“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

دین دانی یا دینداری؟

چنانکه در متون تاریخ اسلام به انحاء گوناگون بیان کرده اند بعد از جریان غدیر و معرفی شدن حضرت علی(ع) بعنوان جانشین پیامبر(ص) و وصیّ ایشان، منافقان و کفار که در ظاهر بخ بخ کرده و به علی(ع) و پیامبر(ص) تبریک و تهنیت گفته بودند، از مسیری که غدیر برای آنان تعریف کرده بود قدم بیرون گذاشته و نه تنها خود منحرف شدند بلکه موجات انحراف جامعه (از آن روز تا کنون ) را فراهم آوردند.

نکته مورد تامل در این جریان، اتفاقات پس از واقعه غدیر و خارج از آن صحنه می باشد. غدیر و سه روزی که مردم در آن تجمع کرده بودند، با وجود پیامبر رحمت و موضوعیت آن توقف در آن مکان، موقعیت بروز نفاق را از منافقان گرفته بود و آنها هرچند بالاجبار در ظلّ پیامبر رحمت از گزند و آسیب بر خود و دیگران مصون بودند، اما با فاصله گرفتن ظاهری و باطنی از آن رویداد عظیم، اتفاقات بسیار دردناک بر اسلام افتاد و دین مورد هجوم کج اندیشی و تعصبات کور قرار گرفت. دلیل بر این سخن جریان آن سائلی است که خداوند متعال در سوره معارج بدان اشاره فرموده است:

«سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ »

که در شان نزول این آیه چنین آمده :
هنگامى که رسول خدا(ص)على (ع) را در روز “غدیر خم” به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: “من کنت مولاه فعلى مولاه” هر کس من مولى و ولى او هستم على مولى و ولى اوست. چیزى نگذشت که این مساله در بلاد و شهرها منتشر شد. “نعمان بن حارث فهرى” خدمت پیامبر(ص) آمد و گفت: تو به ما دستور دادى شهادت به یگانگى خدا و اینکه تو فرستاده او هستى دهیم، ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادى ما همه اینها را نیز پذیرفتیم، اما با اینها راضى نشدى تا اینکه این جوان (اشاره به على (ع) ) را به جانشینى خود منصوب کردى و گفتى: “من کنت مولاه فعلى مولاه”، آیا این سخنى است که از ناحیه خودت یا از سوى خدا؟! پیامبر(ص) فرمود: قسم به خدایى که معبودى جز او نیست این از ناحیه خدا است. ” نعمان” روى بر گرداند در حالى که مى‏گفت: “اللَّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَهً مِنَ السَّماء”، خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران! اما چون از هر طرف ایراد تراشی بر موضوع میکرد: گفت اما با وجود تو ای پیامبر، خدا که عذاب نمی فرستد، و دقیقا چنین نیز شد حارث تا زمانی که با پیامبر و در منطقه غدیر بود، هیچ عذابی به لطف خدا متوجه او نبود اما زمانیکه صحنه را ترک کرد و از آن جمع دور شد عذاب خدا بر وی نازل شد و او را به هلاکت رساند.
آنچه امروز از یک نگاه میتوان از این جریانات استفاده کرد این است که فهم و دانستن و بعبارتی “دیندانی” مرحله نخست و گام اول است که بخودی خود هیچ ارزشی نداشته و امتیازی محسوب نمی شود چراکه انسان در فهم مطلب هیچ اختیاری ندارد و با وجود شرایط مهیا شده و لازم نمی تواند نفهمد، بعبارتی شاید تظاهر به نفهمی کند اما فهم خارج از اختیار بشر است کافیست بخواهد که فهم کند، در اینصورت فهم خواهد کرد. و مراحل بعد فهم است که این فهم را بارور کرده و نهایتا تبدیل به عقیده و عمل خواهد نمود، گام دوم و مهمتر که مورد نیاز بشر و مایه سعادت اوست “دینداری” است. دینداری یعنی دین را خمیر مایه زندگی کردن و جزو لا ینفک زندگی دانستن، چراکه اگر در یک مرحله دین از افعال حذف شود خسارت جبران نا پذیری به ایمان و دینداری فرد زده می شود، و این میسر نیست مگر با حیات ولایی داشتن و در اولویت قرار دادن امام معصوم در همه افعال. پس این دینداری است که ارزش مفهومی و مصداقی به دیندانی می دهد و حفظ آن در آنات و لحظات زندگی مقوله ای است که با حفظ غدیر و در جرگه غدیر زیستن در انسان شکل میگیرد و این خود یک معنا از اجر رسالت پیامبر(ص) است که آن بزرگوار با عنوان”مودت” از مردم مسئلت کرد «لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی»، مودت از ریشه “وُدّ” بمعنای آمدوشد و ارتباط مستقیم و مستمر با چشمه ایست که دین از آنجا سرچشمه می گیرد و بعبارت روشنتر ارتباط مداوم با منابع جوشان فیض الهی که اهل بیت(ع) و امروز در راس آنان حضرت حجت و صاحب زمان حضرت مهدی(عج)می باشد.اگر عدم استماع و تعصب از موانع فهم مسائل است؛ “ودّ” یا همان “مودت” نیز بعنوان دستور پیامبر(ص) عامل اصلی دینداری و حفظ آن از گزند فتنه های زمان می باشد.
دعای عهد یک راه برای ظهور و بروز غدیری تازه است که میتوان در هر روز با خواندن آن “غدیر” را امتداد داد؛ که اگر این دعا با استماع و فهم همراه شود و با رویکرد صرفا ثواب خوانده نشود، امتداد این غدیرها انسان را از نسیان و فراموشی وکم فروغ شدن جایگاه امامان معصوم(ع) در زندگی مصون میدارد و پاسخ مثبت به سوال پیامبر در رابطه با ایجاد و داشتن مودت بر اهلبیت گرامیشان است که در تحکیم و تثبیت ایمان و عقیده و انجام عمل، تاثیر بسزایی خواهد داشت و شاید این هم یک تفسیر از آیه ۹۶ سوره مریم باشد که در روز ۱۷ ذالحجه بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد:

” إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا”…

 


 

 

۱ حفظ هرچیز خارج از منطق (تعلقات کور) تعصب است و عامل نزول و رکود و در مقابل آن تعلق بصیرتی مطرح می باشد که عامل رشد است.


 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ
How will you comprehend what Hutama is?

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 40
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,379
  • بازدید ماه: 7,811
  • کل بازدید ها: 787,017
  • کل نوشته‌ها: 907