“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

دو‌نگرش، آسمانی و زمینی

انسان وقتی پا در زمین دارد چنان خود را بزرگ می‌پندارد که گویا بر همه چیز مسلط و بر مکان و زمان احاطه دارد، اما وقتی پایش از زمین کوتاه شد و از بالا به زمین و مافیها نگریست، می‌بیند که در مقابل عظمت هستی، ذره‌ای بیش نیست، آن وقت است که به عظمت و جلالت ربّ و خالق خود پی برده و از سویدای وجودش، تسبیح و تقدیس و تعظیمش می دارد.

و در حقیقت این یک اصل در تمام امور دنیوی می‌باشد، که وقتی به یک موضوع از بالا نگاه می‌شود هم تسلط به آن موضوع بیشتر می‌گردد و هم اینکه حجم و مقیاس موضوع به نسبت کمتر دیده می‌شود.

اما از بالا دیدن به دو گونه است:

✓ با چشم انسانهای آسمانی نگریستن

✓ با چشم انسانهای دنیوی نگریستن

چشم انسان آسمانی و اولیای الهی طوری نگاه کرده و می‌بیند که عظمت هستی و آنچه به اقتدار روح انسان مربوط می شود، در منظرش بسیار بالاتر از دنیا و ما فیها خود را می نمایاند و در مقابل آنچه که مربوط به جسم و‌ فیزیک انسان هست، خیلی نازل تر‌ از آن؛ و نیز این چشم‌ها، تکاپوهای بیجا و غیر اولویت دار انسان ها را دیده و به حال آنان افسوس خورده و در صدد و در تلاش برای تغییر زاویه دید آنان برمی‌آید.

اما چشم انسانهای دنیوی، با وجود اینکه خود انسان است اما دیگر انسانها را بسیار پایین ‌تر از خود می‌بیند و کرامت و عزت آنها را لِه کرده و درصدد تسخیرکردن و تحت فرمان خود درآوردن می باشد.

چشم انسانهای آسمانی بیشتر داشته‌ها و دانایی‌ها را می بیند و خوبی ها را در قاب خود منعکس می کند.

اما چشم انسانهای دنیوی به دنبال نداشته ‌ها می گردد و داشته ها را یا ندیده، و یا اگر می بیند لذتی نمی‌برد.

چشم انسانهای آسمانی از زاویه ی کرامت و رحمانیت نگریسته و به محض دیدن خطا و اشتباه و عیبی و ایرادی چشم فرو بسته و کریمانه رد می شود و در صورت صلاحدید کمک به برطرف شدنش می کند.

اما چشم انسانهای دنیوی، خطاها را با ذره‌بین نگاه کرده و آنها را بزرگتر از حد معمول دیده و توان چشم پوشی از عیوب دیگران را از خود نشان نمی‌دهند.

و کوتاه سخن اینکه از آیات متعدّد در قرآن کریم می­ توان نتیجه گرفت که خلقت جهان آفرینش، مقدّمه‌ی خلقت انسان بوده است و کل جهان هستی و آراستن زمین به نباتات و جانداران و جنگل و دشت و دریا، همگی زمینه سازی برای قدم نهادن انسان بر روی کره‌ی خاکی محدود است، این ادّعا در بدو امری مبالغه آمیز و خودبینانه می‌نمایاند اما در حقیقت همه‌ی موجودات جهان آفرینش، مسخّر او هستند و به گونه­‌ای آفریده شده است که بتواند همه‌ی نیروهای طبیعت را تسخیر کند و از آنها به نفع خود استفاده کند.

حال، اگر این انسان در مشکلات این دنیای محدود خود را گرفتار کند و نتواند آنها را از مسیر حیات دنیوی خود کنار زند، عظمت دنیا را لمس نکرده و شاید خود نیز مسخر دنیا گردد، اما اگر با توجه به جایگاهی که خدا در نظام برایش قائل شده حرکت نماید، حتما هستی را با تمام عظمتش درک کرده و با قوانین هستی پیش خواهد رفت و ناچیزی و نازلی دنیا را دیده و خود را به خاطر آنها به ورطه ی هلاکت نخواهد انداخت بلکه پلی خواهد ساخت برای رسیدن به حیات باقی.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَىٰ رَبِّ الْعَالَمِينَ
I ask no recompense of you for it. My reward is due from none but the Lord of all the worlds.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 139
  • بازدید دیروز: 201
  • بازدید هفته: 2,305
  • بازدید ماه: 7,854
  • کل بازدید ها: 825,883
  • کل نوشته‌ها: 927