“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

سرود عرش (۶)

من گدایی درت را دوست میدارم حسین          سائلان محضرت را دوست میدارم حسین
دست بوس نوکرت بودن برای من بس است          نوکری نوکرت را دوست میدارم حسین
“بارالها، گریه کن های حسینم را ببخش!”        این دعای مادرت را دوست میدارم حسین
من برای ماندن اسلام بعد از کربلا               دست زینب پرورت را دوست میدارم حسین
در میان آن شهیدانی که دورت خفته اند         زیر پایت ، اکبرت را دوست میدارم حسین

 

…السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلّت بفنائک علیک منّی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل والنّهار ولا جعله الله آخر العهد منّی لزیارتکم…

 

 

زیارت عاشورا در حقیقت منشور تعلیم و تربیت است و لازمه ی این تعلیم و تربیت آشنایی در حد توان و وقوف به معانی آنهاست، تا بتوان امروز درس های تربیتی را گرفت و علی الخصوص جوانان را با آن تربیت نمود که سفارش اکید بر این کار شده است.

لذا مداومت بر این زیارت، سفارش شده است و بهترین زمان خواندن این زیارت قبل از طلوع آفتاب ذکر شده است، چراکه چون ملائکه ای که در حرم اباعبدالله مشغول تقدیس و تسبیح و عزاداری هستند، صبح ها به هنگام تعویض پست های خود، این زیارت را از کسی که می خواند ثبت و ضبط می کنند.

و مضافاً اینکه زیارت عاشورا به عنوان اخذ اسلوب و روش های بندگیست و در حقیقت در حضور حضرت بودن است و در جایی که این حدیث قدسی خوانده می شود، آنجا بارگاه حضرت محسوب می گردد.

فقره ای دیگر که در این مجال مورد بررسی قرار می گیرد این قسمت از زیارت می باشد:

…ولا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم…
…خدا قرار ندهد زیارت شما را آخرین عهد من…

اما چگونه برای زائر، سلام بر حضرت و زیارت ایشان، آخرین زیارت می گردد و چگونه می توان مانع از سلب توفیق زیارت شد؟

و نکته ی قابل توجه اینکه بی شک همهٔ این درخواست ها درحوزه ی اختیار انسان است، یعنی درخواست امتداد این زیارت به شرط حیات و بقاء و در نهایت اختیار و حریت انسان مد نظر است.

این فقره بعد از آخرین سلام ها مورد درخواست واقع می شود آن هم با استفاده از عبارت عهد.

در اینکه چرا آخرین عهد آمده و آخرین سلام نه؟

واژه ی “عهد” به معنای: پیمان،وصیّت، فرمان حکومت، امتثال امر،علم و معرفت، قول و قرار ملاقات و زمان، که زائر استمرار همه را در قالب “عهد” طلب می کند.

ظاهراً این دعا در زیارت، نشان دهنده ی دغدغه ای در وجود زائر است؛ باید توجه داشت که این درخواست به اهمیت زیارت بر می گردد، به طوری که زائر به مانند حضرت ابوالفضل العباس(ع) از امروز برای فردایش استفاده می کند، و امام زمان نیز با این صفت، حضرت ابوالفضل را در زیارت ناحیه یاد فرموده است، لذا زائر دوست دارد تا جان دارد به خواندن و زیارت ابا عبدللّه الحسین (ع) موفق باشد و نگران از اینکه مبادا آخرین زیارت او و آخرین عهدش با امام باشد، یعنی در حقیقت دغدغه ی زائر از فردایش و باقیماندن در ساحت و مسیر حسینی است، نگران از اینکه چقدر توانسته است در تشرف با زیارت به محضر امام حسین(ع)، خَلق وخُلق خود را حسینی کند و فرصت دوباره درخواست می کند تا عهد و پیمان خود را کامل کند، که هنر هم حسینی ماندن است، وگرنه حسینی شدن زیاد سخت نمی باشد.

زیارت و سلام، بازگشت سلام حضرت اباعبدالله را برای زائر در پی دارد، و زائر نگران است که در این مواجهه آیا امام حسین(ع) ظاهر و صورت و سیرت مرا دوست دارد ؟ آیا مورد پذیرش حضرتش هست؟ماندگاری عهد و زیارت، در ایجاد تفاوت های ظاهری وباطنی،و سنخیت با مزور است.اما رمز حسینی ماندن چیست و چه عاملی این دعای زائر را به اجابت می رساند و مانع از آخرین عهدشدنش می شود؟

باید دقت کرد که تا سنخیتی ایجاد نشود و زائر دارای صفات (مزور) حسینی نشود، حتی تکرار زیارت هم او را ماندگار نخواهد کرد. زائر همیشه میبایست در طریق کسب معرفت به مزور بوده و هر آنچه از معرفت را کسب می کند، نهایت علم و معرفت خود نداند و قانع به این دانسته ها نباشد و جهد و تفقه و افزایش معرفت نسبت به مزور بیشترین خواسته ی او باشد. به عبارتی رمز ماندگاری و حسینی ماندن سنخیت یافتن با حضرت با:

