صراط و چهار سوی شیطان

در متن برخی از دعاها چنین درخواست هایی شده است:
اللهم اجعلنی من حزبک …
اللهم اجعلنی من جندک …
اللهم اجعلنی من اولیائک …
اللهم اجعلنی من المنتظرین …
اللهم اجعلنی من خیر اعوانه و انصاره و شیعته …
اللهم اجعلنی محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد


و قطعاً کسانی هم هستند که چنین آرزو و مطالبات و چنین دعایی را از پیشگاه خداوند متعال درخواست می کنند، که رسیدن به هر یک از این موارد، مستلزم عبور از صراط است.
توضیح اینکه، برای رسیدن به این چنین درخواست‌هایی، دعا کننده ناگزیر بایست از چند خوان موجود صراط، گذر کرده و نیز دشمنان کمین کرده در این راه را بشناسد، یکی از این دشمنان شیطان است که خداوند متعال از زبان خود این دشمن یعنی شیطان، گزارشی به بشر داده است:

که شیطانی هست که قسم یاد کرده تو را از پیشرو و پشت‌ سر و چپ و راست در صراط مستقیم، به قصد منحرف ساختن، حمله کرده و فریب خواهد داد:

« … لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ … »

که در حقیقت لازمه ی حرکت در صراط و مسیر سعادت و استقامت، درگیری با این موانع است، و بایست از میان این خوان ها، با حالت بیداری گذشت.
پس تصمیم و دعا بر «حزب» و «جند» خدا شدن و «یار» و «اعوان» و «انصار» امام عصر(عج) گشتن، گذر از این خوان‌های شیطان را می‌طلبد، که اگر نتوان به این حملات غلبه کرد و اگر تمرینی برای این غلبه، وجود نداشته باشد، سقوط از صراط به جهنم حتمی خواهد بود چرا که این مسیر از جهنم به بهشت زده شده است.
به عبارتی دیگر مصون ماندن از حملات شیطانی، آگاهی و تمرین و ممارست و شناخت کافی درباره ی خود و مسیر پیش رو لازم دارد و بسیار ضروریست که مکانیسم‌های فریب شیطان را شناخته تا از ۴ طرف این حملات بیمه شد.
باید توجه کرد که منظور از :
حمله شیطان از پیش رو، غرق شدن انسان در آینده که سلاح مبارزه با این، عنصر توکل می‌باشد.
حمله شیطان از پشت سر، فرو رفتن در گذشته است که تنها سلاح مبارزه در این وضعیت، عبرت می‌باشد.
حمله شیطان از دست راست، نقاط قوت و عبادت ها و خوبی هاست، که با عنصر شکرگزاری، می توان غلبه پیدا کرد.
و حمله شیطان از دست چپ، توسط گناهان و آلودگی‌ها، که راه مبارزه با این اغوای شیطان، توبه می‌باشد.
از آنجاییکه این مطالبه ها و دعاها قابل مقایسه با سایر خواسته‌ها و در حد وسایل مورد نیاز زندگی و معیشت نیست، بلکه فراتر و بسیار والاتر از این حرف هاست، لذا برای دعا کننده است که بعد از درخواست، ضمن اینکه لازم است مواظب اغوای شیطان از چهارسو باشد، می‌بایست متناسب با درخواست‌ها و دعاهای خود، سختکوشی لازم را هم داشته باشد،‌ چرا که امام رضا (ع) می فرمایند:

«مَنْ سَأَلَ اللَّهَ التَّوْفِیقَ وَ لَمْ یَجْتَهِدْ فَقَدِ اسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ»

«هرکس از خدا درخواست توفیق کند و اما سختکوش نباشد، خود را مسخره کرده است».

و این احتیاط و مراقبت در صراط و تلاش و مجاهدت در زمانه ی غیبت و فضای پرآشوب آخرالزمان، بیشترین کاربرد را داشته و از کسی که دعا بر منتظر شدن دارد و اعوان و یاران شدن حضرت را می‌طلبد، بیشتر انتظار می‌رود که از اغواهای شیطان و موانع موجود در این صراط پر پیچ و خم، خود را حفاظت نماید.

بی‌شک طالب قرار گرفتن در صراط مستقیم و رسیدن به مقام های والا و شریف، باید از چهار راه خطرناک این صراط،‌ با احتیاط و مجهز به نکات امنیتی که نام برده شد: توکل، عبرت، شکر و توبه، با نهایت احتیاط عبور نماید‌ و در این مسیر مجاهدت‌ ها و تلاش های بی‌وقفه از خود بروز دهد.