“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

عبادتی به نام تفکر

خداوند متعال از باب رحمت راه هایی اعم از نماز، روزه، دعا و اذکار جهت رشد، کمال و تقرب انسان مقرر نموده و بندگانش را به این راه ها فراخوانده است.این اعمال نه تنها در روزهای عادی به خودی خود دارای ارزش بوده و اثر عبادیش را بر بنده خواهد گذاشت، در روزها و در زمان های خاص با کیفیت و کمیت خاصی در کتب معتبر عبادی ذکر شده است، تا بندگان در هیاهوی زندگی پیچیده ی دنیا، مسیر عبودیت را گم نکرده و در آن راه استوار قدم برداشته و ثابت قدم بمانند که ماه شریف رجب از جمله ی این زمان ها و فرصت هاست.

دعاهای ماه رجب حاوی نکات بسیار مهم توحیدی است که کسی که توفیق خواندن این دعاها را به دست می آورد بهتر است قدری تأمل و تفکر بر فرازها و اینکه چرا آن دعاها وارد شده و قرار است این دعا با او چه کند، داشته باشد.

فرازی از دعای ماه رجب:

یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السَّآئِلینَ و یَعْلَمُ ضَمیرَ الصَّامِتینَ، لِکُلِّ مَسْئَلَهٍ مِنْکَ‏ سَمْعٌ حاضِرٌ، وَ جَوابٌ‏ عَتیدٌ، اَللّهُمَّ وَ مَواعیدُکَ الصَّادِقَهُ، و اَیادیکَ الفاضِلَهُ وَ رَحْمَتُکَ‏ الواسِعَهُ، فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، و اَنْ تَقْضِىَ‏ حَوائِجى‏ لِلدُّنْیا وَ الْأخِرَهِ، اِنَّکَ عَلى‏ کُلِّشَىْ‏ءٍ قَدیرٌ.

اى که مالک حاجات خواستارانى و اى که دانا به نهاد خاموشانی ؛ براى هر خواسته‏ اى از  جانب تو گوشى شنوا و پاسخى آماده است؛ ‏خدایا به حقّ وعده‏ هاى راستت و نعمت هاى بسیار و رحمت وسیعت، از تو خواهم که درود فرستى بر محمّد و آل محمّد و حوائج دنیا و آخرتم را برآورى که به راستى تو بر هرچیز توانایى.

دعا علمی است که به شرط تفکر،در راستای تصحیح اعتقادات و برطرف شدن شبهات و سؤالات، عامل مؤثری می تواند باشد؛که در این صورت هم به ثواب اعمال و دعاها خواهد رسید هم به ثواب تفکر که خود تفکر در روایات اسلامی جزو امور عبادیست که یک ساعتش افضل از عبادت هفتاد ساله است و هم در اثر تفکر از اثرات آن بهره مند خواهد شد.

رسول خدا (ص) فرمودند:

«دو رکعت نماز ساده با تفکر بهتر از یک شب به عبادت ایستادن است»

(ثواب الاعمال-ص ۹۷)

حضرت علی (ع) فرمودند:

«بالاتر از هر عبادتى به کار انداختن نیروى تفکر و تعقل است»

(الحدیث-روایات تربیتى/ج‏۱/ ۳۲۵)

پیامبر «ص» فرمودند:

«علامت خاشع چهار است: در پنهان و آشکار مراقب خدا بودن، و نیکویى کردن، و به روز بازپسین اندیشیدن، و با خدا مناجات کردن»

(الحیاه / ج‏۲/ ص ۵۱۰)

فکر و تفکر در هر پدیده ای آثار خود را دارد، و به تفکر واداشته شدن توسط هر چیزی خیر و برکت همان چیز را نشانگر است. به عبارت دیگر، هر سخن، هر مجلس، هر سخنران، هر فیلم ،هر هنر و هر پدیده ای که فکر انسان را به جریان و سیلان اندازد، حاوی درس های آموزنده ای برای انسان خواهد بود و برعکس هر امری که قدرت تفکر را از انسان بگیرد و عبرت و بصیرتی برای او در پی نداشته باشد، قطع یقین موجب خسارت و غفلت انسان خواهد شد و فرصتی را که در قبالش صرف کرده را هدر رفته خواهد دید.تفکر به اندازه ای قدرتمند است که حتی ترسناک ترین و هولناک ترین برنامه ها را هم برای انسان ساده و زیبا جلوه می دهد، مثلاً:

