اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

سرود عرش (۸)

فراغت از زیارت عاشورا با حمد و دعا

زیارت عاشورا با سلام آغاز و با لعنها اوج گرفته و با حمد به پایان میرسد. و زائر قسمت پایانی زیارت را در حالت سجده به پایان می رساند. سجده نشان دهنده اوج سلم و تسلیم بنده به ارباب است، سجده نزدیکترین حالت عبد به معبود است، نشان دهنده اوج ذلت و بندگی در پیشگاه خالق…:
«اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک على مصابهم الحمد لله على عظیم رزیتی اللهم ارزقنی شفاعه الحسین علیه السلام یوم الورود و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین [و أولاد الحسین‏] و أصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام.»‏

گویا زائر با این سجده و عبارات سرشار شدن خود از تولی و تبری را اقرار می کند و در سجده از خدا حمد شاکرین بر مصیبت را مطالبه می نماید و بر مصیبت اعظم عاشورا حمد می گوید.
حمد بر مصیبت در زیارت و حتی مطالبه حمد شاکرین این دیدگاه را به زائر می دهد که “بلاء” نعمتی است از جانب خداوند که باید بر آن حمد گفت و شکر کرد وصبر نمود تا تدبیر الهی (بلاء) و نوع برخورد انسان ( صبر و شکر) انسان را به مراحل رشد بالاتری برساند و با چنین دیدگاهی است که این سوال مهم: شکر بر مصیبت از دست دادن عزیزان چگونه ممکن است؟ قابل حل و براحتی پاسخ داده میشود. هر چند که حمد شکران و شکر بر مصیبت اعظم معنای فراتری دارد.
زائر در مسیر زیارت عاشورا بحدی میرسد که داغ حسینی و سنگینی مصیبت را حس مینماید و حتی تا آنجائی بر زائر قابل شهود می شود که می خواهد در برابر این مصیبت، حمدش را به حمد شاکرین یعنی آنانکه مصیبت را دیده و در آن فضا زیسته و عمل کرده، تبدیل کند، چون با زیارت عاشورا دیدشان نسبت به بلاء تغییر کرده و در واقع با طلب حمد شاکرین همان مصیبت را از خدا مطالبه می کند تا خدا این فرصت  را در اختیار او نیز قرار دهد و این مصیبت به او نیز اصابت کند.
در ادامه زائر  نیازمندی خود را به شفاعت امام حسین (ع) اعلام میدارد:

«اللهم ارزقنی شفاعه الحسین علیه السلام یوم الورود و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین [و أولاد الحسین‏] و أصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین(ع)»

 و فکر و خواسته دیگر زائر تثبیت قدمش در این مسیر همراه با امام حسین و اصحاب حسین(ع) می باشد. و این سرّ و راز زیارت عاشوراست که با فرازهای بسیار پر محتوا و عاشقانه زائر را نه تنها به مواجهه با مزور می رساند بلکه او را به عمق واقعه برده و حتی صحنه وقایع را به حیات زائر کشانده و سپس به آن آرمان شهری سیرش میدهد که صبر و شکر در آن اسباب قرب محبوب است و انتظار برای خونخواهی، مطلوبش.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
Do not hold men in contempt, and do not walk with hauteur on the earth. Verily God does not like the proud and boastful.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 38
  • بازدید دیروز: 101
  • بازدید هفته: 1,333
  • بازدید ماه: 5,678
  • کل بازدید ها: 842,938
  • کل نوشته‌ها: 931