زیست اخلاقی | سحاب اندیشه
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

زیست اخلاقی

حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فلسفه ی بعثت انبیاء را اتمام مکارم اخلاقی در میان جامعه ی بشری بیان می کند و آن را موجب تعالی روحی انسان به عنوان خلیفه و جانشین خدا در روی زمین می شمارد و می فرمایند : “انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق” یعنی بدرستی که من مبعوث شده ام تا مکارم اخلاقی را تکمیل کنم.
حضرت محمد(صلی اله علیه و آله) با این شیوه یعنی با اتمام مکارم اخلاقی و متّصف شدن به اخلاقیات توانست در اندک زمانی پیام توحیدی را به حاکمیت برساند و جهل مردم را به عقل تبدیل نماید.
آری اخلاق اثرات بسیار مهمی در روح، روان،خو و جامعه دارد به طوریکه به برکت اخلاقی زیستن ، آرامش ، شادی درونی ،رضایت باطن در روح و روان بشر ایجاد و زندگی معنای خود را پیدا می کند و یا نظم ، امنیت ،رفاه ،عدالت ،آزادی درجامعه حکمفرما می شود و انسان تحول روحی پیدا می نماید.
ارزشهای اخلاقی و رواج آن ها در جامعه مهمترین عامل جذب افراد به دین محسوب می شود و در مقابل دوری از اخلاق عموم مردم را از ارزشهای دینی دور می کند، لذا باید با کمک گرفتن از روشهای مختلف و با استفاده از عوامل و نهاد ها ی تأثیر گذار در جامعه سعی در نهادینه کردن اخلاق و بسط و گسترش ارزشهای اخلاقی در جامعه داشت. طبیعی است در این زمینه بیشتر از هر شخص و گروهی از متولیان قدرت توقع می رود به بسط اخلاق در جامعه اهتمام ورزند و این امر نبایستی شعار بوده و مورد سوء استفاده قرار گیرد.
اما از اصول اخلاقی که نقش بسیار مهم و آنی در اخلاقی بودن جامعه دارد صداقت می باشد؛ یعنی رعایت صداقت و پرهیز از دروغ گویی و مشتقات آن می تواند در اسرع زمان و بطور همه جانبه و همه گیر، جامعه را اخلاقی نماید و این صداقت و نفی دروغگویی آنچنان در سلامت فرد و جامعه مؤثر است که در فرهنگ ایرانیان حتی پیش از ظهور اسلام نیز دروغگویی نه تنها مذموم شناخته می شد بلکه در ردیف بلایای طبیعی و ویرانگر نظیر خشکسالی و حتی دشمنی محسوب می شد تا جایی که مهم ترین بخش دعاهای آن دوران که در کتیبه داریوش در دروازه ملل تخت جمشید باقی مانده، این جمله است :

و خداوند این کشور را از دشمنی، خشکسالی، و از دروغ محفوظ دارد.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا ۖ وَلَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
All those among you who turned their backs on the day the two armies clashed (at 'Uhud) were surely induced by Satan to fail in their duty because of their sinful deeds. But God has already forgiven them, for God is forgiving and kind.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 25
  • بازدید دیروز: 195
  • بازدید هفته: 1,448
  • بازدید ماه: 10,772
  • کل بازدید ها: 759,488
  • کل نوشته‌ها: 904