“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

در جستجوی علائم ظهور باشیم یا شرایط ظهور؟

بی شک در متون اسلامی و روایات دینی برای ظهور علامتهای خاصی بیان شده است همگی از بعد ریشه روایی موثق و علم به آنها در جایگاه خود اهمیت بسزایی دارد.
اما آنچه امروز باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و فرهنگ سازی شود، شرایط ظهور و عوامل زمینه ساز آنرا یافتن و آماده کردن خود و دیگران برای زندگی در دولت کریمه حضرت مهدی (عج) می باشد . به عبارت دیگر بهتر است یک منتظر تمام دغدغه اش این باشد که بداند چه شرایط و چه عواملی باید مهیا شود تا امر ظهور محقق گردد؟
نباید فراموش کرد که علائم ظهوری که در روایات آمده همه بداء پذیر بوده و ممکن است بدون این علائم هم امر ظهور به وقوع بپیوندد .
اما این شرایط ظهور است که اگر منتظر نامی، به این امور دست یابد اثرات مفیدی خواهد داشت .
اگر یک منتظر بداند مولایش چه انتظاراتی از او دارد؟
اگر بداند چه حرکت و تلاشی زمینه ساز ظهور است؟
اگر بداند انتظار نشسته مطلوب امام است یا انتظار ایستاده؟
اگر بداند تأخیر ظهور باید جدی گرفته شود یا نه؟
اگر بداند در طولانی شدن غیبت نقش دارد یا نه؟
اگر بداند غیبت امام مساوی با خوف و استضعاف و حبس و مظلومیت امام است؟
اگر بداند رسیدن به امام در گرو نیاز سازی است؟

حال شما بگویید آیا بهتر نیست در این ایام مبارک و خجسته به سراغ پاسخی به این سوالها برویم؟
لازمه ی ایجاد انگیزه برای یافتن پاسخ به سوالات فوق و سوالاتی نظیر این مسائل
1) احساس نیاز به امام ؛ آنهم در تمام ابعاد زندگی
2) احساس فقدان لحظه به لحظه آن وجود مقدس در تمامی آنات زندگی است.
با وارد شدن این نیاز اساسی و حیاتی به متن زندگی، تشنگی و عطش در رسیدن به ظهور آب معین نیز به منصه ی ظهور خواهد رسید .
و در اینجاست که جذبه ها در اثر پیوندهای مستمر بیشتر شده و کم کم صدای آب حیات برای منتظر قابل شنیدن خواهد شد و خنکی و طراوت آب ، خستگی ها را از جان منتظر زدوده و سعی اش را در رسیدن به چشمه طهور افزایش خواهد داد.
توجه به این نکته ضروری است که «نیاز سازی» خود نیاز به دو مقدمه مهم دارد :
1) نیاز سوزی
2) پیگیری احساس نیاز و مذمّت خود در صورت غفلت
هر دو مقدمه در جای خود مهم و اثر بخش است . اگر نیازسوزی در قلب و جان منتظر صورت نگیرد نیاز به امام نیز تحقق نخواهد یافت ( ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه /خدا برای یک نفر دو قلب در سینه اش ننهاده!)
داشتن محبتها و نیازهای کاذب مادی ، در دل قطعا جایی در قلب برای حضرت باقی نخواهد گذاشت . قلبی که نهایت خواسته هایش آخرین مد روز و آخرین تیپ سال و آخرین درجه ی رفاه باشد نیاز به حضرت در او ایجاد نخواهد شد . و برعکس اگر نیازهای کاذب در او سوزانده شود و نیاز اصلی جایگزین آنها گردد، این نیاز طلب آور بوده و انسان منتظر در وادی انتظار بیقرار و کادح خواهد شد.
شایان ذکر است که این مطالب به معنای ترک نعمتهای الهی در دنیا نیست بلکه چنان که اشاره شد سوزاندن نیازهای کاذب و بی مورد و غیر ضروری مطرح است ؛ نیاز هایی که انسان را به غفلت و نخوت و رخوت می کشاند…
بیایید هم پیمان شده و از همین امروز دست بکار شویم و نیازهایی که ما را از پدر روحانیمان دور می کند به خاک بسپاریم…
بیایید قصه های نا امیدی را به فراموشی بسپاریم و با امید تلاشمان را از نوع شروع کنیم …
بیایید قلب خود را برای میهمان کردن حضرت ولیعصر ( عج) از اغیار پاک کنیم …
بیایید آنی شویم که خریدارمان شود…
“به امید ظهورش؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم”

1 “بداء” در کنار “رجعت ” جزو اعتقادات مهم شیعیان است که در مجالهای بعدی توضیح داده خواهد شد.
2 سوره احزاب آیه ی 4

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا
Or, until you acquire an orchard of date-palm trees and grapes, and produce rivers flowing through it;

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 142
  • بازدید دیروز: 201
  • بازدید هفته: 2,308
  • بازدید ماه: 7,857
  • کل بازدید ها: 825,886
  • کل نوشته‌ها: 927