“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

ظلم غافلانه و شهادت

در طول تاریخ، کم عمقی و سطحی نگریستن به دین، عواقب شومی ایجاد کرده که هنوزهم دنیا درگرو پس دادن تاوان آن است. اگر نیم نگاهی به تاریخ شود از پیامبر خاتم (ص) تا غیبت کبری، علل اصلی هرگونه انحراف و انحطاط و فتنه بوجود آمده و نیز هرمصیبت و سختی و مظلومیت وارده خاصه بر اهل بیت(ع)، سطحی نگری دینداران هر برهه از آن زمانهاست.

این معضل یکی از خطرناکترین عامل رکود در دینداری محسوب میشود، بدین صورت که فرد به ظاهر دیندار، هیچ موضعی نسبت به اصول دین نداشته و مخالفت وموافقتی در برابر مسائل از خود بروز نمی دهد و به عبارتی در هر موقعیت فقط و فقط به فکر تن آسایی و راحت طلبی وسود و نفع خویشتن است.

تلقی ناصحیح از دین، مانع از فرارفتن درک انسان از ظواهر شده و چنین فردی از فهم عمیق دین بازمی ماند. عدم تأمل و تحلیل در مسائل دینی باعث می شود انسان به وجه آسان هرگونه مطلب و سخنی را در مورد دین پذیرفته و بدون هیچ مقاومتی، تغییر عقیده دهد، که در اثر عدم ثبات اعتقادات، دشمنان دین نیز از این فرصت استفاده نموده وبا اشغال فضای ذهنی آنها توسط قرائتهای مختلف از دین، دین را از مسیر اصلی خارج کرده و بدست خود این دینداران به دین ضربه کاری می زنند و اولیای الهی را در تنگنای مظلومیت قرار می دهند و حق آنها را غصب می نمایند.

عافیت طلبی و تن آسایی، نقل قول از دیگران و زیر سؤال بردن و قضاوت در دینداری کسانی که باورهای آنها را مورد نقد قرار می دهند و توهم در مقدسات وغلوّدر رتبه دینی افراد ظاهرالصلاح و پیروی بی چون و چرا از آنها، تقلید تام و تمام، عدم پرسش در مسائل دینی، مذموم پنداشتن آزادی اندیشه، فرار از شنیدن حقایق روز و عدم تطبیق مسائل روز با دین، و سرکوب اعتراضات و شبهات بجای پاسخگویی و رفع آنها، از خصوصیات بارز این قشر است.

به جرأت می توان گفت که علت اصلی شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) نیز، این عامل بوده است. بطوریکه بعد از شهادت حضرت پیامبر(ص) این بیماری مهلک شیوع یافته و مردم از فهم عمیق دین و غور در مسائل اصلی و اساسی فاصله گرفتند، وحضرت زهرا(س)در خطبه آتشین خود به این وقایع اشاره فرموده اند:

« …ایهاً بَنی‏قیلَةَ! ءَ اُهْضَمُ تُراثَ اَبی وَ اَنْتُمْ بِمَرْأى مِنّی وَ مَسْمَعٍ وَ مُنْتَدى وَ مَجْمَعٍ، تَلْبَسُكُمُ الدَّعْوَةُ وَ تَشْمَلُكُمُ الْخُبْرَةُ، وَ اَنْتُمْ ذَوُو الْعَدَدِ وَ الْعُدَّةِ وَ الْاَداةِ وَ الْقُوَّةِ… اَلا، وَ قَدْأَرى اَنْ قَدْ اَخْلَدْتُمْ اِلَى الْخَفْضِ، وَ اَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ اَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ بِالضّیقِ مِنَ السَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ ما وَعَبْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذى تَسَوَّغْتُمْ، «فَاِنْتَكْفُرُوا اَنْتُمْ وَ مَنْ فِی الْاَرْضِ جَمیعاً فَاِنَّ اللَّهَ لَغَنِیٌّ حَمیدٌ». اَلا، وَ قَدْ قُلْتُ ما قُلْتُ هذا عَلى مَعْرِفَةٍ مِنّی بِالْخِذْلَةِ الَّتی خامَرْتُكُمْ، وَ الْغَدْرَةِ الَّتِی اسْتَشْعَرَتْها قُلُوبُكُمْ، وَ لكِنَّها فَیْضَةُالنَّفْسِ، وَ نَفْثَةُ الْغَیْظِ، وَ حَوَزُ الْقَناةِ، وَ بَثَّةُ الصَّدْرِ، وَ تَقْدِمَةُ الْحُجَّةِ…»

« اى پسران قیله(گروه انصار) آیا نسبت به میراث پدرم مورد ظلم واقع شوم در حالى كه مرا مى‏بینید و سخن مرا مى‏شنوید، و داراى عِدّه و عُدّه اید (انجمن و جماعتید)، … آگاه باشید مى‏ بینم كه به تن‏آسائى جاودانه دل داده، و كسى را كه سزاوار زمامدارى بود را دور ساخته‏اید، با راحت‏طلبى خلوت كرده، و از تنگناى زندگى به فراخناى آن رسیده‏اید، در اثر آن، آنچه را حفظ كرده بودید را از دهان بیرون ریختید، و آنچه رافروبرده بودید را بازگرداندید، «پس بدانید اگر شما و هركه در زمین است كافر شوید، خداى بزرگ از همگان بى‏نیاز و ستوده است». آگاه باشید آنچه گفتم با شناختكاملم بود به سستى پدید آمده در اخلاق شما، و بى‏وفائى و نیرنگ ایجاد شده در قلوب شما، و لیكن اینها جوشش دل اندوهگین، و بیرون ریختن خشم و غضب است، و آنچه قابل تحمّلم نیست، و جوشش سینه‏ام و بیان دلیل و برهان…».

واقعا آه وفغان از سستی ها و بی مسئولیتی و ساده لوحی ها که چنبن چشم عقل انسان را بسته و امان از سهل انگارى وسكوت و تن پروری، چنان ظلمی غافلانه به بار می آورد که تاوانش شكسته شدن سینه و پهلو ودر نتیجه شهادت زهراى اطهر (س) و25سال مظلومیت و سكوت تلخ امیرالمومنین(ع) و شهادت مظلومانه امامان یکی پس از دیگری و آخرسر زندانی غیب نمودن آخرین حجّت الهی و به طول انجامیدن آن.

فاطمیّه فرصتی برای عبرت و پندآموزی از روشنگریهای  حضرت زهرا(س) در دو خطبه گدازنده است. واین آیه خطاب به همه منتظران است که:

« فَاعْتَبِرُوا یَاأُولِى الْأَبْصَرِ».

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ
Verily your Lord knows what lies hidden in their breasts and what they disclose.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 7
  • بازدید دیروز: 239
  • بازدید هفته: 1,254
  • بازدید ماه: 5,960
  • کل بازدید ها: 802,860
  • کل نوشته‌ها: 912