“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

زیارت عاشورا تعهد نامه شیعه

زائر محترم، تعهد نامه را با چندین سلام به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله علیه السلام شروع می کند؛ سلام هایی که هر کدام معرفی کننده ی بیشتر آن بزرگوار است و ابزار جلب توجه حضرت به زائر.
در میان این سلام ها فراز ” السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره و الوتر الموتور ” حرارت و سوز زائر را شدت می بخشد .
در این فراز زائر اعتراف به یگانه ی دوران بودن امام می کند و منحصر شدن بقای دین به شهادت ایشان می نماید، چرا که هر چند همه ی امامان ثار الله هستند اما مقام “وابن ثاره” مختص وجود مقدس حضرت اباعبدالله است .
خود ایشان فرمودند :
«ترکت الخلق …. و ایتمت العیال … » « در راه وصال معبود، تمامی جهان را طلاق دادم و از همه ی تعلقات بریدم »
قلم و زبان قاصر از تشریح فرازهای زیارت است اما به زبان و قلم ناقص باید گفت که یکه تاز در بی کس شدن و بی کس ماندن و عدم ستاندن حق ” وترالموتور” جز امام حسین علیه السلام مصداقی ندارد و به نظر می رسد این خصوصیات منحصر به فرد ایشان است که در زیارت از شهادتشان به عنوان رزیت اعظم ” عظمت الرزیه ” و مصیبت عظیم ” عظم مصابی ” عنوان شده است و جالب اینکه به تصریح زیارت داغدار شدن به این مصیبت عظمی هم بهترین عطاها را برای فرد بدنبال دارد. ” افضل ما یعطی”
اما اینکه از زیارت عاشورا به عنوان تعهدنامه یاد شد، مربوط به خواسته ها و اقرارهایی است که زائر در آن مقام قرار می گیرد از جمله با خواستن

• لعن بر دفع کنندگان از مقام امامت امام ” لعن الله امه دفعتکم”
• لعن بر قاتلین ” لعن الله امه قتلتکم”
• لعن بر تهیه کنندگان و تمکین کنندگان فاجعه “لعن الله الممهدین لهم بالتمکین”
• لعن بر گروه ظلمه آن هم با ذکر اسم ” لعن الله آل زیاد و آل مروان و لعن الله بنی امیه، ابن مرجانه، عمر بن سعد ،شمرا ”
• لعن بر عمله های آماتوری که در تشخیص بی قوه ودر عمل بی اراده بودند “لعن الله امة اسرجت و الجمت و تنقبت”
• خواستن مقام اکرم ” اکرم مقامک”
• خواستن قرار گرفتن در ردیف خونخواهان امام “ان یرزقنی طلب ثارک”
• خواستن مقام محمود “اسئله اَن یبلغنی المقام المحمود”
• خواستن آبرومندی وجهه یافتن “اللهم اجعلنی وجیها بالحسین”
• خواستن زندگی محمد و آل محمدی و مرگ محمدی و آل محمدی “اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمدو مماتی ممات محمد و آل محمد”
• خواستن همراهی با ائمه در دنیا و آخرت “ان یجعلنی معکم فی الدنیا والآخرة”
• خواستن معرفت به امام و دوستان امام”معرفتکم و معرفة اولیائکم”
• خواستن قدم صدق و ثابت بودن در این راه “اَن یثبتَ لی قدم صدق”
خواستن تمام این موارد تعهدی است که زائر را برای به اجابت رسیدن آنها به تلاش، وا می دارد و نیز اقرارها و اعلام موضع توسط زائر با فرازهایی که اشاره خواهد شد این تعهد نامه را سنگین و پر ارزش می نماید.از جمله :
• اقرار به تقرب به خدا با امام حسین (علیه السلام) “یا ابا عبدالله انی اتقرب الی الله”
• اقرار به برائت از دشمنان ائمه “بالبرائه من اعداکم”
• اقرار به صلح و دوستی با دوستان أئمه”سلم لمن سالمکم و ولی لمن والاکم”
• اقرار و بیان حال و هوای دشمنان در روز عاشورا “هذا یوم تبرکت … هذا یوم فرحت …”

آری این سطور ارجمند در زیارت رقم خورده است تا زائر از جوشش و خروش و تلاش باز نایستد و او را از گوشه نشینی و اکتفا به لعن و زاری و ناله خارج نماید .
باید به عمق معارف نهفته در زیارت دست یافت و به این حقیقت اعتقاد داشت ؛ ” یوم ” هایی که در این زیارت آمده، امروز هر کسی را شامل می شود که این زیارت را می خواند، چراکه همگان در معرض این ابتلائات و جریانات هستند ” کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا ”
با زیارت عاشورا تعهد می نماییم، چنان مدلی برای زندگی برگزینیم که ” یا لیتنا کنا معکم فافوز فوزا عظیما ” از عمق جانمان برخیزد و با خدمت و نصرت و یاری به امام زمانمان بصورت عملی به این فوز عظیم دست یابیم و این همان اجابت دعایی است که در آخر زیارت از خدا میخواهیم .
اجابت خواسته ی شفاعت حسین علیه السلام و ثابت قدم ماندن با ایشان و اصحابشان که خون دل بذل نمودند.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ
And they have a charge (of murder) against me. So I fear that they will kill me."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 201
  • بازدید دیروز: 228
  • بازدید هفته: 2,282
  • بازدید ماه: 10,263
  • کل بازدید ها: 780,280
  • کل نوشته‌ها: 906