“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

ظهور با «طَوْع» یا «کُرْه»

در اوضاع آخرالزمان علی الخصوص سال ها و ماه های اخیر، با توجه به تغییرات اجتماعی و اقتصادی و ارتباطی در جامعه، با عنایت به روایات، این عقیده از درون منبعث و این باور در ذهن‌ها متبادر می‌شود که تا ظهور فرصتی باقی نیست، و عن قریباً این اتفاق مهم جهانی رخ خواهد داد و این در حالیست که حتی در برخی اقشار ایمانی ها، از جهت وضعیت روحی و ایمانی، آمادگی لازم وجود ندارد‌ که اگر ظهور با این شرایط اتفاق ییفتد، برخلاف فرازهای آخر دعای سلامتی حضرت مهدی(ع)_«حتّی تُسکِنَهُ ارضکَ طَوْعاً»_ بجای ظهور توأم با «طَوْع»، یعنی رغبت و شوق و اطاعت، ظهور با «کُرهْ»، یعنی کراهت و اجبار، اتفاق خواهد افتاد و اینگونه اتفاق، آن هم بعد از دشواری های غیبت را دیدن و شنیدن و‌ چشیدن و تحمل کردن، برازنده ی منتظران و قبل از آن حقّ امام زمان(ع) نیست و لازمست با تلاش ها و فعالیت ها، چنین حالتی، به حالت ظهور همراه با «طوع و رغبت حضرت حج‍ّت (ع)» تبدیل شود، تا هم مشتاقانه ظهور را بخواهیم و هم حضرت اشتیاقی برای ظهور و قیام داشته باشند، چرا که اگر این اشتیاق ها نباشد، بنابه روایات، یک روز به پایان دنیا هم مانده باشد، ظهور محقق خواهد شد‌‌.

 
برای رسیدن به این چنین ظهوری (همراه با رغبت و اطاعت منتظران و اهل ایمان و رغبت خود حضرت) یکی از راه هایی که به نظر می آید مؤثر واقع گردد، اینکه، به کم قانع شدن را در وجود خود از بین برده، و مطالبهٔ وفور و بروز همه نعمت های ارضی و سمائی را که خدا برایمان آفریده و فقط حضرت می تواند در دولت کریمه بدان مواهب کثیر برساند را در خود ایجاد کرده و‌ برای اطاعت و فرمانبری بی چون و چرا، همراه با طلب و دعا از خدا، جهت تغییرات روحی و فرمانبر شدن خودمان، تمرین نماییم؛ بعبارتی ضمن اینکه خود برای متنعم شدن از مواهب الهی تلاش نماییم و برای اطاعت مطلق، خود را تمرین و عادت می دهیم، در کنار آن، یاری و مساعدت را نیز از خدای منان طلب نماییم، تا تلاش و اشتیاق و اطاعت خود را به بلوغ رسانده و خدا نیز امام را که نعمت بزرگ برای ما تعیین و‌ معرفی فرموده، به ظهور رسانده و به وسیله ی ایشان ما را از دوران سخت و آزمون بزرگ غیبت برهاند و بدین ترتیب دوران طلایی ظهور و بهشت زمینی را تحت لوا و در سایه ی کرامت‌ها و عنایت های آخرین وارث غدیر، حضرت ولیعصر(عج) تجربه کنیم.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِنَّا وَبَرَكَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَكَ ۚ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُمْ مِنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ
(And the Lord) said: "O Noah, disembark with peace and safety from Us and blessings on you and the people with you. As for some (of them), We shall bestow advantages for a time, then send a grievous punishment on them."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 40
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,379
  • بازدید ماه: 7,811
  • کل بازدید ها: 787,017
  • کل نوشته‌ها: 907