اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

دوگانگی یا چندگانگی معیارها

کثرت مبانی معرفتی در دنیای مدرن، عامل ایجاد سبک های مختلف زندگی شده است، به عبارت دیگر تنوع الگوهای ارائه شده در عصر حاضر، اخلاق و سبک زندگی را حتی در یک جامعه، تنوع بخشیده و قوام و دوامش تعیین کننده شده است. همه، حتی بی بند و بار ترین افراد، تمایل به قانونمندی در حوزه های خاص دارند، اما مد نظر این مطلب این است که این قانون ها در حداقل ترین آنها از کجا نشأت گرفته و بایدها و نبایدها از کجا ریشه می گیرند و ارزش گزاری و معیار و سنجش بر چه اساس تعیین می شود؟

قطعاً این معیارها از خلأ به وجود نیامده بلکه براساس مبانی خاصی شکل گرفته اند، هرجامعه بر مبنای باور و اعتقاد به ارزش های مکتب خود، معیاری برای زندگی برمی گزیند، اما تعجب انگیز اینکه حتی در کوچکترین واحد این اجتماع، یعنی خانواده، تناقضات اعتقادی و رفتاری دیده شده و معیارهای شاید ضد ارزش هم در عملکرد تک تک افراد خانواده نیز، دیده شود. برای مثال، مناسبات فرزندان با پدر و مادر ، روابط با افراد هم جنس و غیر همجنس، نحوه ی رفتار مردم در معاملات و کاسبی در اجتماع ، و… همه و همه مثال هایی است قابل تحلیل و آماده برای علت یابی.

تناقضات رفتاری یا در اصطلاح روانشناسی،چند شخصیتی، یکی از پی آمدهای دوگانگی یا چند گانگی معیارهاست. بدین ترتیب که فرد با قرار گرفتن در محیط های متفاوت به دلیل وجود ارزش های خاص در آن محیط، تابع آن شده و شخصیتش را با آنجا وفق می دهد در حالیکه شاید به هیچ رفتار و اخلاقی که در آن موضع از خود بروز می دهد، باور و اعتقاد نداشته باشد و این مشکلی است که بیشتر در محیط های دینی و خانواده های مذهبی به چشم می خورد. سود طلبی یا توجه طلبی، لذت طلبی، شخصیت زدگی و از همه مهم تر، بی معرفتی به مسایل دینی و عدم جسارت در پذیرش یا رد مسائل مورد سوال و فهم نشده ی دینی، از درون؛ و تهاجم فرهنگی و حاکمیت فرهنگ های ضد دینی و حتی وجود فرهنگ دینی تفهیم نشده و ظهور نهادهای مختلف از بیرون، همه و همه عواملی است که فرد را در معرض دوگانگی معیارها قرار داده و عملش را تحت تاثیر خود قرار می دهد و چنین فردی فاقد ثبات عمل خواهد بود و تزلزل شخصیتی او را از مسیر اصلی دور خواهد نمود.

از عوارض فردی و اجتماعی این حالت ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:
• کم شدن اعتماد و احساس عدم امنیت
• کم رنگ شدن روابط اخلاقی و انسانی (حتی در صورت جریحه دار شدن احساسات انسانی )
• روابط بر اساس سود و منفعت
• حاکمیت عقلانیت ابزاری بجای عقلانیت دینی و انسانی
• حاکمیت فرهنگ همدردی لسانی به جای همیاری یدی
• غیر اخلاقی شدن مرسومات صمیمیت
• تناقض در عقیده و عمل و عدم تناسب و پیوند میان مبانی آن دو (عقیده به رعایت موازین محرم و نامحرم اما ساخت آشپزخانه اپن)
• سرزنش دیگران هنگام قضاوت رفتار آنها و ارتکاب به همان اشتباه در عملکرد خود فرد در همان موقعیت

برای درمان این پدیده و اصلاح این گونه شخصیت ها چه در خانواده چه در اجتماع، و نیز برای یکسان سازی معیارهای ارزشی، بالابردن سطح آگاهی در مسائل مختلف و فهم و ریشه یابی آنها بسیار مهم می باشد. یعنی فرد بداند ارزش های ارائه شده از هر محیطی بر چه پایه هایی استوار است و مبنا و خواستگاه آن ارزش ها از کجا نشأت می گیرد، سپس انتخاب با خود فرد است که کدام معیار را برای خود برگزیند، که هرچند صحبت از ثبات شخصیت و دور شدن از چند شخصیتی می باشد اما چه بهتر که انتخابگر معیار، آن معیاری را بر خود پسندد که هدف خلقت و فلسفه ی زندگی او در این دنیاست، که همانا معیارهای دینی و ارزش های موجود درمکتب مقدس اسلام است.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ
"Peace" shall be the greeting from the merciful Lord.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 21
  • بازدید دیروز: 101
  • بازدید هفته: 1,316
  • بازدید ماه: 5,661
  • کل بازدید ها: 842,921
  • کل نوشته‌ها: 931