“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

در عزای سه پدر(۱)

۲۸ ماه صفر سالروز شهادت حضرت نبی اکرم(ص)، روز بیقراری حضرت زهرا و غم و حزن و سراسیمگی حسنین و روز بهت و رنجوری و درد بکای مولای متقیان علی بن ابیطالب علی (ع) میباشد. در روز نهم ماه صفر رسول خدا(ص) در بستر بیماری علی(ع) را فراخوانده و فرمود مردم را جمع کن و بالای منبر به آنها بگو:

« أَناَ و أنتَ ابَواه هذهِ الامَّه اَلا مَن عَقَّ والدِهِ فَلَعنَهُ الله علیه»
« من و تو پدران این امتیم، به هوش باشید، هر که پدر و مادرش را ناخشنود کند لعنت خدا بر او باد …»

images (23)

همین جریان را علی (ع ) به جناب اصبغ بن نباته که درلحظات آخر عمر شریف حضرت در محضرش حضور داشت، بیان فرمودند و طبق این دو جریان میتوان گفت تمامی امامان علیهم السلام پدران این امت هستند و امت در آخر ماه صفر سه پدر خودش را از دست داده است. لذا حقیقتا باید حداقل چنان حال و هوایی داشته باشد که گویا پدر نسبی و دنیوی خود را از دست داده است.
حضرت پیامبر نهایت محبت به امت را دارد و در ۲۳ سال رسالت خویش فکر و ذکرش هدایت و سعادت یافتن امتش می بود، و در سایه این محبت چنین دعا کرد: که خدایا عذاب استیصالی را از امت من بردار و آنها را مسخ نکن. حتی در روز فتح مکه که یاران میگفتند بهترین روز انتقام است، حضرت فرمودند: امروز یوم المرحمه است و چنین با رحمت با دشمنان هم رفتار می نمود.
حال نگرانی این پیامبر عظیم الشأن را چگونه باید جبران کرد؟ چگونه به پدر و فرزند و جایگاه و ارتباط این دو نقش را بیشتر وبهتر توجه داشت؟ علی الخصوص در این مقطع زمانی که دشمن با طرح ۶۰۰۰ هزار یا ۸۰۰۰ هزار برنامه قصد دارد سبک نبوی و علوی را از زندگی شیعیان پاک کند، حتی شیوه راه رفتن و مشی علوی را به نفع خودشان تغییر دهد. برای نمونه در عراق شهری بنام “سمایه” را که بیشترین شیعه در آن شهر سکونت دارد دشمن سرمایه گذاری میکند تا شهرسازی را به سبک غیر علوی انجام دهد و آن شهر را بعنوان الگو در آبادی عراق مورد توجه قراردهند، و برای طرح این مساله از سبک دیدن خواب که در میان عوام به غلط، قریب به یقین قلمداد شده، استفاده کردند و چنین وانمود کردند که در خواب به آنها گفته شده به مردم و شیعیان در معیشت و زندگی و آبادی شهرشان، کمک کنند، تا بدین ترتیب کسی متوجه این توطئهٔ دشمن نگرد د.
آری در چنین وضعیتی و در سالروز چنین روز بزرگی که انقطاع وحی در این روز اتفاق افتاده و در حقیقت ابا العاشورا و اوج حزن و اندوه و مصیبت است، تفکر در این حدیث پیامبر کلی از مشکلات اعتقادی و ارتباطی را با پیامبر(ص)و اوصیای ایشان حل می کند و بسیاری از توطئه های دشمنان اسلام را نقش بر آب می کند.
ابتدا در رابطه با کلمه”اب” توضیحاتی داده میشود، برای “اب” چند معنا ذکرشده است:
معنای اول “اب”: به هر چیزی که انسان اوج عشق و محبت و علاقه داشته باشد به آن علاقه اب گفته می شود و حضرت رسول، چنانچه بیان شد نهایت محبت را به امت خود دارد.
معنای دوم “اَب”: مُبدء، ایجاد کننده و پیامبر(ص) ایجاد کننده این امت است.

معنای سوم “اَب”: اصلاح کننده، مُصلح؛ و پیامبر و اولاد طاهرینش مصلح و اصلاح کننده این امت هستند.
معنای چهارم “اَب”: رسیدگی کننده به کارها ؛ و پیامبر و امامان بعد ار ایشان رسیدگی کنندگان به کارهای امت می باشند.
معنای پنجم “اَب”: آشکار کننده از غیب، ظاهر کننده از غیب؛ و پیامبر و ذریه پاکش آشکار کننده امور غیبی هستند.
اما این پدران امت با تمامی خیر و برکتی که برای امت دارند طبق آیه قرآن چند وظیفه برایشان مترتب شده است که در مطلب آینده به آنها اشاره خواهد شد.

 

برگرفته از مراسم شبهای آخر ماه صفر، هیئت مشتاقان ظهور، ، ۹۶

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
Unlawful are your mothers and daughters and your sisters to you, and the sisters of your fathers and your mothers, and the daughters of your brothers and sisters, and foster mothers, foster sisters, and the mothers of your wives, and the daughters of the wives you have slept with who are under your charge; but in case you have not slept with them there is no offence (if you marry their daughters); and the wives of your own begotten sons; and marrying two sisters is unlawful. What happened in the past (is now past): God is forgiving and kind.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 331
  • بازدید دیروز: 116
  • بازدید هفته: 2,348
  • بازدید ماه: 10,817
  • کل بازدید ها: 778,939
  • کل نوشته‌ها: 906