“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

“زینب(س) وپرداخت اجر رسالت”

آنچه از احوالات حضرت زینب (س) در بیشتر محافل و مجالس و نوشتارها، گفته و بیان گردیده، مربوط به واقعه بعد از عاشورا میباشد و نقش ایشان در پیام رسانی جریان عاشورا و اسارت بیشترین مطالب را بخود اختصاص داده است. هر چند که این مقطع از زندگی ایشان بسیار مهم و برای حیات اسلام بسیار ارزشمند واقع شد، اما لازم است به زندگی و عملکردهای ایشان قبل از این وقایع هم پرداخت و توجه ویژه داشت. چون آنچه که بعنوان عمل مطلوب و معروف از کسی زبانزد همه میشود، محصول تلاشهای پیشین آن فرد است و اگر زینب(س) توانست حماسه و قیامی بیافریند که بعد از گذشت سالها هنوز مسلمان و غیر مسلمان از آن متأثرند، مرهون سالها حضور و ظهور امام معصوم در تمامی ابعاد زندگی ایشان میباشد.
حضرت زینب(س) در مقطعی از زمان در این حیات خاکی عمرشریفشان را سپری کردند که در طول این مدت با هفت معصوم ارتباط داشتند: حضرت پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) و امام علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام باقر(علیهم صلوات الله)، این ارتباط به هیچوجه در ارتباط نسبی و پدرو مادر و برادر و برادر زادگی خلاصه نشده بود بلکه حضرت زینب با هر کدام از آن بزرگواران ارتباط امام و مامومی داشته و نهایت سعی خود را در پرداخت اجر رسالت در این ارتباط روا داشتند.
عملکرد حضرت زینب در مودّت و پرداخت اجر رسالت در طول زندگیشان کاملا مشهود و ملموس بود، که میتوان بصورت اجمالی در سه بخش مجزا ادای این وظیفه را از طرف علیا مخدره برشمرد :
۱_ در مسائل عقلی و مباحث تئوری دینی که با تشکیل مجالس علمی و قرآن و پرسش و پاسخ به سوالات زنان در این حوزه، مودت خود به اولیاء دین را ابراز و اجر رسالت پیامبر را در این بُعد پرداخت نمود.
۲_ در مسائل روحی و عاطفی در نوع ارتباطات خود با پدر و مادر و برادر و برادرزاده های خودشان و تکریم آن بزرگواران، ادای مزد رسالت نمودند. که اگر فقط بگوییم نام «زینب» تداعی کننده آن است، دلیل محکمی بر مطلب فوق خواهد بود.
۳_ در مسائل غریزی که بیشترین کاربرد را برای منتظرین این عصر میتواند داشته باشد، عملکرد ایشان بدین نحو بود که آن بزرگوار ارتباط با امام زمان خویش را شرط ضمن عقد خود قرار داده بود و بعد از ازدواج نیز هر جا احساس میفرمود آنجا مقرّ مورد رضایت امامش برای سکونت است، همانجا را برای سکنی گزیدن انتخاب میفرمود، و چون جعفربن عبدالله فرد متمکنی بود، حضرت زینب این تمکن مادی را خدیجه وار در اختیار اسلام و در راه گسترش نظام ولایی بکار می بست، و یا ترک تعلق همسر و همراهی با امام حسین(ع) و ترک تعلق فرزند و فرستادن به صحنه و جنگ با دشمن در کربلا، و مواردی که متاسفانه در اوراق تاریخ چیزی در مورد آنها نقش نبسته، همه و همه، در ابراز مودت و ادای اجر رسالت توسط آن بزرگوار اتفاق افتاده است.
که با این اوصاف جا دارد با استعانت از وجود پر برکتشان برای دریافت و اخذ درسها از ولادت تا وفات آن اسوه ولایت پذیری و ولایتمداری، جدّ و جهد نمود و تفقهی در حیات پر تلاش ایشان داشت، تا امروز “اجر ومزد رسالت” پیامبر اکرم (ص) را که وظیفه بی چون و چرا بر تمامی مسلمانان و شیعیان و محبّان میباشد، از ایشان آموخت و با مودّت به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج) آنرا پرداخت و ادا کرد. ولایت مداری و گسترش و شیوع مدل زندگی در نظام ولایی و چگونگی صرف زندگی و حیات در تمام مقاطعش با در اولویت قرار دادن امام معصوم، کاری است که حضرت زینب(س) بهترین الگویش میباشد، و این نوع حیات یعنی حضور و ظهور امام در زندگی، که قطع یقین لذت و صفای خاصی دارد که با هیچ چیز بدست نمی آید و فقط بایست زینبی بود و آنرا درک کرد و چشید.
در غیر اینصورت، زندگی انسان نمیتواند رنگ ولایی بخود گرفته و اثرات بی نظیر ولایت امام در زندگی حس شود. که اگر گفته شود چون اکسیری است که خاک را به طلا مبدل میسازد و ارزشش را بی نهایت بالا میبرد، چنانچه با گذشت سالها بر نام و آوازه اش هنوز افزون میگردد، بیراه گفته نشده است.
السلام علیک یا زینب کبری(س)

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
Yet when they see some buying and selling, or some sport, they go for it, leaving you standing. Tell them: "What is with God is better than your sport and commerce. And God is the best of providers."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 139
  • بازدید دیروز: 201
  • بازدید هفته: 2,305
  • بازدید ماه: 7,854
  • کل بازدید ها: 825,883
  • کل نوشته‌ها: 927