نمود. آنگونه که گفته اند تعبیر «صدق الله» در خاتمه آیه یا سوره ذکر می شود اما آن بانوی علم در آنجا پیش ازآیه فرمود که این خود شناساندن یزید و تصدیق او به عنوان مصداق آیه در آن مجلس بود.
حضرت زینب کبری (س) در قسمتی از خطبه، یکی از سنتهای الهی را چنین بیان می فرماید که روند همراه با رضایت و میل انسان و به سامان بودن زندگی، دلیل بر نیکو زیستن و عزت نیست چراکه پایداری بر این وضعیت را نمی توان متصورشد بلکه این سور و شادیها، مهلت و فرصتی برای افزودن گناه توسط گنهکار است تا عاقبت به عذابی خوار‌کننده درآید

«…حینَ رایت الدنیا لک مستوثقه و الامور مُتَّسقهٌ و حین صفا لک مُلْکُنا و سلطاننا. فَهَمْلاً مَهْلاً اَنَسیتَ قول الله تَعالی:

“و لا یحسبنَّ الَّذینَ کفروا انّما نُملی لهُمْ خیْرٌ لانفسهِمْ انَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا اِثْماً و لَهُمْ عذابٌ مهینٌ”…»

«…از آن جهت که دیدی دنیایت آباد و امور به کام تو می‌رود و در این زمانی که (می‌بینی) بر ما تسلط یافته‌ای؟ (تسلط بر ما برای تو ممکن و راحت شد).آهسته‌ باش، آهسته، آیا گفته‌ خداوند تعالی را فراموش کرده‌ای که فرمود: “کسانی که کافر شدند گمان مبرند مهلتی که خداوند به آنها داده به سودشان است. منحصراً به آنها مهلت داده‌ایم تا گناه بیفزاید و برای آنها عذابی خوارکننده است”… »
در عباراتی دیگر علت رفتار شنیع یزید و بی حرمتی او را با دوعامل وراثت و اجتماع تحلیل می کند:« وَ کَیْفَ تُرْتَجی مُراقَبَهُ مَنْ لَفِظَ فُوهُ اَکْبادَ الْاَزْکیاء وَ نَبَتَ لَحْمُهُ بِدِماءِ الشُّهَداء…» «…از کسی که وارث زنی جگرخواره است، زنی که پر از سوء‌نیت و عمل شر نسبت به پاکان و شهداء است، به غیر از عملی که تو کردی امیدی نیست…»
سپس زینب (س) با متوجه کردن به بازگشتگاه خوبان و بدان عالم، یزید را سخت عتاب کرده و ادامه می دهد:

«…فَلَتَرِدنَّ وشیکاً موردهم و لَتَوَدَّنَّ انک شللْتَ و بَکَمْتَ و لم تکن قلتَ ما قلتَ و فَعَلْتَ ما فعلْتَ… لَتَرِدَنَّ علی رسول الله بما تحملت من سُفِکَ دماء ذریّتُهُ و انْتهکَتْ مِنْ حرمْتُهُ فی عترتِهِ …»
«… بزودی به اجدادت محلق می‌شوی و آرزو می‌کنی کاش دستت شل و زبانت لال بود نمی‌گفتی آنچه گفتی و نکرده بودی آنچه انجام دادی… (طولی نمی‌کشد) که با این بار سنگینی که از ریختن خون ذریه پیامبر و هتک حرمت اهل بیت او به گردن داری به ملاقات رسول خدا (ص) درآمده بر او وارد می‌شوی…»

عظمت و گیرایی این عبارات و بزرگی مقام گوینده این خطابه الحق که قابل درک نیست، باید دقت کرد که این سخنان زمانی ایراد می شود که آن بانو داغها در دل دارد و دردهای آتشین در سینه. زمانی است که رسالت محافظت از حرمت و عفت و سلامت امانتهای اختران تابناک بر عهده اوست اما در آن حال بی هیچ ترس و واهمه ای با شجاعت تمام این سخنان را از دل بر زبان می راند و بر علیه نظام ظالم و ستمگر می شورد…
همچنین در کلام حضرت زینب توبیخ و سرزنش کسانی که موجب بالا رفتن قدرت ظالمان شده اند کاملا برجسته و نمود روشن دارد: «… و سیعْلَمَ من سوَّلَ لکَ و مَکَّّنَکّ من رقابِ الْمُسلمینَ بئْسَ للظّالمینَ بدلاً…»
و آن بانوی بزرگوار و مادر مصائب و اسوه و الگوی صبر در عبارتهای پایانی می فرماید:

«… فَکِدْ کَیْدَکَ وَاسْعَ سَعْیَکَ و ناصِبْ جُهْدَکّ، فَوَاللهِ لا تَمْحُونَ ذِکْرَنا و لا تُمیتَ وَحْیَنا و لا تُدْرِکُ اَمَدَنا و لا تَرْحّضُ عَنْکَ عارَها…»

«… تمام کید خود را به کار بگیر و تمام وسع خود را خرج کن و تمام جهدت را بکار بند، اما قسم به خدا نام ما را محو نخواهی کرد و وحی ما را نخواهی میراند و جلال ما را درک نخواهی کرد و این لکه ننگ را از خود نتوانی شست…»

«…و نَسْاَلُ اللهَ اَن یُکْمِلَ لَهُمُ الثَّوابَ وَ یُوجِبُ لَهُمُ الْمَزیدَ وَ یُحْسِنُ عَلَیْنَا الْخِلافَهَ اِنَّهُ رَحیمٌ وَدودٌ وَ حَسْبُنَا اللهُ وَ نُعْمَ الْوَکیلُ»«… از خدا می خواهم که ثواب خود را بر شهیدان ما تکمیل فرماید و اجر و مزد آنان را افزون سازد و جانشینی ما را از آنها نیکو قرار دهد، زیرا خداوند بخشنده و مهربان است و او پناهگاه ماست و ما را کافی است و او نیکو وکیلی است».

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ
Strive in the way of God with a service worthy of Him. He has chosen you and laid no hardship on you in the way of faith, the faith of your forbear Abraham. He named you Muslim earlier, and in this (Qur'an), in order that the Prophet be witness over you, and you be witness over mankind. So be firm in devotion, pay the zakat, and hold on firmly to God. He is your friend: How excellent a friend is He, how excellent a helper!

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,036
  • بازدید ماه: 3,989
  • کل بازدید ها: 837,115
  • کل نوشته‌ها: 930