تفکر در مرگ نه تنها ترس از مرگ را از بین می برد بلکه انسان ها نسبت به آن مأنوس و به مراتب،  مشتاق مرگ و بالاتر از آن مرگ جبری را به مرگ اختیاری تبدیل می کند.

تفکر، عامل بصیرت و عاقبت اندیشی در امور بوده و افعال و اقوال را سنجیده و از تصمیمات نابجا ممانعت می کند.

تفکر، قبل، حین و بعد از عمل، درصد قابل توجهی از خطاهایی که متوجه یک فعل است را از میان می برد. 

تفکر، میزان تفهیم و ادراک را بالا برده و از خطا در تشخیص به میزان قابل توجهی می کاهد.

تفکر،انسان را هدفمند نموده و به سمت هدفمند زندگی کردن می کشاند و پوچی و بی معنایی را از زندگی می زداید.

اما غیر از غنا و شراب و … که طبق روایات، قدرت تفکر را از انسان می گیرد، امروز دو عامل بسیار مهم سطح تفکر را پایین کشانده و حتی این نیرو را دارد که انسان صاحب فکر را تا سر حد لافکری ببرد، این دو عامل مهم:

۱) سیر و گردش های بی هدف و وقت پر کن در فضاهای مجازی و سایت های اجتماعی
  ۲) و همراه دیگران تفکر کردن

مورد اول هر چند فواید و کاربردهای خود را دارد اما آنچه که آفت و آسیب زا بوده و تفکر را زایل می کند، افراط و بی برنامگی و بی هدفی است که این ها خود محصول عدم تفکر در ورود به این فضاها می باشد.

دومین مورد هم که متأسفانه بیشترین افراد قربانی ،مذهبیان و متدینین کم عمق می باشند، همراهی در تفکر دیگران با بی فکریست. به عبارت روشن تر افرادی هستند که به جای فکر در مسائل پیش آمده و یا انتخاب اولویت دارترین موضوع فکر، در موضوعاتی فکر می کنند  که دیگران در آن غور و عمیق شده،و به عنوان دغدغه ی فکری بر روی آن متمرکز گشته اند،یا در هر محفلی هر موضوعی از هرکسی می شنوند فکر آنها به آن سمت کشیده می شود این روش، انسان را بی موضع و بی جایگاه و بی اختیار کرده و چنین فردی تفکر راهبردی برای خود و به ظرفیت خود به دست نخواهد آورد. البته استفاده از تفکرات و راهنمایی ها و سوژه های فکر بزرگان بسیار مطلوب و پسندیده است اما اینکه همیشه سیر تفکر را از دیگران گرفتن و از خود حرکت فکری نداشتن، به عنوان آفتی در امر تفکر بوده و از تفکر دائمی مانع می گردد.

لذا با توجه به اهمیت و ارزش تفکر در منابع اسلامی، چه پسندیده است که این دو ماه با عظمت را که مقدمه بر ماه مبارک رمضان و آمادگی برای میهمانی خداست، با تفکر و تأمل در ادعیه و امور عبادی و اخلاقی و عقیدتی طی کرده و درس های خود را در سایه ی فکر و تعقل گرفته و در مسیر هدف خلقت و قرب به خدا و اولیای الهی عاقلانه و هوشمندانه قدم برداریم تا با رحمت جاری خدا در این سه ماه ،شرایط لازم برای ظهور مهدی موعود (ارواحنا له الفداء) فراهم گردد.

images.jpg1

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ
Who are constant in devotion, pay the zakat, and are certain of the Hereafter.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 40
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,379
  • بازدید ماه: 7,811
  • کل بازدید ها: 787,017
  • کل نوشته‌ها: 907