در عزای سه پدر(۲) | سحاب اندیشه
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

در عزای سه پدر(۲)

در مطلب قبل بیان شد که در روز نهم ماه صفر رسول خدا(ص) در بستر بیماری علی(ع) را فراخوانده و فرمود به مرد بگو:

« أَناَ و أنتَ ابَواه هذهِ الامَّه اَلا مَن عَقَّ والدِهِ فَلَعنَهُ الله علیه»
« من و تو پدران این امتیم، به هوش باشید، هر که پدر و مادرش را ناخشنود کند لعنت خدا بر او باد …».

و بیان گردید که طبق این روایت همه ائمه معصومین(ع) پدران امت هستند و رفتار این پدران با فرزند منحصر بفرد و بی نظیر است چون متصل به وحی بوده وبرحمت پروردگار متعال میباشد.
در ادامه خالی از لطف نیست به این نکته هم اشاره داشت که “امت” متفاوت از “ملت” است، منظور از امت جمعی که یک وجه مشترک دارند آنهم ولایت و امامت قرآن و عترت است. و در آنجا جمعیت، جغرافیا، و اصل نسب مطرح نیست، و این وجه تشخیص امت از ملت است، بعبارتی اگر افراد خود را با دین و قرآن و امام معرفی کند امت است اما آنکه خود را با اصل و نسب فامیل سبب و نسبی معرفی کند و بشناساند ملت است، حضرت پیامبر و فرزندان طاهرینش پدر امت هستند نه پدر ملت.
و این پدر از حرکات و سکنات و رفتارهای رشدی فرزند لذت میکند چراکه میوه دلش بوده و زیور او میباشد، و امت نیز برای پیامبر و امامان(ع) چنین هست، و دشمن نیز سعی دارد وجه امت بودن را از بین برده و گسست ایجاد کنند و به ملت بودن سوق دهند که چنین روابطی در آن حاکم نیست.
در نگاهی دیگر زمانیکه پدری بخاطر فرزندش از طرف مسئولین مدرسه احضار میشود بدون هیچ حرفی نخست عذر خواهی میکند، و این روحیه در معنای وسیع خود در پدران امت وجود دارد، امام زمان بخاطر گناهان امت خود، هر شب استغفار میکند که در یکی از اینها سید بن طاووس شاهد استغفار آن بزرگوار در سرداب مقدس برای امت بود.
نمونه دیگر احوالات پیامبر (ص) است که خداوند متعال در قرآن میفرماید:

«لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ …»

، که منظور از ذنب گناهان امت میباشد.

امام حسن(ع) در نفش پدری خود خطاب به فرزندانش می فرماید: « میان حق و باطل چهار انگشت فاصله است، آنکه می بینید حق است آنکه می شنوید باطل است» و در حقیقت توصیه میکند که روابط خود را با شنیدن اباطیل در حق هم تخریب نکنید و مواظب پیوند و امت بودن خود باشید اما، در جواب این محبتها آن امام مظلوم را مضل المومنین میخوانند، اما چون پدر است میگذرد و ترتیب اثر به این سخنان نمی دهد.
آری آن بزرگواران پدر فطری امت بوده و کلامشان فطری است و سریع و خوب فهم می شود، اگر در فرمایشات آنها تفکر و توجهی صورت گیرد.
خداوند متعال در قرآن وظایفی برای این بزرگواران نسبت به فرزند ذکر فرموده که در ادامه مطلب بدان اشاره میشود. در آیه ۱۲۳ سوره آل عمران چنین میفرماید:

« لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلىَ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُواْ عَلَیهِْمْ ءَایَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِن کاَنُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَالٍ مُّبِین‏»، با عنایت به این آیه سه وظیفه زیر برای پیامبر و جانشینانش نسبت به امت تعریف میشود:
۱- تلاوت
۲- تزکیه
۳- تعلیم

نخست تلاوت: منظور از تلاوت اعلام حریم و حد و حدود و بیان مسائل و احکام میباشد. بعبارت دیگر تلاوت یعنی مواجه کردن مردم با آیات قرآن جهت بیداری، و وظیفه فرزند در برابر تلاوت استماع آن و توجه و دقت به مطالبی است که تلاوت میشود، در حقیقت خود را به جریان تلاوت آیات انداخته و به آنها توجه شود.

دومین کار و وظیفه پدران امت تزکیه میباشد؛ تزکیه تعلیم و تلاوت نیست بلکه منظور از تزکیه طهارت و رشد است، اوج طهارت پاکی و رشد، حرس کردن و چیدن شاخه های زاید، زدودن رجس و آلودگیها از وجود، که اگر فرزندی خود را در معرض تزکیه قرار دهد، این بزرگواران هم وجود انسان را تزکیه خواهند نمود. در نگاه دیگر تزکیه نوعی قانونگزاری برای اجرای حدودی که در تلاوت بیان شده، میباشد. که در راستای این برنامه فرزندان که امت را تشکیل میدهند بایست بهمدیگر تذکر داده و عمل به قانون را جدی شمارند. که در روایتی رسول خدا(ص) فرمودند: «اجرای یک حدّ(قانون الهی)، از شصت سال عبادت پاک کننده‌تر است».
آری این پدران عزیز امت در حق فرزندانشان چنین متحمل زحمات و تلاشهایی شدند تا امت چون فرزندی خود را تحت سرپرستی آنان قرار داده و آنان با ولاء خود، به رشد و سعادت دنیوی و اخروی برسانند، که اگر چنین رفتاری از فرزندان سر نزند خداوند با “سنت استبدال” قوم دیگری را بجای این مردم قرار داده و آنها را جزو امت پیامبر و امامان قرار میدهد تا از فیوضات معنوی آن بزرگواران بهره مند شوند و این بر خدا بسیار سهل است و بر فرزندان بسی سنگین.

برگرفته از مراسم شبهای آخر ماه صفر، هیئت مشتاقان ظهور، ، ۹۶

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا ۙ وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ
How many generations did We lay low before you when they became wilfully unjust. Their apostles had brought clear proofs to them, yet they never believed. So We punished the sinful people.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 121
  • بازدید دیروز: 209
  • بازدید هفته: 1,939
  • بازدید ماه: 10,946
  • کل بازدید ها: 759,184
  • کل نوشته‌ها: 904