“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

رمز پنهانی و غیبت امام عصر

یکی از مسایل مربوط به امام زمان(ع)، موضوع غیبت آن حضرت میباشد.


غیبت دو شکل داشته که یکی غیبت بدن و جسم شریف ایشان از میان مردم و دیار آنان و شکل دیگر غیبت عنوان و وصف آن حضرت بوده بطوریکه ممکن است حضرت دیده شوند ولی همچنان ناشناس باقی بمانند. بعبارت دیگر موضوع غیبت امام عصر هم به معنی دوری و جدایی از مردم و هم به معنی ناشناخته بودن با وجود حضور در میان ایشان است، و این غیبت فقط اختصاص به امام نداشته بلکه این حالت برای انبیاء و اولیاء الهی در طول تاریخ اتفاق افتاده است؛ چنانچه حضرت ابراهیم و ادریس و صالح و عزیر و یوسف و موسی و عیسی هریک بگونه ای غیبت داشته اند و اما در مورد غیبت امام عصر در بسیاری از روایات علل غیبت مشخص نبوده و حکمتی از حکمتهای خدا خوانده شده است، و در برخی روایات دیگر علل آن ذکر شده که “آزمون خلق” یکی از آن است؛

و غیبت در وجود سنت جاری الهی مبنی بر امتحان مردم یکی از مهمترین وسیله ها برای شناسایی مومنان واقعی است و “کیفر و مجازات”، حکمت دیگر غیبت است. یعنی زمانی که مردم نتوانند و نخواهند قدر نعمت ظهور و حضور امامان معصوم را بدانند باید که با کیفر غیبت مواجه گردند، بدین امید که روزی متنبه گشته و با حضرت مهدی همان رفتار ناپسند گذشتگان را روا ندارند.
“لزوم شناخت امام” حکمت دیگر غیبت است یعنی آنگاه که امام بعلت بی توجهی و عدم معرفت مهجور و تنها بماند خدا نیز ایشان را از میان مردم خارج می گرداند تا در مواجهه با نابسامانی های گوناگون به او رجوع کرده و معرفت پیدا کنند.
“ضرورت حفظ جان و ایمنی حضرت بعنوان بقیه الله” و آخرین ذخیره الهی از علل دیگر غیبت میباشد.
علاوه بر اینها غیبت و طول عمر امام مهدی میتواند او را در نهضت خود موفق تر گرداند و امام باید از این جهان سرمایه عظیمی از احساس روحی بگیرد و خود نیز از فرآورده های جهان ظلمانی که به ویرانیش برخاسته است، نباشد، او با بهره گیری از عمر دراز خویش آزمودگی و تجربه ای که در اثر دیدار و رودررویی تمدنها نصیبش شده، چنان قدرت و توانایی کسب میکند که بدون هیچ هراس و واهمه ای تمام سیستم های ظلم و جور را فرو ریخته و حکومت عدل را در سراسر جهان گسترش دهد.
حال باید توجه کرد که غیبت امام مهدی(ع) در این دوران مانع از بهره گیری مردم از آن امام غایب نیست بطوریکه در روایات امام غایب به “خورشید پشت ابر” تشبیه شده و این تشبیه اثبات میکند که شرط بهره وری از امام، آگاه بودن از مکان ایشان نیست، همانگونه که نور خورشید حتی اگر پشت ابر باشد و مکانش در آسمان معلوم نباشد، به اهل زمین میرسد و لذا شرط استفاده از امام معصوم دانستن مکان و جایگاهش نیست همچنین امام پشت ابر غیبت به این معناست که اگرچه خورشید وجود ابشان به طور عادی و عمومی دیده نمیشود ولی همانطور که نور خورشید پشت ابر برای چشمهای بینا روشنگر است، نور امام نیز در تاریکیهای گمراهی و حیرت زمان غیبت برای مردم روشنی بخش و راهگشا میباشد.
علاوه بر اینها خورشید پشت ابر بر سطح جهان پرده غم وغصه گسترانده و معمولاً در این حالِ خورشید، مردم دلگیر شده و هوای ابری مردم را بی قرار و غمگین میکند و دوران غیبت نیز محنت زا و غم افزاست و هوای ابری غیبت شکنجه آفرین بوده و مهجوری است ولی علیرغم اینها خورشید پشت ابر این نوید را نیز میدهد که این حالت موقتی و اسثنایی است و بعد از اندی خورشید از پشت ابر در می آید، چرا که اصل بر فروش آفتاب بدون ابر است و دوران غیبت نیز موقتی بوده و ظهور امام عصر امر اصیل و حتمی است.
آری افق آینده در دیدگانمان بسیار روشن است و ما که تنها به امید زنده ایم، فروزش اشعه تابناک خورشید را در پیش داریم و هر چه سریعتر خورشید از پس ابر بیرون می آید و بالاخره خورشید وجود امام عصر در پشت ابر غیبت این پیام را نیز دارد که کسانی که به هر دلیل توان یا لیاقت دیدار خورشید بدون ابر را ندارند با نظاره بر خورشید پشت ابر در خود آمادگی و لیاقت رویت خورشید را پیدا کنند.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

فَرِيقًا هَدَىٰ وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ ۗ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ
A Section (among them) were guided, a section were bound to go astray, (for) instead of God they took the devils as their friends; yet they think they are on the right path.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 336
  • بازدید دیروز: 116
  • بازدید هفته: 2,353
  • بازدید ماه: 10,822
  • کل بازدید ها: 778,944
  • کل نوشته‌ها: 906