“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

عذر خواهی و عذر پذیری

عذرخواهی، در واقع جبران یك آسیب روحی، جسمی یا مالی است. که برای جبران این خسارت لازم است كه فرد معذرت خواه، احساس ندامتش را به زبان بیاورد. که اینکار موجب تصحیح و تحکیم روابط نیز میگردد. یک عذرخواهی ساده می تواند معنایی غیر از اعتراف به اشتباه نیز داشته باشد و آن اینکه، معذرت، خود نوعی ابراز علاقه به طرف مقابل است بطوریکه کسی که معذرت میخواهد نشان می دهد که حفظ رابطه بیشتر از غرورو خودخواهیش برایش ارزشمند است.
هرچند بهتر است فرهنگ عذر پذیری در جامعه حاکم بشود اما از آن بهتر اینکه انسان پیوسته مواظب اعمال خود بوده و فعلی از خود صادرنکند که بعداً مجبور به عذر خواهی شود. معذرت خواهی در عمل آن قدرها هم كه فكر می‌كنیم، ساده نیست. عذرخواهی صحیح، راه و رسم و اجزای مشخصی دارد كه اگر حق هر یك از این اجزا به درستی ادا نشود، احتمال شكست خوردن و پذیرفته نشدنش كم نخواهد بود. ودر مقابل عذر پذیری هم جزو خصلتهای بزرگان و نشان دهنده بلندی روح است که هم بر کرامت انسان می افزاید هم كینه ها و عقده ها را كاهش می دهد واز همه مهمتر در جلب رحمت و مغفرت خدا نسبت به عذرپذیر تأثیر بسزایی دارد. و بقدری اهمیت داردکه حضرت امیر (علیه السلام ) فرمود:

سعى كن عذر برادرت را بپذیرى و اگر عذرى نداشت یا عذرى نیاورد، خود براى او عذرى دست و پا كن تا جایى كه بتوانى ، او را معذور بداری».

و یا در روایتی چنین آمده: «جاء رجل الی النبي (صلّی الله علیه وآله وسلم) فقال : عظني و أوجز فقال: اذا قمت في صلاتک فصل صلاة مودع ، و لا تکلم بکلام تعتذر منه غداً، و اجمع الإیاس مما في أیدي الناس»

«مردى عرب نزد پيامبر (ص) آمد و گفت: اى پيامبر خدا! به من پندى ده كه مختصر و كوتاه باشد. پيامبر (ص) فرمود:هر گاه نماز مى‏گزارى مانند كسى كه در حال وداع است نماز بگزار، و هرگز به سخنى كه فردا از آن پوزش مى‏طلبى زبان مگشاى، و از آنچه در اختيار مردم است نااميد باش»،

و همچنین در روایتی قبول اشتباه و عذر خواهی ابوذر چنین بیان شده: ابوذر غفاری (رحمه الله علیه) در محضر حضرت رسول(ص) به غلام سیاهی گفت: «یابن السوداء» ای پسر سیاهپوست، پیامبر اکرم(ص) ناراحت شده و فرمود: «طف الصاع طف الصاع لیس لابنی البیضاء علی ابن السوداء فضل الا بالتقوی او بعمل صالح » همانند هم هستید و هیچ برتری بر یکدیگر ندارید مگر به تقوی یا عمل صالح، «فوضع ابوذر خده علی الارض و قال للاسود قم فطا علی خدی تکفیرا له عن قوله » ابوذر به کفاره این سخنی که گفت چهره خود را به روی زمین گذارد، و به آن سیاهپوست گفت: بر خد و چهره من به کفاره گناهم پای به مال (و عفوم کن).

درآموزه هایی که در دعاهای وارده از طرف اهـل بـیـت (عـلیـهم السلام ) نیز به ما رسیده این حقیقت بیان شده است که هر بنده خاطی و عاصی اگر از خدا عذر خـواهـى كـنـد رحـمـت خـداونـد را بـه جـوش خواهد آورد؛ چـنـان كـه در دعـاى كمیل آمده است: « … و قد اتیتك معتذرا نادما…» ؛«… و با حال پشیمانى به عذر خواهى آمده ام..» که باز به فرموده علی(ع): «نعم الشفیع الاعتذار» «عذر خواهى خوب شفیعى است» .
دهه آخر ماه رجب ماه درحال سپری شدن است. این ماه شریف ماه توجه به اعتذارها و طلب قبولی عذرها و استغفارها از خداوند غفاراست و فرصتی نیکوست که با شفیع قرار دادن مولودهای عزیز اینماه، هوشیاری و دقتی را از خدا عاجزانه مسئلت کنیم تا در سایه آن ازخطا و اشتباهها و گناهان مصون بمانیم.
آخر کلام با کلامی دیگر از امیر کلام:عذر خواهی بیش از حد ازعوامل سقوط دولـتها و حکومتها

حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: یستدل علی ادبار الدول بأربع :

 

۱- سوء التدبیر (بی برنامگی)

۲- قبح التبذیر (اسراف و ریخت و پاش)

۳- قلة الاعتبار (عبرت نگرفتن)

۴- کثرة الاعتذار (عذر خواهی زیاد)

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ ۖ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۙ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ ۖ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
They ask you what is lawful for them. Say: "All things are lawful for you that are clean, and what the trained hunting animals take for you as you have trained then, in the light of God's teachings, but read over them the name of God, and fear (straying from the path of) God, for God is swift in the reckoning."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 376
  • بازدید دیروز: 862
  • بازدید هفته: 2,393
  • بازدید ماه: 7,099
  • کل بازدید ها: 744,419
  • کل نوشته‌ها: 901