“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

رغبت و شکایت، تأخیر و تعجیل در ظهور

ظهور حضرت حجّت(ع) نشأت گرفته از یک باور و اعتقاد قلبی است که بر اساس این اعتقاد مساله انتظار پدید آمده و این عنصری مهم در به تأخیر یا به تعجیل افتادن ظهور می باشد. از طرفی با توجه اینکه هر مسئله مهم همراه با مقبولیت جمعی و جهانی، همیشه در معرض خطرات عقیدتی و عملی است، لذا مواظبت از این عقیده، دقت و توجه بیشتری را می طلبد.
مفهوم انتظار منتج از دو حالت انسان در دوران غیبت می باشد که هرگاه این دو حالت به اوج خود برسد ظهور تحقق یافته و انسان منتظر به آمال و آرزوی خود خواهد رسید. این دو حالت یعنی عدم رضایت از وضع موجود وقناعت به آن و رغبت و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب، عامل بسیار مهمی برای خیزش تک تک منتظران و آماده سازی شرایط ظهور، همراه با بیداری و خیرش جمعی است و هیچ یک به تنهایی قادر به تغییر سرنوشت انتظار نبوده و هر کدام به عنوان مولفه ای مهم در وجود منتظر، مورد نیاز است. اگر بنا باشد از وضع موجود رضایتی نداشته و رغبتی هم به تغییر وضعیت نباشد و برعکس، انتظار شکل نگرفته و ظهوری هم دربر نخواهد داشت.
عدم رضایت و یا بعبارتی شکایت و نیز رغبت به ظهور در دعاهای مختلف بنوعی بیان شده است از جمله در دعای افتتاح که ابتدا با فراز

«…اللّهمَّ انّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فی دولَهٍ کَریمه…»

بیان گشته و در آخرین فرازهای این دعا شکایت مطرح شده است

«…اللّهُمَّ انّا نَشْکُوا اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا وَ غَیْبَه وَلیِّنا…»

همچنین در زیارت امام عصر در هر صبح چنین خوانده می شود:

«اللّهُمَّ …اجْعّلْنی مِنَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ طائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ…»

یا در دعای فرج بعد از فرازهایی که سلامتی حضرت از خدا تقاضا می گردد اینگونه به درگاه خدا عرضه میشود: «حتّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً…» که منظور از “طوعا” این است که خدایا آن زمان ظهورش را محقّق فرما و ایشان را در زمین ساکن گردان که ظهورش ناخوش آیند نبوده و زمین آماده پذیرش ایشان از سر رغبت باشند و در واقع رغبت و اشتیاق و عشق و علاقه موجبات فرج را فراهم آورد، و در حقیقت این دعا بنوعی برای فرج خود انسان منتظر است و رها شدن از علقه ها و دلبستگیهایش، تا رغبت لازم برای ظهوردر وجودش شکل گرفته و با تمام وجود به امام احساس نیاز کند، و این رغبت، منتظر را در راه رسیدن به ظهور خستگی ناپذیر کرده و با تمام وجود برای خدمت در دولت کریمه آماده مینماید و نیز طرح “اختیاری بودن مساله ظهور” توسط روشنفکران دینی، اشاره به این موضوع بس مهم دارد؛ و به قول اهل شعر :
اگر صحابه نباشد فرج که جبری نیست
فقط معطل مایی کسی نمیداند….
« اللّهُمَّ كُنْ لِوَلیِّكَ الحُجّه بْنِ الْحَسَن صلواتُکَ علیْه و عَلی آبائِک فی هذه السّاعَه وَ فی كلِّ ساعه، وَلیّاً و حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلاً و عیْناً، حتّى تُسْكِنَهُ أرضَكَ طَوْعاً، و تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً».

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ
Say: "Of no use will be the acceptance of belief to unbelievers on the Day of Decision, nor will they be granted respite.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 10
  • بازدید دیروز: 258
  • بازدید هفته: 1,642
  • بازدید ماه: 6,847
  • کل بازدید ها: 818,039
  • کل نوشته‌ها: 927