“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

حیات احساسی و فکری حضرت فاطمه زهرا (س)

بی شک مدال های افتخار و رمز ماندگاری حضرت فاطمه زهرا (س) در اثر تلاش هایشان می باشد. چادر خاکیش نشانه ی قیام و نهضت و حرکت است و علامت خون و خونخواهی، تار و پود چادر زهرا (س) نجات بخش و از القابش شفیعه ی روز جزاست که می باید به این چادر چنگ زد و دست از آن برنکَند.

حضرت زهرا (س) در عرصه ای حرکتش را آغاز فرمود که خطر را کاملاً احساس می کرد، ایشان زمانی که بر نبوت و ولایت و امامت جسارت ها شد و زمزمه های جانشینی پیامبر (ص) بلند بلند مطرح می شد، با تیزبینی و دقت و ظرافت، قیام خویش را آغاز نمود.

نکته به نکته ی زندگی آن بانوی گرامی درس و الگویی برای پیروان و دوستداران ایشان است و در تمامی لحظات و آنات حیاتش مسائل قابل تأمل و توجهی برای آنان که ادامه دهنده ی مسیر مقدس ایشان هستند، موجود است. رسالت فاطمی رسالتی نیست که در ۱۴۰۰ سال پیش ختم شده باشد، بلکه رسالت و مسئولیتی پویا و زنده بوده و در تمامی عرصه ها و عصرها می تواند کاربرد داشته باشد.

آنچه امروز به عنوان رسالت فاطمی در فرهنگ مهدوی می تواند مورد بحث و الگو گیری قرار بگیرد دو موضوع و دو بُعد از ابعاد زندگی آن بزرگوار است:

۱- حیات و بعد احساسی حضرت زهرا (س)
۲- حیات و بعد فکری حضرت زهرا (س)

در حیات احساسی، حضرت زهرا با احساسات لطیف خود (لطیف در اصطلاح لغوی به معنای توجه به مسائل ریز و باریک می باشد) مسئولیت راه اندازی مردم در مسیر بحق ولایت را بر عهده گرفته بود و در این مسیر جریاناتی چون

♦ ساختن کلبه احزان و رفتن بدانجا برای گریه بر پدرش…
♦ غوغای آوردن بلال برای اذان گفتن که گفتند زهرا برای شنیدن اذان دلتنگ شده است…
♦ گرفتن دست حسنین و خانه به خانه رفتنها و در کوفتن ها، شواهدی بر این حیات احساسی ایشان می باشد.

شواهدی بر این حیات احساسی ایشان می باشد.

کوثر نبوت، درسایه ی حیات فکری خود نیز با اندیشه و تفکر دقیق، مسئولیت نشان دادن راه و مسیر صحیح و حق را بر دوش گرفتند که در این رابطه هم:

 ♦دو خطبه ی بسیار پر محتوای آن بانوی عظیم الشأن (در فرازی از خطبه ی فدکیه فرمودند: اگر افسار خلافت را به علی می سپردید، او آن را به سرچشمه ای می بُرد که از آنجا آب می تراوید، چشمه ی پر آب که هر چه می خواستید می نوشیدید، اما علی (ع) فقط تشنگی اش را برطرف می کرد (حالا شما تشنه برخواهید گشت، اما آنها بیش از نیاز خواهند نوشید).

  ♦اعتصاب سخن حضرت زهرا (س) با آن دو ملعون…

  ♦کلام ایشان در گفتگو با علی(ع) که فرمودند: من با ابوبکر سخن گفتم و دشمنی را در کلام او یافتم.

  ♦عمل سیستماتیک حضرت یعنی همراهی حیات احساسی با حیات فکری که بزرگان را به زانو درآورد،گویای این حیات فکری است.

باید توجه داشت که امروز اگر در شناخت و از بین بردن عمرها و ابوبکرهای زمان ناتوان بوده و کاری از پیش برده نمی شود و ولیّ و صاحب زمان چون علی (ع) کنار زده شده و ولایت مطلقه ندارند و در غیبت و اضطرار و خوف به سر می برند، از منظری به ناتوانی در این دو مورد برمی گردد. رمز طولانی شدن غیبت و عقوبت این دوران ، نبود احساسات لطیف و اندیشه ی دقیق یا وجود یکی بدون دیگری است، چرا که اگر در میان این دو تفکیک صورت گیرد آسیب جدی خواهد بود، لذا یکی مستلزم دیگری است و هر دو ملازم و همراه هم هستند که،

یک راه برای ایجاد هم زمان و توأم بودن این دو حیات در زندگی ، تلاش در عرصه ی شناخت بیشتر حضرت فاطمه (س) و احساس ضرورت در این مسئله و توسل و توصل به وجود نازنین حضرت صاحب الزمان (عج) می باشد تا در معرفت افزایی و شناخت بیشتر ابعاد زندگی حضرت زهرا (س) عنایت ویژه نموده و توفیق حرکت و قیام و ایفای رسالت فاطمی در عصر فتنه ها و بلاهای آخر الزمان، شامل حال انسان گردد؛ و راه دیگر وجوب انتقال حال و هوای فاطمیه که به نوعی احساسات فاطمی در آن متجلی است به دیگر فرصت ها و زمان های زندگیست تا حاکمیت همیشگی احساس و اندیشه ی فاطمی در زندگی ها بروز و ظهور نماید و لحظه ای غفلت از این دو موضوع به عمل نیاید که دوری از هر دو مصداق این جمله ی حضرت در خطبه می باشد که فرمودند:

«… عند الساعه یخسر المبطلون…»

و راهکار سوم داشتن موضع واحد در مواقع موافق و مخالف است، عدم موضع گیری و بی تفاوتی در اتفاقات و جریان های زندگی، حیات فکری و احساسی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

رسالت فاطمی

(ویرایش جدید )

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ
Or were they created of themselves? Or are they the creators?

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 188
  • بازدید دیروز: 220
  • بازدید هفته: 2,402
  • بازدید ماه: 10,307
  • کل بازدید ها: 779,394
  • کل نوشته‌ها: 906