“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

خطرناکترین لحظه برای دین

تاریخ شهادت امام حسن عسگری (ع) مصادف با آغاز غیبت صغری آخرین حجت الهی می باشد که درواقع با شهادت این امام شیعیان، صفحه ای دیگر از تاریخ امامان ورق خورده و امامت امامی آغاز میشود که در تاریخ امامان (ع) چنین امامتی وجود نداشته است، آری امام حیّ و حاضر اما در عین حال غایب و پنهان از انظار.

در حقیقت با شهادت امام حسن عسگری (ع) خطرناکترین و سختترین دوران برای دین بوجود می آید. بعبارتی نبودن امام معصوم  در میان مردم از خطرناکترین لحظه هایی است که جامعه دینی |آن زمان  تجربه می کند.در دوران غیبت  تقریبا تقابل دین با بی دینی رخت برمی بندد و تقابل دینهای قلابی و انحرافی با دین اصیل شروع میشود، بعبارتی تقابل دین حقّه با حُقّه.

در زمان امامت امامان قبلی هم هر چند غربت دین و غریبی امامان وجود داشت اما چون عده ای می توانستند بمحضر امام رسیده و سوال نمایند وکسب تکلیف کنند، باریکه ای از دینداری وجود داشت تا دین ار مسیر اصلی خارج نشود و یک امیدی بودکه در صورت بدعت و انحراف و اعوجاجی، خط مستقیم مشخص و مبرهن وجود داشت. و این برکت وجود معصوم در جامعه است که دین را از انحراف و التقاط و تحریف باز میدارد. که  نمونه های فراوانی میتوان در زمان حیات امامان بیان کرد از جمله ممانعت امام حسن عسگری(ع) ازاقدام شخصی که تصمیم بر جمع آوری تناقضهای قرآن را داشت و یک کلام حضرت باعث شد بخود آمده و کتاب خود را آتش زند و بدینوسیله یک کتابی که قرار بود درجامعه موج شبهه ای بیافریند و در دست عوام بیفتد و مشکلات عدیده ایجاد کند، توسط یک برخورد مناسب  امام معصوم(ع)مرتفع شد و این یک مثال بسیار جزئی از برکت وجود امام معصوم(ع) در میان مردم جامعه است.

اما بعد از امام حسن عسگری (ع) و آغاز غیبت امام عصر(عج) و دوری مردم از امام معصوم، بسیاری از بدعتها و شبهات و کج فهمیها و عقایدضالّه ای  واج یافت که اکنون نیز به اوج خود رسیده،  بعنوان نمونه عقیده مرجئه و یا مثلا بدعت شیعه کشی  و هفت شیعه کشتن و رفتن به بهشت، که چه جنایتهایی را بدنبال خود داشته و دارد و بدعتگزاران  با این سخنان و خذعبلات به مرام شوم و کثیف خود میرسند.

لذا با توجه به این دوران و مقطع مخوفی که دین و دینداران در آن قرار گرفتند ومسأله تحریف دین بسیار جدّی و نیز امکان انحراف و فاسد شدن خود علمای دین نیز بر طبق روایات در هر زمانی علی الخصوص زمان غیبت، مسأله را جدی تر و مهمتر وانمود می کند، پس ضروریست  در چنین دوره ای  در شناخت دین حقّ و عالمان دینی  آگاه و راستین توجه بسیارظریفی معطوف داشت تا خواسته و ناخواسته در تور بدعتها و بدعتگزاران دین اسیر و بیچاره نشد. و چنان توانایی در امر دین پیدا کرد که پاسخگوی شبهات ریز و درشت مردم و جوانان و نوجوانان بود  و مبارز قوی در برابر بدعتها و خرافات والتقاطها گشت، تا انشاءالله خود و دیگران  را سالم به دولت کریمه و ظهور منجی دین و جهان رساند.

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ ۚ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Then, if they cannot give you an answer, know that they are only following their lusts. And who can be farther astray than he who follows his lust without any guidance from God? And certainly God does not guide an unjust people.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 134
  • بازدید دیروز: 201
  • بازدید هفته: 2,300
  • بازدید ماه: 7,849
  • کل بازدید ها: 825,878
  • کل نوشته‌ها: 927