  ♦افزایش علم و معرفت نسبت به ایشان
  ♦ادب و رعایت آن

در مورد “ادب” توضیح اینکه، انسان در هر لحظه در شأنی است که باید ادب شأن مورد نظر را رعایت کند. که برای این مورد نیز نوع برخورد حضرت اباعبدالله با شمر ملعون مثال زدنی است، آن هنگام که شمر امان نامه آورده و ابوالفضل را بنام صدا می زد،در این حین حضرت حسین به حضرت عباس فرمود: شمر اگر چه فاسق است اما از قبیله ی شماست، و این نهایت ادب را حتی در مورد دشمن رعایت نمود که اینچنین حضرت ابوالفضل امان نامه را گرفته و نزد حضرت آورد.

ادب یعنی توجه به ظرافت ها و نکته سنجی ها، مثلاً: دقت حضرت در نوع حفر خندق، چینش خیمه ها، مدل ایستادن در حمله، همه و همه با دقت و ظرافت درکربلا و روز عاشورا اجرا شد؛ یا جمله ی حضرت زینب در قتلگاه نشانگر نهایت ادب ایشان می باشد به این شکل که، حضرت بعد از مواجهه با تن جراحت و تیر اصابت شده ی حضرت، دست بر زیر جسد برده و آن جسم مطهر را بالا آورد و گفت: خدایا این قلیل را از ما بپذیر. که شمر ملعون از این برخورد حضرت متأثر و مبهوت گردید.

ادب یعنی کاربلد بودن و کارشناسانه فعلی را به فعلیت رساندن، چون در کربلا تمامی کارها توسط حضرت ابا عبدالله کارشناسی شده است فرد حسینی هم باید تعارف ها را کنار گزارد و کارشناسانه وارد عمل شود، چون زائر می خواهدحسینی بماند و آخرین عهدش نباشد.

ادب یعنی رعایت شأن و توجه به ظرایف که در قرآن نیز عامل نجات ساحره ها در برخورد با حضرت موسی رعایت ادب بود که از حضرت موسی تعارف کردند که یا موسی ابتدا شما سحرت را پهن می کنی یا ما ؟ و این رعایت ادب ساحران را صالحشان کرد و نجاتشان داد. حضرت فضای انتخاب و امتحان را بیشتر می کند.

ادب یعنی توجه و شان و مقام را حفظ کردن و منطقی شدن و رعایت ادب هر مکان و زمانی که در آن قرار گرفته است، مثلاً در جلسه ی عمومی ، نجوای دو نفر با هم حتی موضوع مربوط به آن جلسه هم باشد، منکر است، یا صدای بلند موبایل وگاهاً صحبت کردن با موبایل در جمع، متأسفانه جزو منکرات مقبول در جامعه است.

و خلاصه، ادب، زمینه و بستر دینداری است که رشد و طی مراحل کمال در بستر ادب و رعایت آن صورت می پذیرد و کسانی به مقامات عالیه دست پیدا می کنند که این عنصر را در وجود خود ملکه ساخته باشند و گزاف نیست اگر گفته شود که پیش از آنی که انسان بتواند دینداری خوبی داشته باشد، باید ویژگی های خاص از جمله “ادب” را در خود بارور نماید. ادب پایه ی مهمی برای دیندار شدن و دیندار ماندن است.

  ♦رمز دیگر حسینی ماندن انجام آنچه را که حسین دوست دارد. امام حسین (ع) اسوه ی جهاد و تلاش است اما با اینحال در شب عاشورا مهلت خواست تا دعا کند ، قرآن و نماز بخواند.

پس استمرار زیارت و امتداد سلام ها، به سمت حسین رفتن می باشد، تا حضرت به دست مبارک خود چیزهایی را که زمینه ی یزیدی بودن است را از انسان گرفته وسپس زمینه ی هدایت و ماندگاریش را فراهم کند.

 ♦ دیگر رمز حسینی شدن، ثبات قدم داشتن در ولایت مداری است چراکه شیطان قسم یاد کرده در صراط مستقیم که همانا ولایت است نشسته و حسین دوستان را گمراه سازد. با رفتن به سمت حسین (ع) و هم سنخ شدن با آن بزرگوار، حضرت این امکانات را در اختیار انسان می دهد تا نه تنها حسینی شده بلکه حسینی نیز باقی بماند و عهد خدمت را همیشه بر دوش داشته باشد.

«برگرفته از مراسم دهه ی اول محرم هیئت مشتاقان ظهور»

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

أَفِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتَابُوا أَمْ يَخَافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ ۚ بَلْ أُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
Is there a malady in their hearts, or they are deluded, or afraid that God and His Prophet would be unjust in dealing with them? Not so; they are themselves unjust.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 183
  • بازدید دیروز: 220
  • بازدید هفته: 2,397
  • بازدید ماه: 10,302
  • کل بازدید ها: 779,389
  • کل نوشته‌ها: 906