“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

سانسور تاریخی فاطمه …

می بایست در شناخت حضرت زهرا (س) دایره را وسیعتر نمود، تا بتوان او را برای هر روز و هر کس الگو معرفی نمود. خداوند متعال نمایش انسان کامل را با رعایت ظریفترین نکاتش در قالب و قامت زنی بنام “فاطمه”به انجام رسانید و او را کوثر نامید. همان که در لحظه لحظه زندگی پیامبر خیر کثیر شد و فراهم آورنده نعمتهای ماندگار از جنس امامت گردید او با کوثر وجودش تداوم نبوت و استمرار آن گشت، پیامبرگونه زیست و پیامبر گونه اندیشید و پیامبر گونه موضع گرفت و پیامبرگونه از دنیا رفت…
هرچند تاریخ سانسور شده سیمای حقیقی ایشان را برای ما نشان نخواهد داد اما ایشان به مانند لوح فشرده ای است که میلیونها صفحه ارزشمند در آن محفوظ است و فقط تک جمله های ایشان برای متفکران دینی، استتنتاج تربیتی و اخلاقی و معرفتی و علمی و سیاسی و حقوق می تواند در پی داشته باشد، او مأدبه ای است که نسل را به بلوغ لازم می تواند برساند و این نسل بالغ باید از سفره و خیر کثیر متنعم شده و دیگران را متنعم سازند چراکه ارزاق الهی برای فرد مرزوق سفره حضور فردی نیست هرکه مرزوق شد باید دیگران را هم فاطمه گونه مرزوق نماید… فاطمه شخصیتی است که برداشتهای کم عمق و سخیف از زندگی ایشان دردی از درد امروز جامعه را درمان نمی کند، باید او را چنانکه بود شناخت و برای شناختن و الگو گرفتن لازم نیست او را نه هم قد خود نمود و نه دست نیافتنی، نه نگاه انتزاعی نه نگاه همسطح و برابر چراکه در هر دوصورت الگو قراردادن معنی نخواهد داشت.
شناخت انگیزه، هدف، و ارزشها و اولویتهایش و سبک و سنگین کردن امورش در زندگی را باید آموخت. که چنین میتوان اوج قدرت روحی ایشان و ظرفیت کم نظیر معرفتی ایشان را شناخت، و چنانکه گفته شد هرچند درخشش در تاریخ کوتاه شد اما این همه نیز میتواند به انسان را به انسانیت برساند چراکه در تاریکی یک درخشش نور کافیست راه را بر اهلش نمایان سازد.
او کسی بود که خدا در نزدش محبوب بود و بالعکس او هم محبوبه خدا،و هرکس خدا در نزدش عزیزتر باشد، انسان در نزد او عزیز شده و درد دیگران را حس کرده و مسئولیتش حساستر خواهد شد و خودش را وقف در خدمت او خواهد نمود حتی در دعاهایش «الجار ثمَّ الدار»…
هرچند از پازل زندگی ایشان جز تکه های اندکی در دست نیست اما با وجود این قطعه ها از زندگی شریف این بانو می توان زیبائی حیاتش را تصور نمود.آری هیچ نبود الا این مورد »الجار ثم الدار» یا “انفاق لباس عروسی در شب عروسی” برای همگان می تواند بس باشد.
فکر فاطمه، ذکر فاطمه، گریه و اشک فاطمه، سکوت و اعتراض، مهر و قهرش آن مقدار که بیان شده کافیست تا زن امروز زانوی تعظیم زند و از او بی چون و چرا تبعیت کند.
فاطمه ای که طعام بهشتی دارد و عطر آن جناب سلمان را به دلیل متنعم شدن از آن طعام تا مدتها عطرآگین نموه بود، فاطمه ای که دمخور فرشته ها بود و فرشته ها آسیابش را میگرداندند، فاطمه ای که در اوج قدرت مادی و معنوی پدرش رسولخدا(ص)که قیصر و کسری را می ترساند، چادر وصله بر سر کرده بود با اینکار تفاوت معیارهای خود را با دیگر صاحبان قدرت نشان داد.
فاطمه در کلامش بر زن امروز و بر بشر امروز آموخت که مشکل عدم پیروی، ندانستن نیست، بلکه نخواستن است، ایشان در خطبله اش چنین فرمود که شما می دانید حق چیست اما به احترام آن به پا نمی خیزید، و چون عمل زشت را تکرار کنید اینکار روزبروز قدرت تشخیص را از انسان سلب خواهد کرد.

فاطمه با حجابش به زن و مرد امروز فهماند که زن با پوشش در اجتماع در رزم است و آماده برای هویت خواهی و ارزش یابی، اما بی پوشش و حجاب در اجتماع فقط لیاقت بزم دارد و مهره ای برای دلخوشی نامردمان، او با حضورش در جامعه اعلام نمود که اسلام و فرهنگ آن فقط مردانه و ذکوری نیست، بلکه فرهنگی است که به هر دو نیاز دارد و نبایست چون بیشتر مردان در عرصه های آن حضور می یابند آن را منحصر در مرد دانست.

ایشان نشان دادند که نه افراط باید کرد و زن را اجتماعی محض نمود و نه تفریط کرد و به بهانه حجاب و عفاف او را خانگی معرفی کرد که هر دو خطرناک ا ست و به ضرر اجتماع اسلامی است و فلسفه حجاب هم مجوز ورود زنان به اجتماع است و یکی از دلایل جهانی گشتن حضرت زهرا(س) الگو دهی بی نظیر ایشان می باشد
ایشان نشان دادند و هشدار که در زمانه اقلیت فکر میکنند و برای اکثریت زندگی ساز می شوند اما اکثریت زندگی غریزی می کنند و برای اقلیت مشکل ساز اما با قیامشان خواستند این سبک را از صفحه اجتماع اسلامی پاک کنند و مسیر اعتدال را بر همگان نشان هند و در این راه هیچگاه خسته نشده و مداومت و استقامت خدرا از دست ندادند…

 

«اللّهمّ صلّ علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک»

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

مَا أَنْتَ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا فَأْتِ بِآيَةٍ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ
You are nothing but a man like us. Bring us a token if you speak the truth."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 64
  • بازدید دیروز: 93
  • بازدید هفته: 1,080
  • بازدید ماه: 8,887
  • کل بازدید ها: 794,700
  • کل نوشته‌ها: 909