“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

سرود عرش (۳)

چشم خود را باز کردم ابتدا گفتم حسین         با زبان اشک های بی صدا گفتم حسین

یاد تو شرط قبولی نمازم بوده است             در قنوت خویش قبل از ربنا گفتم حسین

در مناجات شب جمعه نمی دانم چه شد             خواستم بر لب برم نام خدا گفتم حسین

ماند هل من ناصرت بی پاسخ اما بارها          آمد از کرب و بلا لبیک تا گفتم حسین

نام زهرا را شنیدم هر کجا گفتم حسین     نام زینب را شنیدم هر کجا گفتم حسین…

در اهمیت زیارت عاشورا در دو مجال قبل مطالبی بیان شد، از دیگر دلایل اهمیت این زیارت باید گفت که زیارتی است مخصوص امت حضرت پیامبر(ص) است که امتیاز ویژه ای برای این امت بشمار می آید. و نیز زائر با این زیارت به مقام مستجاب الدعوه گی بار می یابد. و همراه با خواندن سلامهای زیارت، فوج فوج ملائکه شیون کنان در آن مجلس حاضر میشوند. تمامی فقرات این زیارت حاوی نکات بسیار مهم عقیدتی، فرهنگی، سیاسی است که بحثهای فراوان دارد. ازجمله فقرات  لعن زیارت عاشورا جنگ نرم در برابر جنگ سخت است، بعبارتی کودتای فرهنگی و سیاسی و نظامی صدر اسلام را مطرح میکند، آری لعن بر پایه گزاران جفا، سقیفه نشینان و منحرف کنندگان اسلام، که  با نام دین جنگ را برعلیه دین شروع کردند، پس:

  • لعن اول برای راه اندازان کودتای فرهنگی جنگ نرم (استحاله غدیر با مقدس مآبی و پافشاری بر وصایتی بودن جریان غدیر بجای وحی مُنزل خواندن آن) «…لعن الله امه اسّست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت…»
  • لعن دوم برای کسانی که کودتای سیاسی کردند و ولایت تشریعی را جلودارشدند و مقام خلافت و امامت را گرفتند، عترت را فراموش کردند(اشغال منصب و از مقام ولایت برکنار کردن) «…و لعن الله امه دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتّبکم الله فیها…»
  • لعن سوم برای کسانی که آمدند و جنگ کردند «…ولعن الله امه قتلتکم…»
  • لعن چهارم برای ممهدین و تمکین کنندگان آنهم با رضایت و طوع کامل« …ولعن الله الممهدین لهم بالتمکین من قتالکم…»
  • لعن پنجم برای حاشیه پردازان فعال، عمله های مفسدین و ظالمین و مزدبگیرانی که هرچند هم راضی نبودند اما این این فاجعه را بدست خود ایجاد کردند «…ولعن الله امه اسرجت و الجمت و تنقّبت لقتالک…»

نکته قابل ذکر اینکه، برائت یعنی تنفر و نفرت  وکراهت داشتن، اما لعن اوج برائت و اعلام بیزاری از آنچه مورد تنفر است. و تقرب و برائت خواستن  بعد از فقرات سلام و لعن،  نتیجه پاسخ دادن حضرت اباعبدالله هست.  بعد از لعن و اقرار به اینکه پدر و مادرم فدای حسین(ع)، مقام کرامت  برای  رزق شدن طلب خون ابا عبدالله با امام زمان و درکاب حضرتی مورد تایید و نصرت است،  درخواست میشود.  درادامه زائر با  فقراتی درخواست تقرب به خدا و پنج تن اصحاب کساء میکند:

«…اتقرب الی الله… و بالبرائه… نصب لک الحرب و … ».

و  در فرازهای  آتی سلام های قلبی که کاملترین سلامهاست توسط زائر عرضه میشود:

« …انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم…»؛ اما برای رسیدن به سلم و حرب و ولایت و عدالت، نیاز به  معرفت و درخواست معرفت  است که در ادامه مسئلت میگردد:«… فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم….».

دغدغه اصلی که زائر باید داشته باشد این فراز است: «…و ان یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدّنیا و الاخره …».

مرحله بالاتر ، مسئلت نمودن  “مقام محمود” توسط زائر است، باید توجه کرد که فرازهای این زیارت کاملا رتبه بندی شده است بطوریکه هر قدر معرفت زائر بیشتر میشود بنسبت آن، نوع درخواستها نیز تغییر می یابد و مقامهای بالاتر مسئلت میشود، یک پرده از مقام محمود در فراز بعد از آن توضیح داده شده«… ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم…» یعنی  طلب رزق خونخواهی خون خود با معیت امام زمان خود یعنی با معرفت به اجازه و رضایت قلبی امام  زمان خود که امام هدایت  و ظاهر و بیان کننده حق است ، آری برای این مرتبه از زائر، غیبت معنی ندارد و امامش را ظاهر در کنارش می بیندو با معیت ایشان این درخواست را از خدا می کند که این است ارتباط زیارت عاشورا با حضرت حجت بن الحسن. در حقیقت با این گونه باریابی به ساحت حضرت اباعبدالله، “صلوات” و “رحمت” و “مغفرت” که مورد سوال زائر است نیز،  برای زائر خواهد رسید.

در ادامه” روز عاشورا” در خود زیارت عاشورا تعریف میشود:

«…ان هذا یوم تبرکت  به بنوامیه وابن آکله الاکباد اللعین بن العین….و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین علیه السلام…» ؛ که بعد از این تعریف، دوباره لعنها آغاز میشود اما با این لعنها نیز دل زائر راضی و خنک نشده و مضاعفش از خدا در فقرات بعدی درخواست میکند: «…اللهم فضاعِف علیهم العن منک و العذاب الالیم….»

روایتی از امام جعفرصادق(ع) آمده که روزی یکی از اصحابش را دید و با آن گرم صحبت کرد، اما فردای آن روز دوباره همان فرد را دید اما اصلا احوالپرسی هم نکرد زمانیکه سوال شد فرمود: دیروز مشغول سلام بود اما امروز مشغول لعن بر دشمنان ماست که نخواستم توفیق و فیض لعن و برائت را از او بگیرم» هر چقدر لعن و برائت بیشتر رقت قلب در عزای حسینی و تقرب به حسین(ع) بیشتر میگردد.

و بعد از سلام و قطعا جواب سلام گرفتن از حضرت سید الشهداء، بار دیگر لعن و اعلام نفرت از سرگرفته میشود، نکته قابل توجه اینکه در این لعنها ابن زیاد یکبار با اسمش مورد لعن زائر قرار میگیرد و بار دیگربا لقبش « والعن عبیدالله بن زیاد و بن مرجانه…».

 

 

برگرفته ازمراسم دهه اول محرم ۹۴

                                              هیئت مشتاقان ظهور

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
But who are oblivious of their moral duties,

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 37
  • بازدید دیروز: 353
  • بازدید هفته: 1,458
  • بازدید ماه: 5,106
  • کل بازدید ها: 749,525
  • کل نوشته‌ها: 903