“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

خوف و رجاء

وجود انسان طبق اشعاری که منتسب به مولای متقیان حضرت علی (ع) می باشد دنیای بزرگ و پیچیده ای است:

«دَوَاؤُکَ فِیکَ وَ مَا تَشْعُرُ
وَ دَاؤُکَ مِنْکَ وَ مَا تَنْظُرُ
وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّکَ‏ جِرْمٌ‏ صَغِیرٌ
وَ فِیکَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَکْبَرُ
وَ أَنْتَ الْکِتَابُ الْمُبِینُ الَّذِی
بِأَحْرُفِهِ یَظْهَرُ الْمُضْمَر».


«اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالیکه تو نمی‌دانى و دردت هم از خودت می‌باشد اما نمی‌بینى.

آیا گمان می ‏کنى که تو موجود کوچکى هستى در حالیکه دنیای بزرگی در تو نهفته است؟!

اى انسان، تو کتاب روشنى هستى که با حروفش هر پنهانى آشکار می‌شود».

انسان با تمام عظمت وجودیش گاهاً خود از درک حالات عجیبش درمانده و عاجز می شود و چه بسا این درماندگی و جهل و یا اصرار و عجله بر شناخت این عالم اکبر، به یأس و قنوت و یا به کبر و غرور کشاند.

حالت های این وجود عجیب و پر رمز و راز، بیشتر در بستر روح انسان شکل می گیرد، که همین روح، بی ربط به جسم و بی ارتباط به کالبد فیزیکی اش نبوده و متقابلاً روح و جسم از هم متأثر و تحت الشعاع هم، حالت پذیری می کنند، که صد البته این نسبت به ظرفیت روحی انسان ها متفاوت است و به میزان فربه و رشد یافتن روح، میزان تأثر و اثر گزاری جسم بر روح کمتر و کمتر می شود، چرا که اصل در انسان بر راکب بودن روح است و وجه تمایزش با حیوان همین بُعد روحانی انسان می باشد.
این دو حالت از آفت های روحی و مانع بسیار بزرگ در صراط و سبیل الهی می باشد.

چه بسا انسانی در درجات پایین روحی، با یک بیماری و با یک حادثه و اتفاق که جسمش را احاطه می کند، روحش نیز درگیر این حادثه گردد و حالت یأس به انسان دست دهد، و یا انسانی با همین ظرفیت، برعکس در اثر موافق شدن محیط پیرامون و شرایط و امکانات، موفق به انجام کارهایی شود که غرور در وجودش راه یابد که هر دوی این حالت ها در نوع خود آفتی در مسیر رشد و کمال روح بوده و خطرات زیادی دارند.
اما غرض مطلب، دادن راه درمان به این مریضی و آفت روح نیست، بلکه راهی پیشنهاد می شود که تا حدودی از افتادن و به عجز درآمدن در برابر عدم درک حالات روح، مفید فایده باشد و آن، تلاش بر ایجاد حالت خوف و رجاء در درون می باشد. دلیل بر این نسخه اینکه انسان در کنار تلاش برای خودشناسی، ضروریست این نکته را نیز در نظر بگیرد که اگر گاهاً در شناخت و درک حالات خودش عاجز می گردد، این حالت باید هدایتگر او به سوی خوف و رجاء باشد، چرا که اگر خود را شناخته اما ضمانت و احتیاط های لازم را نیاموخته باشد، در این صورت چنانچه خود را در بالا ببیند خطر غرور او را تهدید خواهد کرد و اگر در پایین ببیند خطر یأس دامنش را خواهد گرفت، اما اگر بتواند با شناخت خود و دیدن توانایی‌ها، شکر و امید و با دیدن ناتوانی ها خوف و در پی اش تلاش را بگنجاند، با این دوبال رحمت، در حالتی متعادل در آسمان بندگی و عبودیت به پرواز درخواهد آمد و از حالت قنوت و یأس که از دام های قوی شیطان رجیم است، در امان خواهد ماند.
اما نباید فراموش کرد که در هر حالت استعاذه و پناهندگی جهت، داشتن اخلاص و بالابردن ظرفیت روحی برای شناخت خود، از ضروریات است، چرا که «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه».

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
For God the likeness of Jesus is as that of Adam whom He fashioned out of dust and said "Be" and he was.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 336
  • بازدید دیروز: 116
  • بازدید هفته: 2,353
  • بازدید ماه: 10,822
  • کل بازدید ها: 778,944
  • کل نوشته‌ها: 906