“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

دعا برای حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

حضرت مهدی(ع) در یکی از توقیعات خود چنین می فرماید:

«واکثروا الدعا بتعجیل الفرج فانَّ ذلک فرجکم»

«بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج و بسیار بخواهید، همانا در آن دعا، گشایش و فرجی برای شما می باشد».

امام حسن عسگری(ع) نیز می فرمایند:

«بخدا قسم غیبت شود که هیچکس از هلاکت نجات نمی یابد مگر آنکه بر امر حضرتش ثابت و توفیق الهی او را بر دعا برای تعجیل فرج حضرتش برانگیزد».


دعا در عرف به معنای خواستن چیزی و خواندن خدا برای حاجتی است. دعا به گفتارهای زبانی اطلاق می شود که این گفتارها, تکرارش بر دل اثر می کند و ورد زبان را در اعماق روح تحقق می دهد و فرد در اثر دعاها و مناجاتها کم کم انس با خدا می یابد و روحش الهی و قلبش مرکز محبت خدا میگردد؛ فلذا دعا جایگاه بزرگی در اسلام داشته و به عنوان روح عبادت و بندگی مطرح شده است. بهترین حالات انسان برای دعا که به استجابت نیز نزدیک است، حال قنوت و سجده و آن هنگام که انسان بی دلیل و علت دچار حزن و اندوه می شود.
اما چرا حضرت سفارش به دعا فرموده و چرا برای آن وجود که خود مستجاب الدعوه است باید دعا کرد؟ آن امام همام که بی نیاز و مستغنی بوده و خود وسیله رسیدن برکات الهی به انسانها می باشد چه نیازی به دعای ما دارد؟
در ابتدا باید گفت که دعای ما برای آن حضرت صرفنظر از سفارش ایشان؛ از باب هدیه شخص حقیر و فقیر به انسان کریم و بزرگوار است و این دعا نشانه نیاز فقیر به بخشش آن بزرگ مرد است؛ مانند جریان ران ملخ هدیه بردن مورچه به حضرت سلیمان؛ و چون وقت ظهور قابل تغییر و تقدیم و تاخیر است و شاید پیش افتادن آن به جدیَت و تلاش مومنین برای دعا کردن در تعجیل حضرتش مشروط باشد.و نیز امامان به مقتضای وضع بشری خود به بیماریها، غم ها و اندوهها دچار می شوند که برای دفع آنها وسایلی است که برخی ازآن سببها از اهل ایمان ساخته است که آن دعا می باشد. یعنی فرد مؤمن با دعای خود غم و درد امام معصوم رابرطرف می نماید. (اصول کافی/ج۱/اثرات دعا)
اما چند نکته مهم و قابل توجه از این توقیع شریف می توان بدست آورد که در چند شماره بیان میگردد:
۱- حضرت با این عبارت ما را به دعا توصیه فرموده و بدین وسیله پیوند انسانها را با خدا که همانا عهد بندگی است احیا، می کند.
۲- حضرت با امر به دعا همواره می خواهد که انسان به فکر و یاد فرج و برنامه ظهور باشد، زیرا دعا که به زبان آوردن خواسته است، خود تفهیم و یادآوری مسائل مهم برای خود دعا کننده می باشد.
۳- حضرت با امر به دعای تعجیل فرج، دعاکنندگان را از شرک و بت پرستی نجات داده و به جامعه توحیدی فرا می خواند، زیرا حقیقت فرج عبارت است از رسیدن جوامع انسانی به بندگی خدا، یعنی امام می خواهد که ما بوسیله دعا به مرحله دیگری نیز برسیم؛ یعنی گذشته از اینکه دعا خود عبادت است، آن بزرگوار می خواهد ما را به عبادت بیشتر و بهتری برساند و آن حکومت اسلام و قرآن می باشد.
عبارت “واکثروا” و “فرج” در این توقیع دربردارنده این مفهوم می تواند باشد که اتصال و پیوند بیشتر با خداوند، خود زمینه دل و فکر را آماده ظهور و فرج می کند، یعنی چه بسا در کثرت دعا دل و فکر برای ظهور و صاحب ظهور آماده گردد بطوریکه در اثر کثرت دعا ممکن است وصال به دیدار حضرت نیز برای انسان حاصل آید. که این سعادت کمتر از رسیدن به ظهور نیست. و به حکم روایات انسان هرچه بیشتر در دعا اصرار ورزد به اجابت نزدیکتر می شود؛ فلذا دعای زیاد مشتاقان ظهور بالاخره به ظهور منتهی خواهد شد. از همه مهمتر اینکه دعای بیشتر؛ انتظار بیشتر و سوزنده تر را همراه دارد و این همه احادیث در فضیلت انتظار و اینکه انتظار بهترین عبادت است, از کثرت دعا بدست می آید تا آنجا که شخص منتظر لحظه ای آرام و قرار نمی گیرد و در راه رسیدن به لقاء مولای خویش همه لحظه و هر روز؛ آرزو و دعا می کند.
تاکید بر فرج و تکرار “فرجکم” فرج و گشایشی برای دعا کننده می باشد. لذا به حکم اینکه در شرایط و لوازم دعا یقین به استجابت مطرح است؛ فلذا دعا کننده همواره فرج را در چند قدمی خود دیده ودر خود آمادگی را هرچه بیشتر و سریعتر ایجاد می کند و اینجاست که در احادیث دعا کنندگان همانند کسانی معرفی شده اند که در رکاب قائم(آل محمد صل الله عیه و آله و سلم ) به خون خود غلطیده اند.
دعای عهد، دعا برای حضرت ولیعصر(عج)؛ دعای ندبه؛ زیات آل یس؛ دعای امام زمان(عج) در زمان غیبت؛ ذکر صلوات بر حضرت، زیارت “سرَ من رأی” از جمله دعاهایی است که در مفاتیح الجنان در این خصوص ذکر شده است که توجه به معانی و مفاهیم آن دعاهاست که چنین اثراتی خواهد داشت و از خستگی تکرار و عادت به دعا خواندن به جای دعا کردن پیشگیری خواهد نمود.
چند دعا برای وجود نازنین امام عصر(ع)
بارخدایا حضرت مهدی را یاری نما و بوسیله او دلهای مختلف و پراکنده را الفت ببخش.
پروردگارا ترس و هراس او را به امن و امان دگرگون ساز .
بارالها رخسار زیبای مولای خود را نشانم بده.

خدایا غم بزرگ غیبت را با ظهور او از ایشان و امت ایشان برطرف ساز
… آمین یا رب العالمین

مطالعه بیشتر

image_pdfimage_print

یک دیدگاه برای دعا برای حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قابل نمایش است.

  • ف.س:

    با سلام و خسته نباشید حضور مدیران و نویسندگان محترم سایت. لطفا برای آشنایی بیشتر با این بزرگواران نام نویسندگان مقالات را در زیر مقالات عنوان بفرمائید و همچنین لطفا بخش “درباره ما” را به روز رسانی کنید تا از دیگر فعالیهای سحاب اندیشه مطلع گردیم
    با سباس مجدد و قدردانی از تلاشهای مسئولین محترم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ وَإِنْ كُنَّا لَمُبْتَلِينَ
There were surely signs in this; We will surely put you to the test.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 169
  • بازدید هفته: 2,063
  • بازدید ماه: 6,445
  • کل بازدید ها: 737,804
  • کل نوشته‌ها: 898