“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

سیاست نومه…

کدامین مؤمن نجات خواهد یافت؟
احوالات آخرالزمان و فتنه‌های رنگارنگ و خصوصیات این دوره‌ي واقعا تاریک و مخوف در روایات بیشماری بدست رسیده است. در این روایات این دوره‌ی زمانی را مهلک معرفی کرده‌اند بطوریکه در کلام حضرت رسول(ص) چنین آمده:«… خدا درهاى فتنه‏هائى كه روزگارشان را تاريك می ‏كند برويشان بگشايد.پس در آن تاريكى حيران و سرگردان بمانند همان طورى كه يهود حيران و سرگردان بودند و در اين هنگام نقص در اسلام پيدا شود و مسلمانان دسته دسته شوند بطورى كه فرياد زنند خدا خدا»(ارشاد القلوب ج1/ص 164)؛ و به تعبیر امام کاظم(ع) دیندار چون کسی باشد که شاخه درخت خار را به دست بکشد تا برگ و خار آنرا بگیرد.
اما گروه مومنی هم هستند که با دارا بودن ویژگی خاصی بنام “نُوَمَه” در کلام حضرت علی(ع) اهل نجات معرفی شده‌اند، امیرمؤمنان در خطبه 103 نهج البلاغه این گروه را چنین معرفی میفرماید:

«…وَ ذلِكَ زَمانٌ لايَنْجُو فيه اِلاّ كُلُّ مُؤْمِن نُوَمَ، اِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ، وَاِنْ غابَ لَمْ يُفْتَقَدْ. اُولئِكَ مَصابيحُ الْهُدى، وَاَعْلامُ السُّرى. لَيْسُوا بِالْمَساييحِ وَ لاَ الْمَذاييعِ الْبُذُرِ. اُولئِكَ يَفْتَحُ اللّهُ لَهُمْ اَبْوابَ رَحْمَتِهِ، وَيَكْشِفُ عَنْهُمْ ضَرّاءَ نِقْمَتِهِ».

«…و در آن زمان نجات نمى يابد مگر مؤمنى كه گمنام است، اگر در بين مردم حضور داشته باشد شناخته نشود، و اگر غايب باشد فقدانش حس نشود. آنان چراغ هدايت، و نشانه‌هاى روشن براى روندگان در عرصه ظلمت‌اند. سخن‌چين و فتنه‌گر و فاش‌كننده زشتى‌ها و لغوگو نيستند، آنان مردمى هستند كه خداوند ابواب رحمتش را به روى آنان باز مى‌گشايد، و رنج و سختى را از آنان برطرف مى سازد».

چنانکه ملاحظه می شود حضرت علی(ع) برای مومن “نومه” که درلغت به معنای انسان گمنام  است ، چند خصلت در این خطبه بازشمرده است:
چراغهای هدایت
نشانه های آشکار
شناخته نشدن در زمان شهود
حس نشدن فقدانش در غیاب
عدم فتنه گری و سخن چینی در میان مردم
عدم شایع نمودن و بازگو کردن کار ناشایست کسی هنگام شنیدن
عدم لغو گویی
ویک معنی دیگر که در لغت برای نومه بیان شده، بی هیچ اقدامی سکونت در برابر فتنه می‌باشد که قطعا لازمه داشتن چنین سکونی، خصوصیاتی می خواهد که میتوان از خصلتهای ذکر شده در همین خطبه استفاده نمود، و یا در روایت دیگری حضرت علی(ع) نومه را چنین تعریف می‌فرمایند:

عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (ع) يَقُولُ‏: «أَظَلَّكُمْ فِتْنَةٌ مُظْلِمَةٌ عَمْيَاءُ مُكْتَنِفَةٌ لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا النُّوَمَه» قِيلَ: يَا أَبَا الْحَسَنِ وَ مَا النُّوَمَه؟ قَالَ: «الَّذِي لَا يَعْرِفُ النَّاسُ مَا فِي نَفْسِه‏». (بحار الأنوار/ ج‏2/ص73)

على بن ابیطالب (ع) فرمودند:

«سایه افکند بر شما فتنه و تباهى تاريك‏كننده كور فراگيرنده (روى مى‏آورد) كه از آن نجات و رهائى نمييابد مگر نومه»، گفته شد: اى ابو الحسن نومه چه كسى را گويند؟ فرمود: «كسى است كه مردم آنچه را كه در او است (از فکر و اندیشه و خصلت) نمی‌شناسند».

لذا از حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفداء) که منجی عالم و پایان دهنده دوران ظلمانی فتنه‌هاست عاجزانه می طلبیم که ما را در ملبّس شدن به این خصوصیات یاری فرموده و در ردیف مومنان نومه قرار دهد تاابواب رحمت الهی بروی ما گشوده شده و جزو نجات یافتگان دوران سخت و عقوبت بار غیبت باشیم و با ایمانی راسخ و قلبی پاک، و جلب رضایت آن بزرگوار، دوران ظهور و دولت کریمه و عدالت گستر جهانی را درک نمائیم.

image_pdfimage_print

2 دیدگاه درباره سیاست نومه… قابل نمایش است.

  • علی:

    سلام
    روز بصیرت مبارک
    این چه نتیجه ای ؟ کجا حضرت می فرمایند سکون در فتنه و اصلا منظور از لایعرف این نیست. ضمن اینکه کسی که چراغ هدایت باشه، نشانه آشکار باشه و….. چطور میتونه در فتنه ساکن باشه.؟

    • namyari:

      دوست گرامی ضمن تشکر از مطالعه این مطلب ٰ توجه داشته باشید که معنی سکون
      در فتنه در معانی وارده بر کلمه “نومه” می باشد نه “یعرف”.
      موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
But he who bears with patience and forgives, surely complies with divine resolve.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 168
  • بازدید دیروز: 220
  • بازدید هفته: 2,382
  • بازدید ماه: 10,287
  • کل بازدید ها: 779,374
  • کل نوشته‌ها: 906